Pospíšil online: Odebrání turbotitulů bude řešit soud

Michal Pavec
4. 11. 2009 18:10
Ptali jste se nového děkana plzeňské právnické fakulty
Plzeňská práva mají nového děkana. Je jím třiatřicetiletý politik za ODS Jiří Pospíšil
Plzeňská práva mají nového děkana. Je jím třiatřicetiletý politik za ODS Jiří Pospíšil | Foto: Jan Langer

Praha/Plzeň - Bývalý ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (ODS) se před dvěma dny stal děkanem nejsledovanější fakulty v Česku - plzeňských práv.

Ve funkci ho doslova zavalily skandály s rychlotituly, které mělo získat až několik stovek lidí, a případy plagiátorství. Dizertační práci měl opsat i bývalý proděkan Tomažič.

Pospíšil ví, že na fakultě je nutné provést razantní reformy, vyšetřit všechna podezření a vypořádat se s bývalým vedením školy.

"Pro očistu fakulty je nutné, aby bývalé vedení ze školy odešlo, proto jsme ukončili pracovní poměr s děkanem Zachariášem a proděkanem Tomažičem. Někdejší proděkan Kindl má v nejbližsí době ukončit pracovní poměr na fakultě sám," odpověděl čtenářům Aktuálně.cz děkan Pospíšil  

Prošetřováním podezřelých prací  se zabývá komise zřízená rektorem Západočeské univerzity Josefem Průšou, její šetření má trvat ještě několik týdnů. Zabývat by se měla i případným odejímáním titulů.

"Ministerstvo školství si myslí, že titul odejímat lze, někteří právní experti se domnívají že nikoli. Konečné slovo asi bude mít soud. Zda ale dojde k odejmutí titulů, bude záležet na rozhodnutí pana rektora Průšy," vysvětlil Pospíšil.

Svoji misí v čele školy nevidí na dlouho."Až během několika měsíců provedu reformy, tak odejdu," slíbil.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:06Autor: Jaroslav Bečvář

Otázka: Rád bych se zeptal zda všichni absolventi právnické fakulty, kteří nenajdou disertační, diplomové a bakalářské práce, budou muset psát znovu nebo u všech těch sporných bude nějaké přezkoušení, aby se prokázaly jejich znalost?

Jiří Pospíšil: Absolventi, u kterých se nenajdou práce, nebudou je muset psát znovu, protože nebylo jejich povinností tyto práce umisťovat do knihovny. Muselo by se prokázat, že práci vůbec nenapsali. Od 1.1. 2006 je povinností školy, nikoliv absolventa, zajistit jeden z výtisků kvalifikační práce a ten dát do knihovny. Pokud tedy něčí práce po 1.1. 2006 v knihovně chybí, odpovídá za to škola, nikoliv student. Ty práce, které budou sporné, to jest nebudou kvalitou či rozsahem odpovídat kvalifikační práci, bude přezkoumávat komise, kterou zřídil pan rektor doc. Průša. A jedině on bude moci rozhodnout, jak dá postupovat.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:08Autor: plzenak

Otázka: kdo veri ze to byla nahoda ten je trochu
mimo ! nejlepsi co by bylo dobre opuste
ods a politiku a zacnete se starat o jednu
vec - treba vedeni skoly - ta skola uz stejne
ocistit nepujde

Jiří Pospíšil: Mrzí mě, že jako Plzeňák pochybujete o tom, že se nám podaří pro Plzeň zachránit právnickou fakultu. Já jsem optimistou. A buďte v klidu, až během několika měsíců provedu reformy, tak odejdu...

Odpovězeno: 04. 11. | 17:12Autor: Thomas

Otázka: Co říkáte na informace, že pan Baxa a vy jste lživě očerńovali paní Řápkovou? Proč jste komentoval její připad bez znalosti situace. Vy jste neslyšel o aferách pana Baxy, o kterých si povýdají studenti na vaší fakultě?

Jiří Pospíšil: Nejsem si vědom, že bych lživě očerňoval paní Řápkovou, pouze jsem konstatoval, že pokud jsou pravdivé informace, které uvádí pan doktor Baxa, pak je považuji za závažné, a je třeba je prověřit. Já osobně si předsedy nejvyššího správního soudu dr. Baxy vážím a o jeho hodnověrnosti nepochybuji.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:16Autor: Sokol

Otázka: Pane pospíšil, jak chcete vyřešit fakultu v Plzni, když jste jako ministr spravedlnosti nedokázal ČR a justici posunout více k právnímu státu. Dnes každý ví, že být u soudu je právní ruská ruleta o které se neví jak dopadne i když se zdá vše většině jasné a logické? Plzeň je jen odraz Vás!

