Praha má svého Muchu. Splatili jsme dluh, říká kurátor

Jan Gregor Jan Gregor
9. 5. 2012 18:17
Slovanská epopej zůstane ve Veletržním paláci možná nastálo
První diváci dnes viděli Muchova obří plátna
První diváci dnes viděli Muchova obří plátna | Foto: Jan Langer

Praha - Tisková konference u příležitosti zahájení expozice Slovanské epopeje Alfonse Muchy, která se konala ve čtvrtek odpoledne ve velké dvoraně Veletržního paláce, připomínala kunsthistorickou přednášku. 

Až na konci se dostalo na věci, kvůli čemu novináři hlavně přišli: na politiku a peníze.

Téměř šedesát minut rozebírali odborníci, rozesazení před obřím plátnem Kázání Husovo v kapli Betlémské, různé aspekty Muchova života a tvorby. 

Jako by jim šlo hlavně o rehabilitaci souboru dvaceti obřích obrazů zachycujících historii Slovanů, které světově proslulý secesní umělec tvořil šestnáct let a které byly často považovány za jistou obskuritu v díle jinak uznávaného autora.

"Z odstupu několika desetiletí jde o práce monumentální a mimořádně přitažlivé," zdůraznil hlavní kurátor Karel Srp a dodal, že zprovozněním Muchovy epopeje pro pražské diváky poprvé od roku 1945 se splácí velký dluh umělci, který plátna Praze daroval a snil o pavilonu, kde by byly trvale vystaveny.

Vítězná bitva s Moravským Krumlovem

"Jsem přesvědčen, že kdyby to Mucha viděl, byl by spokojen a poděkoval by nám, že jsme naplnili jeho odkaz," přidal se k Srpovi i pražský radní za ODS Ondřej Pecha, který byl jako zástupce magistrátu jedním z hlavních koordinátorů dramatického převozu pláten z Moravského Krumlova do Prahy a svou větou o "naprosto protiprávním" jednání představitelů krumlovské samosprávy připomněl politickou rovinu bitvy o Slovanskou epopej. 

Foto: Jan Langer

Více než dvouletá anabáze sporů s radnicí moravského městečka byla vzájemnou bitvou právních kliček a různých schválností a obstrukcí, do kterých se na opačné strany barikády postavili i různí Muchovi dědici. "Ne, starostu Moravského Krumlova jsme opravdu nepozvali," ušklíbl se na dotaz z pléna ředitel pořádající Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka.

"Ani nás to nenapadlo, protože udělal maximum pro to, aby tu ta výstava nebyla." S Krumlovem se ještě hodlá soudit o zbytečně vyhozené peníze například za pronájem dvorany Národní galerie v roce 2010, v němž už galerie hodlala původně výstavu připravovat.  

Zatímco Krumlovští vzbuzují sympatie tím, že se postavili nátlaku z velkoměsta a bránili své největší lákadlo na turisty, Praha získává nakonec body tím, že připravila skutečně velmi kvalitní expozici, v níž Muchovy rozmáchlé vize vyzní v celé své kráse.

Kunsthistorička Lenka Bydžovská zdůraznila, že ve Veletržním paláci se konečně dala Muchova plátna instalovat v takovém myšlenkovém pořadí, v jakém ji podle katalogu z první výstavy v roce 1928 zamýšlel sám autor. Krumlovský zámek svou dispozicí toto nedovoloval. Navíc nyní prochází rekonstrukcí.

Dvorana Veletržního paláce teď vyhovuje nejpřísnějším nárokům na technickou úroveň výstavy. Galerie nakoupila nové osvětlení, dřevěné nosníky podpírající plátna, zastínila střechu, kterou dovnitř pronikalo v odpoledních hodinách nevhodné sluneční světlo a pořídila klimatizaci. 

Společně s transportem, výdaji na ochranu pláten ji příprava vyšla na 26 milionů korun. Dalších 10 milionů korun poskytla Národní galerii za pronájem prostor. Překročila tím původně naplánovaný rozpočet 15 milionů korun. 

Prohlédněte si Slovanskou epopej:

Nedodržení finančního plánu hájil kurátor Srp: „Převedete-li si cenu na eura, jsou to normální náklady na běžnou zahraniční výstavu." Podpořil ho i Pecha: „Je to nejlevnější výstava, kterou jsme mohli udělat, v každých jiných uvažovaných prostorách by byla dražší. Samostatný pavilon by pak stál půl miliardy."  

Všichni zúčastnění se na tiskové konferenci shodli, že výběr místa expozice je v dané chvíli ideálním řešením a není důvod, aby se Slovanská epopej v následujících letech stěhovala jinam. S Národní galerií má Galerie hlavního města Prahy smlouvu jen na jeden a půl roku, ale počítá s tím, že bude prodloužena a Muchova plátna si ve dvoraně pobudou alespoň pět let. Za tu dobu by se při průměrné návštěvnosti kolem dvě stě lidí za den měly vrátit vložené náklady.

Výstava bude od čtvrtka otevřena od úterý do neděle od deseti do šesti a běžné vstupné činí 180 korun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Navštivte i další galerie v našich městech.

 

Právě se děje

Další zprávy