Pošta zaspala nástup online obchodů, tvrdí Kasa.cz

Karel Toman
12. 2. 2010 13:45
Cenově znevýhodňujeme Českou poštu, potvrdil další internetový obchod
Foto: Ondřej Besperát

Kutná Hora - "Kvůli nižší spolehlivosti cenově znevýhodňujeme služby České pošty," potvrdil deníku Aktuálně.cz další internetový obchod.

"Důvodů je víc," vysvětluje Václav Gottfried, manažer logistiky obchodu Kasa.cz , proč na úkor Pošty upřednostňuje přepravu dodávkami společnosti PPL. Spolehlivost státem vlastněné České pošty v doručení zásilky na první pokus je podle něj výrazně nižší (viz graf) než u konkurence. Pošta je údajně také pomalejší, má horší technické zázemí a nižší flexibilitu služeb.

Kasa.cz tak vesměs opakuje výtky, které pro Aktuálně.cz vůči poště jako první vznesl Josef Záruba, majitel internetového obchodu s armádním oblečením Bull Army Shop. Ten služby České pošty cenově znevýhodnil od loňského srpna.

Státní podnik mu vracel až sedm procent zásilek a působil mu tak podle něj ročně milionové škody. Jeho příběh ale hlavně dokumentoval, jak velmi škodí nespolehlivost zasilatelské služby pověsti internetového obchodu. Před službami České pošty ale varuje například i obchod Pyrotechnika online.

Pošta se připravuje na liberalizaci evropského poštovního trhu, kdy v roce 2013 ztratí své výsadní postavení. Podobné špatné reference proto nejsou pro tento státní podnik dobrou zprávou.

Pošta podle mluvčího Ivo Mravinace považuje internetové obchody za důležité klienty, kterým věnuje maximální péči a chystá investice do zlepšení své logistiky.

Pro online obchod jsou 3 % vratek příliš

"I my Českou poštu cenově znevýhodňujeme. Rozdíl mezi ní a PPL je deset korun v neprospěch pošty," jmenuje Gottfried z Kasy.cz.

Podíly přepravců na doručovaném zboží pro obchod Kasa.cz vidíte na "koláčovém grafu" (PPL 60 %, Česká pošta a Top Trans shodně po 20 %).

Nejspolehlivěji doručuje zásilky Top Trans. "Ten vozí veliké věci, jako jsou lednice a pračky. Tam je jasné, že většina lidí zásilku přebere," vysvětluje Gottfried.

Méně než jedno procento vratek má PPL. "Ti vozí menší věci jako jsou telefony, foťáky, kosmetiku a podobně. Volají dopředu a jsou velmi pružní i ve službách poskytovaných nám, jako shopu," dodává manažer.

Nejméně spolehlivým doručovatelem zboží od Kasa.cz je se třemi procenty vratek Česká pošta.

Kasa.cz:  Pošta nástup online obchodů zaspala

"Pošta není vůči nám i zákazníkovi tak variabilní," jmenuje Gottfried další nevýhodu státního podniku.

"Když  se podíváte na stránky PPL, vidíte, kdy byla zásilka vážena a kdy se rozváží. Můžete si zavolat na depo a domluvit se, kdy si přejete, aby vám bylo zboží doručeno. U Pošty to takhle moc nefunguje. Tam zásilku dostane listonoška, která obchází svou lokalitu a buď vás doma zastihne, nebo ne."

Na námitku, že Pošta už službu sledování zásilek (Track & Trade) zavedla také, Gottfried přiznal, že nabídku podniku příliš nesleduje. Pošta totiž podle něj zaspala.

"Pošta, která byla největší službou u nás, nebrala zásilkové obchody dostatečně vážně a postupně jí je začaly odebírat služby jako PPL, DHL a ostatní přepravní společnosti," uvažuje manažer logistiky obchodu Kasa.cz. Podle něj to je vidět i na technickém náskoku, jaký má před Poštou konkurence.

"Asi není žádné tajemství, že PPL je technologicky o krok dál," shrnuje Gottfried. "Přijel kluk s tiskárnou a softwarem a za hodinu nebylo co řešit," potvrzuje majitel obchodu Bull Army svou zkušenost s PPL, která mu zdarma dodala systém evidence balíků podle čárových kódů.

Nespolehlivost stojí zasilatelství statisíce

"Z tiskárny vám lezou štítky a vy to lepíte na balíky, víc dělá stroj než člověk," dodává k tomu Gottfried. "Pošta už má teď podobný systém, ale před nějakým rokem a půl to určitě nebylo. A i ten systém, který teď Pošta má, stále není tak technologicky vyspělý, jako má PPL," je přesvědčen manažer.

"Internetové obchody jsou naši významní zákazníci, kterým se s maximální péčí věnujeme," ujišťuje mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
"Internetové obchody jsou naši významní zákazníci, kterým se s maximální péčí věnujeme," ujišťuje mluvčí České pošty Ivo Mravinac. | Foto: Aktuálně.cz

Pošta přepravuje pro Kasa.cz jen 20 % zboží. Vícenáklady spojené s vratkami (neboli napoprvé nedoručeným zbožím) České pošty  činí za minulý rok podle Gottfrieda jen pro logistiku Kasa.cz zhruba kolem sta tisíc korun.

Celkově je ale tohle číslo zřejmě výrazně vyšší. "Nejsou v tom zahrnuty náklady obchodního oddělení za to, že někdo musel zásilku znovu objednat, že se zákazníkovi znovu volalo, protože si ji nepřevzal, a podobně," upřesňuje Gottfried.¨

Pošta podle mluvčího Ivo Mravinace nemá data o tom, že by mezi internetovými obchody přicházela o klienty. Kasa.cz i Bull Army potvrzují, že spousta zákazníků nadále Poštu preferuje, protože je na její služby zvyklá.

Pošta chystá investice do logistiky

Fakt, že by zaostávala ve spolehlivosti zásilek, si ale Pošta nepřipouští. "Jsou případy, kdy pošta zásilku nedoručí a přitom to jednoznačně není její vinou," upozorňuje Mravinac. Vyšší podíl nedoručených zásilek připouští u tak zvaných zásilkových balíků, které Pošta nedoručuje zákazníkům až ke dveřím, ale které si musejí vyzvednout oni na poště.

"Adresát je o zásilce na poště vyrozuměn, pokud si ji ovšem nevyzvedne, nelze dávat vinu České poště," vysvětluje Mravinac. Pošta podle něj přesto chystá velké investice právě do modernizace logistiky.

 

Právě se děje

Další zprávy