Praha neví, co s osmi miliardami, náměstkyně z ANO je chce vrátit. Populismus, reaguje ČSSD

Marek Pokorný Lukáš Prchal Marek Pokorný, Lukáš Prchal
5. 9. 2016 5:30
Praha přešlapuje na místě, není schopna utratit více než deset miliard určených na investice, které jí leží na účtech. Náměstkyně primátorky Eva Kislingerová za ANO, která má na starost finance, proto navrhuje předčasně splatit osmimiliardovou půjčku, kterou si město vzalo na prodloužení metra A. Její kolega z ČSSD Petr Dolínek to označuje za předvolební populismus. Byť přiznává, že chybí velké projekty, je řada menších, které jsou potřebné a připravené – jen jim chybí peníze.
ilustrační snímek
ilustrační snímek | Foto: Thinkstock

Praha – Před čtyřmi lety si hlavní město nechalo vypracovat dopravní strategii i harmonogramy jednotlivých staveb. Dodnes ale nemá jasnou vizi, co se má dělat. A vedení Prahy už dva roky není například schopno říct, jak přesně bude pokračovat ve stavbě vnitřního Městského okruhu  tedy pokračování Blanky.

A protože má město na svých účtech nevyužitých více než deset miliard určených na investice, které nezvládá utrácet, rozhodla se náměstkyně pražské primátorky Eva Kislingerová (ANO), že Praha začne splácet své dluhy.

Snaží se tím odrazit ataky opozice, která kvůli nepřipravenosti staveb a neutraceným penězům chce po primátorce, aby svolala mimořádné zastupitelstvo.

"Rozhodla jsem se, že splatíme úvěr od Evropské investiční banky, který si Praha v minulosti vzala na prodloužení trasy metra A," řekla Aktuálně.cz náměstkyně Kislingerová, která má na starost městské finance a rozpočet. Slibuje si, že jednorázovým splacením osmimiliardového dluhu ušetří město téměř miliardu korun na úrocích.

Předvolební populismus

Plánovaný krok ale vnáší rozkol do koalice, která se po půlročním bezvládí letos na jaře znovu slepila. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) sice připouští, že se velké projekty zadrhly, ale že je stále dost těch, které jsou připravené  jen jim peníze přidělit. A navíc jsou potřeba.

A prohlášení Kislingerové označuje za populismus. "Kdy s tím ANO přichází? Narychlo a měsíc před volbami," říká a poukazuje na to, že Kislingerová kandiduje v metropoli na senátorku.

"Já nejsem proti splácení dluhu. Ale lepší než splácet tyto peníze by bylo je dát do nyní už schválených projektů, které mají i stavební povolení," poukazuje například na chystanou Radlickou radiálu  jedinou větší dopravní stavbu, která nezamrzla. "V rozpočtu na ni nemáme ani korunu, a přitom už máme hotový geomonitoring a do tří let začneme stavět," poukázal Dolínek.

Co dát to na výkupy pozemků?

A jsou podle něj i jiné možnosti. "Městské části mají stavební povolení na různé stavby za stamiliony a miliardy, kde se může hned začít stavět. Na to všechno se může přispět. To si pojďme říct, než začneme pronášet populistické: budeme splácet dluhy," dodal.

Podle Dolínka by se peníze taky daly přesunout na plánovanou stavbu metra D. Její příprava je pozastavena  mimo jiné proto, že zadrhla jednání s majiteli pozemků. "Vědět, že mám dvě miliardy na výkup pozemků pro metro, hned se mi bude líp jednat s jejich vlastníky,“ řekl. Až se přitom jeho stavba, která má přijít na padesát miliard, rozjede, tak zřejmě spolkne veškeré volné peníze města.

Dokončit vnitřní okruh

Pravda ale je, že u velkých strategických staveb přešlapuje město na místě. Současné vedení metropole se v tomto případě shodne: Po jejich předchůdcích před dvěma lety prý nezůstaly skoro žádné připravené projekty.

Dolínkův předchůdce ve funkci náměstka pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09) to částečně připouští. "Co se týče velkých staveb, to se zastavilo už za primátora Svobody. Je pravda, že se to za ten rok, co jsem tam byl já, nepodařilo úplně obnovit," říká.

Podle Nouzy je potřebný směr jasný: Pokračovat v přípravách Městského okruhu a radiál. "Nyní se přešlapuje na místě. A dva roky poté, co převzali moc, říkat, že topka nic neponechala, je hodně slabá výmluva," dodává.

A to, že město není schopno pokračovat v důležitých dopravních stavbách, kritizuje i bývalý primátor Pavel Bém (ODS). "Paní primátorka by především měla začít investovat do urychlené přípravy dokončení vnitřního Městského okruhu, urychlené přípravy staveb dalších částí tranzitního Pražského okruhu, do systému radiálních komunikací, pokračování metra A do Ruzyně a zklidnění severojižní magistrály," uvedl.

Raději gorily než pandu

Samo vedení města má ale jiné plány. V září přispěje 300 milionů městským částem na rozšíření zeleně v metropoli. Jinak magistrát investuje osm miliard na novou čističku odpadních vod, 1,5 miliardy na rekonstrukci Holešovického výstaviště nebo po letech konečně opraví Šlechtovu restauraci ve Stromovce. A plánuje dát 838 milionů na investice pražské zoologické zahradě  například na nové pandárium či pavilony ledních medvědů a goril.

"Já jsem byl vždy velkým příznivcem investic do pražské zoo, protože je nejlepší na světě. Nebo skoro... Pražská zoo je třetí nejnavštěvovanější destinací v Praze, tedy si investice zaslouží. Ale skoro miliarda? V dnešní době, kdy jsou úplně jiné priority a potřeby? Navrhl bych půlku. Takže hlasuji pro gorily," reaguje Bém.

Za 43 miliard si dovedu představit podstatně lepší zlepšení dopravy, nejen automobilové, ale vůbec dopravního systému jako celku, tvrdí Vratislav Filler. Přesměroval by více aut z centra na okruh. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

Další zprávy