Prachař šokoval ekology. Prý žertuje, nebo nerozumí dopravě

Petr Koděra Petr Koděra
16. 9. 2014 19:58
Ekologické a protikorupční iniciativy sdružené do Dopravní federace se ohradily proti vyjádřením ministra dopravy Antonína Prachaře, která zazněla v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Foto: Vojtěch Marek

PrahaMinistr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO proti sobě popudil mezinárodní právníky, ekology a protikorupční organizaci Oživení, kteří se v rámci sdružení Dopravní federace zabývají mýtným systémem a zatížením obcí kamiony.

Členy federace pobouřily Prachařovy výroky v nedávném rozhovoru pro deník Aktuálně.cz, kde ministr například radil, jak vyhnat z obcí kamiony, které se vyhýbají zpoplatněným dálničním úsekům.

Podle Prachaře stačí za tisícikorunu koupit dopravní značku zakazující vjezd a je po problému. "Jestliže starostové říkají, že se kamiony přes jejich obce vyhýbají placeným úsekům, tak proč tam nedají zákazovou značku? Stojí tisíc korun," řekl mimo jiné Prachař.

Dopravní federace se však proti takovému vyjádření ohradila. "Tento argument mě nechává na pochybách, zda pan ministr žertuje, nebo dané problematice příliš nerozumí," uvedla Markéta Šugárková, koordinátorka Dopravní federace, která sdružuje například mezinárodní tým právníků Frank Bold, protikorupční iniciativu Oživení nebo ekologická sdružení Děti Země a Hnutí Duha.

Podle Šugárkové ministr celý problém příliš zjednodušil, protože obce mají jen omezené možnosti, jak se kamionům bránit. Zákon sice umožňuje zakázat vjezd kamionům na silnice nižší třídy, obce však opakovaně naráží na nevoli úřadů, které návrhy na umístění značek odmítají.

Policie odmítá povolit značky

"Zamítavá stanoviska dává zejména Policie ČR. Obce tak léta marně bojují s projíždějícími kamiony a s úřady, které nechtějí umístění zákazové značky povolit," uvedla Šugárková.

I kancelář ombudsmanky Anny Šabatové v srpnu v tiskové zprávě kritizovala postupy úřadů a vyzvala zejména dopravní policii, aby vycházela starostům vstříc.

Šéfové policie následně potvrdili, že si doporučení vezmou k srdci. Upozornili však zároveň, že obce nesmějí zakázových značek zneužívat. A je třeba je použít skutečně jen tam, kde se nákladní vozy s hmotností přes dvanáct tun záměrně vyhýbají placení mýtného.

Podle Dopravní federace ovšem v praxi nemůže vše vyřešit jedna značka za tisícovku. To proto, že jich jsou potřeba desítky, ne-li stovky na celé trase procházející více obcemi. „Opatření tedy není tak jednoduché a finančně nenáročné,“ podotkla koordinátorka Šugárková.

Varovala navíc před tím, že mnoho řidičů zákaz nerespektuje. "Zejména v noci, kdy neprobíhají na silnicích kontroly," uvedla Markéta Šugárková.

Ministr Antonín Prachař tvrdí, že to je starost obecních policistů, kteří mají na dodržování pravidel dohlížet. "Proč tam nestojí člověk a nekontroluje a nevybírá? Já jako dopravce vím, že když někam pojedu a poruším jednou dvakrát předpis, pak už tam nepojedu. Vím, že tam ta kontrola je. Velice rychle se to vyřeší a nic to nestojí," trvá na svém ministr.

Dopravní federace mu ale také připomněla, že právě současná vláda, v níž Prachař sedí, nepodpořila návrh senátorů na zvýšení pokut pro nákladní vozidla porušující zákaz vjezdu.

Dopravci stojí za ministrem

Za Antonína Prachaře se postavili i čeští dopravci, v jejichž sdružení Česmad Bohemia ministr jako bývalý majitel spediční firmy několik let působil ve funkci viceprezidenta. Mluvčí Česmad Martin Felix pro Aktuálně.cz uvedl, že zákazové značky by pomohly.

"Že to nejde, jsou pouze výmluvy, ať již ze strany vlastníka komunikace, či ze strany policie, která za tímto řešením tuší další práci," řekl Felix. Jako příklad uvedl obec Žebrák vedle plzeňské dálnice D5 nebo pražskou Jižní spojku u Spořilova.

"Zákazové značky zde jsou a plní svou funkci už roky. Na rozdíl od rozšíření zpoplatnění na silnice nižších tříd, které se dá přirovnat k ekonomické sebevraždě, je to řešení levné a účinné," dodal Felix a opřel se do kritiků z Dopravní federace, která prý už jen svým názvem mate veřejnost. „Svou činnost nesměřuje k harmonizaci jednotlivých druhů doprav, ale výhradně k útokům na silniční dopravu, zvláště pak na nákladní,“ poznamenal Felix.

Nemají se rádi

Že se tuzemská sdružení ekologů nemají s dopravci, ale i s ministrem Prachařem příliš v lásce, není žádným tajemstvím.

Prachař se například nechal slyšet, že nechápe aktivitu sdružení Děti Země okolo modernizace dálnice D1. Ekologové chtějí nechat úřady kvůli opravě D1 posoudit její vliv na životní prostředí.

"A to i přes to, že dálnice ve své trase vede přes čtyřicet let. Zbytečně tak blokují tendry, v nichž chce Ředitelství silnic a dálnic vysoutěžit firmy na opravu dalších úseků dálnice D1," řekl Prachař.

Rozšíření mýta není na pořadu dne

Ve sporu o "značku za tisícovku" jde mimo jiné o možné budoucí zpoplatnění silnic prvních a nižších tříd, které už nespravuje stát, nýbrž kraje. Prachař však rozšíření mýta zatím odmítá.

Prioritou je pro něj napřed výběr projektového manažera - firmy, která mu poradí, jaký mýtný systém má Česko používat po roce 2016, kdy vyprší smlouvy se současným provozovdopatelem, rakouskou firmou Kapsch.

Česko může rozšiřovat stavby nynějších mýtných bran, nebo přejít na systém satelitní navigace, anebo obě varianty zkombinovat. Teprve až si vybere vhodnou možnost, chce Prachař řešit případné poplatky na krajských silnicích.

V úterý navíc ministr oznámil, že krajským hejtmanům pošle příští rok přes dopravní fond miliardy korun na opravy poničených silnic druhých a třetích tříd. Dosud stát kraje nepodporoval systematicky, ale jen mimořádně.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Úřady rozbily síť pašeráků čínských anabolik, zatčeno bylo 21 Slováků

Bezpečnostní složky několika evropských zemí si v posledních dnech došláply na síť překupníků řízenou ze Slovenska, která v Evropě obchodovala se zakázanými anabolickými steroidy vyrobenými v Číně. Oznámila to dnes francouzská policie, která při více než dvouletém vyšetřování sehrála klíčovou roli. Francie byla hlavním odbytištěm nelegálních podpůrných látek, většinu podezřelých ovšem tvoří Slováci.

Zdroj: ČTK
Další zprávy