Povinná maturita z matematiky by měla být spuštěna nadvakrát

ČTK ČTK
5. 4. 2015 13:33
Nyní si středoškoláci mohou vybrat, zda budou maturovat z matematiky, nebo cizího jazyka. Do budoucna by měli mít společně s češtinou tři povinné zkoušky.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Povinná maturita z matematiky by měla být spuštěna ve dvou fázích. Od jara 2019 by to mělo být pro obory, kde je už nyní významnou součástí vzdělávacího programu. Pro ostatní střední školy o tři roky později s tím, že z ní budou vyčleněny umělecké školy. Souběžně se začne povinně maturovat také z cizího jazyka. Počítá s tím návrh novely školského zákona, který prochází připomínkovým řízením.

Nyní si středoškoláci mohou vybrat, zda budou maturovat z matematiky, nebo cizího jazyka. Do budoucna by měli mít společně s češtinou tři povinné zkoušky. V první fázi by to mělo být 65 oborů, mezi nimiž jsou gymnázia a školy, u nichž se předpokládá využití matematických znalostí absolventy v praxi nebo při studiu vysoké školy. V průběhu čtyř let se na nich už nyní matematika učí, nebo od září 2015 bude učit v součtu za jednotlivé ročníky deset hodin týdně.

Studenti oborů, kde se tento předmět neučí tolik hodin, by měli z matematiky povinně maturovat o tři roky později. V těchto oborech změny plánů vyžadují hlubší analýzy a pro dostatečnou přípravu žáků na povinnou zkoušku z matematiky je nutné i delší časové období, uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.

Pokud by bylo při spuštění povinné maturity z matematiky zastoupení středoškoláků na jednotlivých oborech stejné jako letos na jaře, musely by test z matematiky psát více než dvě třetiny maturantů. Pouze 3,6 procenta maturantů by se to netýkalo ani po roce 2022.

Ministerstvo školství plánuje v maturitních zkouškách i další změny. Už od jara 2017 by měli písemné práce z českého jazyka znovu hodnotit externisté, nikoliv učitelé dané školy. Když tomu tak bylo v roce 2012, poukazovali kritici systému například na to, že externisté příliš lpí na dodržování žánru.

Podle ministerstva se však přesun hodnocení slohových prací do škol neosvědčil, především není zachována objektivita. "Svědčí o tom nárůst počtu písemných prací maturujících žáků, které byly učiteli z kmenových škol hodnoceny takovým nejnižším možným bodovým hodnocením, aby žák ještě u této dílčí zkoušky uspěl a nemusel zkoušku opakovat," uvádí v podkladech k návrhu novely. Ke slohovým pracím z češtiny by mělo být přistupováno stejně jako k písemmkám z cizího jazyka, které už nyní nehodnotí učitelé z dané školy, ale externisté.

 

Právě se děje

Další zprávy