Praha oživuje plán ODS vést Městský okruh po povrchu. Přípravu Blanky 2 ale nezastavila

Marek Pokorný ČTK Marek Pokorný, ČTK
13. 6. 2017 13:05
Hlavní město na popud Trojkoalice nechá znovu prověřit, zda by pokračování Blanky nemohlo vést po povrchu. Mohlo by to být rychlejší a lacinější. Práce na Blance 2 ale město nepřeruší. Nyní stále vybírá projektanty, kteří nakreslí podpovrchovou variantu se třemi tunely s odhadovanou cenou 50 miliard korun.
Páteřní dopravní síť v Praze.
Páteřní dopravní síť v Praze. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Na pokračování tunelu Blanka z Holešoviček do Štěrbohol nechá hlavní město vypracovat alternativní varianty k již připravované trase, přezdívané Blanka 2. Shodla se na tom v úterý pražská koalice, tvořená ANO, ČSSD a Trojkoalicí.

Studie takzvané povrchové varianty vedení Městského okruhu ale práce na dosud připravované trase vedené tunely ale nezastaví. Tendr na dodavatele studie město vypíše kolem poloviny července a konečnou variantu chce vybrat na jaře příštího roku.

O podobě pokračování Městského okruhu vedou strany spor již delší dobu. ANO s ČSSD prosazují variantu s několika tunely přes Balabenku, na které město již vybírá projektanty. S touto trasou Trojkoalice, tvořená Zelenými, lidovci a Starosty, nesouhlasí a požaduje rozpracování druhé, převážně povrchové varianty.

Návrat k plánu ODS

S povrchovým vedením přišla před pěti lety i tehdejší radniční koalice vedená ODS. Její radní pro dopravu Josef Nosek argumentoval dvěma důvody: Město nemá odhadovaných 40 miliard na stavbu tunelů, a navíc je jejich stavba v nedohlednu. Jen příprava se odhadovala na deset let.

"Městský okruh se dá zprovoznit během čtyř let a s nákladem okolo čtyř miliard korun," uvedl Nosek v říjnu 2012 s poukazem na náhradní variantu, které měla vést po již stávajících silnicích, které by se jen v některých místech upravily a rozšířily.

Tato varianta ale nakonec padla pod stůl. Na jaře 2013 se  totiž rozpadla koalice na pražské radnici a ODS se ocitla v opozici. A vládnoucí TOP 09 začala opět prosazovat variantu s třemi tunely.

Nyní se k pět let starému návrhu město může vrátit. "V půlce července město zadá externí studii, která prověří možnost zkapacitnění některých komunikací. Zároveň paní náměstkyně (Petra) Kolínská (Zelení) předloží v půlce července zadání započetí změny územního plánu v tom rozsahu, jaký potřebuje městský investor a následně projektanti," řekl náměstek primátorky za ČSSD Petr Dolínek.

Na jaře příštího roku se má definitivně rozhodnout

Podle předsedy Zelených Matěje Stropnického se přípravy na výstavbě okruhu úterní dohodou nezastavují. "Město ale předtím, než se definitivně rozhodne, bude mít na stole dvě porovnatelné varianty, jednu z nich vzešlou ze soutěže. Teprve na jaře příštího roku se rozhodne, zda bude investovat do té drahé varianty, nebo do té levnější, o kterou budeme usilovat my," řekl Stropnický.

Město nyní soutěží projektanty dostavby okruhu. To úterní dohoda nezastavila.

Stavba trasy, kterou prosazují ANO a ČSSD, by v případě schválení mohla začít v roce 2023 a náklady jsou odhadovány na 50 miliard korun. Délka trasy má být 10,25 kilometru a bude se skládat ze tří úseků.

Varianta Trojkoalice neplánuje vybudování jedné velkokapacitní komunikace, ale počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou. Na ní by byl tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Vychází tak z návrhů, které před pěti lety představil již citovaný Nosek.

Městský nebo také vnitřní okruh staví hlavní město z vlastních peněz bez přispění státu i evropských fondů. Funguje v úseku z Holešoviček (Pelc-Tyrolky) tunelem Blanka směrem na Petřiny, kde navazuje na Strahovský tunel. Poté vede Mrázovkou k Barrandovskému mostu a přes Jižní spojku ke Štěrboholské radiále, kde končí. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.

 

Právě se děje

Další zprávy