Praha chce dýchat. Hodlá poslat tisíce aut do Suchdola

Pavel Baroch
9. 1. 2010 15:05
Kvůli pražskému okruhu se zhorší vzduch na severu města
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Pražský magistrát už podruhé narazil u soudu se svým plánem poslat desetitisíce aut z centra města po nové dálnici přes Suchdol na severním okraji metropole.

Tamní obyvatelé se obávají, že v jejich ovzduší výrazně přibude exhalací. Nezávislá studie společnosti EKOLA group jim přitom dává za pravdu.

Zatímco na většině území Prahy - především v centru - se má po dokončení okruhu ovzduší aspoň trochu vyčistit, Suchdol patří mezi několik čtvrtí, kde se kvůli autům bude dýchat hůř.

"Největší nárůst koncentrací oxidů dusičitého oproti současnému stavu byl vypočten u Pražského okruhu, a to zejména v Suchdole při vyústění tunelu Rybářka, u přemostění Vltavy a v prostoru Draháně, na jihu pak při vyústění v tunelů v Komořanech a v Radotíně," uvádí se v ekologické studii, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Podobné je to i s dalšími škodlivinami, jako je například benzen nebo mikroskopické částice prachu, které vnikají hluboko do dýchacího ústrojí a vážou se na něj i další nebezpečné látky včetně rakovinotvorných.

Severozápadní část pražského okruhu (červeně), jehož stavbu už podruhé zastavil soud
Severozápadní část pražského okruhu (červeně), jehož stavbu už podruhé zastavil soud | Foto: Archiv

Suchdol je ohrožován i hlukem

Kromě exhalací ohrožuje pražskou část Suchdol rovněž hluk.

"Obyvatelé bytového komplexu v Kamýcké ulici mnohokrát požadovali prodloužení tunelu Rybářka (prodloužení tunelu o zhruba 10 procent by ochránilo o 100 procent více obyvatel). Pražský magistrát se namísto toho rozhodl tunel o 20 metrů zkrátit. Pro sousedy stavby to znamená hluk a exhalace přímo pod jejich okny," konstatoval Vítězslav Dohnal, právní zástupce majitelů suchdolských domů.

Druhou hrozbu po desítkách tisíc automobilů představují pro obyvatele Suchdola plánovaná stavba nové ranveje v Ruzyni.

Suchdolská radnice z údajů zmiňované ekologické studie společnosti EKOLA group sestavila graf, který ukazuje, že v roce 2020 - po dokončení dálnice i nové přistávací a vzletové dráhy - by se na většině území měla zvýšit hluková zátěž na 55 až 60 decibelů.

Graf ukazuje, jak bude Suchdol zasažen hlukem (podíl území)
Graf ukazuje, jak bude Suchdol zasažen hlukem (podíl území) | Foto: Radnice v Suchdole

Zhruba třetinu území v Suchdole má dokonce zatěžovat hluk, který překračuje 60 decibelů.

Ať vede dálnice vedle

Suchdolští věří, že na základě údajů o tom, jak se plánovaná dálnice podepíše na jejich prostředí, se nakonec posune trasa dál na sever k Ústavu jaderného výzkumu Řež.

Tuto severní variantu podporuje i ministerstvo životního prostředí. "Tuto variantu preferujeme a požadujeme v dlouhodobém horizontu za vhodnější," uvedlo ministerstvo.

Praha ovšem zatím nechce o tom, že by severozápadní část obchvatu posunula dál na sever, ani slyšet. "Zcela jistě je jižní varianta ta správná," prohlásil před časem primátor Pavel Bém.

Příprava výstavby okruhu v jižní variantě přes Suchdol je v pokročilém stádiu, k severnímu vedení je jen hrubá studie, která je podle Béma virtuální realitou.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Dálnici D5 u Berouna zavřela nehoda tří aut

Dálnici D5 poblíž Berouna v neděli večer zhruba na hodinu zavřela ve směru na Plzeň nehoda dvou osobních aut a kamionu. Jeden muž je těžce zraněný, záchranáři na místo poslali i vrtulník. Vyplývá to z informací od policejní mluvčí Lucie Novákové a Národního dopravního informačního centra.

"Máme tam havarovaná dvě osobní vozidla. Kousek před nimi je zastavený ještě kamion, který byl taky účastníkem dopravní nehody," popsala Nováková místo havárie. Těžce zraněný muž je z jednoho z osobních aut, dodala.

Zdroj: ČTK
Další zprávy