Jiří Pospíšil: Jsem rád, že jste takto pečlivě sledoval reformy, které jsem prováděl na ministerstvu spravedlnosti. Každý, kdo o tom něco ví, Vám řekne, že nelze za necelé tři roky českou justici reformovat a dosáhnout kýžených výsledků. Toto je běh na mnohem delší trať. I Vy však musíte připustit, že se nám mnoho věcí povedlo, například přijetí nového trestního zákoníku, novely exekučních řádů či obsáhlá novela občanského soudního řádu. Pokud Vás téma justičních reforem zajímá, můžeme se o nich podrobněji pobavit.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:19Autor: Rejpal

Otázka: Dobrý den,
zatím jsem neslyšel o tom, že by už byl někomu odejmut titul, popř. všechny následné tituly předchozím titulem podmíněné. Přitom pochybných titulů bylo "rozdáno" poměrně velké množství. Budete se snažit o to, aby spravedlnost dopadla opravdu na všechny nepoctivé absolventy a studenty?

Jiří Pospíšil: Máte pravdu, dosud k odejmutí vysokoškolského titulu v České republice nedošlo. Je to opravdu z pohledu práva precendentní věc. Ministerstvo školství si myslí, že titul odejímat lze, někteří právní experti se domnívají že nikoli. Konečné slovo asi bude mít soud. Zda dojde k odejmutí titulů, bude záležet na rozhodnutí pana rektora Průšy.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:21Autor: michal

Otázka: jak může Policie ČR vyšetřovat "kauzy" vč. plzeňské, když její špičky dostaly diplomy takto nemorální způsobem?

Jiří Pospíšil: Na vyšetřování bude dohlížet plzeňské státní zastupitelství a já doufám, že dohlédne na to, aby kauzu vyšetřovali policisté, kteří nemají vzdělání z plzeňské právnické fakulty, byť předpokládám, že by ho získali standardním způsobem.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:30Autor: Petr z Hradce.

Otázka: Proč se nepostupuje v Plzni jako nedávno v Itálii? Na Sicíllii a v Catánii po podobném skandálu vzali do vazby 7 lidí a dalších 200 obvinili! Děkuji za odpověď a moc Vám fandím.

Jiří Pospíšil: Děkuji za podporu, toto je dotaz spíše na policii a obecně orgány činné v trestním řízení. Je třeba aby nejprve vůbec posoudily, zda jde o možné trestné činy či zda jde o pochybení netrestně právní povahy. Já sám se do vyšetřování nebudu plést, budu dělat změny na fakultě, které do budoucna podobným problémům zamezí.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:34Autor: Michal

Otázka: Dobrý den, co říkáte na včerejší nařčení Jeronýma Tejce, že se s ministryní Kopicovou jen snažíte vše zamést pod koberec? Jak se vy osobně stavíte k prošetření např. chomutovské primátorky Řápkové?

Jiří Pospíšil: Já snad nebudu ani pana Tejce komentovat. Mrzí mě, že ČSSD celou věc bez jasných argumentů politizuje. Nepochopil jsem, jak bych mohl vyšetřování zametat pod koberec, když vyšetřovací komisi zřizuje rektor. Já si pana rektora Průšy vážím, považuji ho za slušného člověka, a i když je v ČSSD, tak nemám pochyby o tom, že jím jmenovaná komise v rámci možností vše prošetří. Bude tedy doufám též prošetřena kauza paní Řápkové.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:37Autor: bláha

Otázka: Dobrý den,
co říkáte reakci paní Řápkové, prý jste u ní ztratil veškerý kredit a pan Baxa rovněž. To zní, jako by Vás z něčeho obviňovala. Díky za reakci a moc prosím nepište, že jste výrok neslyšel a nebudete ho komentovat :-) díky

Jiří Pospíšil: Informace, které se objevily v tisku o studiu paní Řápkové, já osobně považuji za závažné a je nutné podle mého názoru je prověřit. To není nic proti paní Řápkové, ona sama by měla mít zájem na efektivním prošetření své věci.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:40Autor: Míra

Otázka: Dobrý den,
nevím jestli to připadá jen mně, ale zdá se mi, že se Plzeňská aféra začíná nějak zametat pod koberec. Budete odebírat tituly nebo ne? Pokud to necháte jen ta, degradujete sami sebe. Ze začátku se možná bude zdát vše v pořádku, ale z dlouhodobého hlediska tu školu pohřbíte.

Jiří Pospíšil: Vaše hodnocení je velmi předčasné. Prošetření desítek studentů bude komisi, kterou zřídil pan rektor doc. Průša, trvat několik týdnů.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:42Autor: Nicolas

Otázka: Pane Pospíšil gratuluji k Vašemu zvolení děkanem. Jsem toho názoru, že vyšetřovací komise jsou zbytečné, protože v tomto státě se za dvacet let nepodařilo nic vyšetřit. Za nepořádek a podvody na fakultě je zodpovědné celé bývalé vedení které by mělo odejít.Dáte jim výpověď?

Jiří Pospíšil: Děkuji za gratulaci. Souhlasím s Vámi, že pro očistu fakulty je nutné, aby bývalé vedení ze školy odešlo, proto jsme ukončili pracovní poměr s děkanem Zachariášem a proděkanem Tomažičem. Bývalý proděkan Kindl má v nejbližsí době ukončit pracovní poměr na fakultě sám.

Odpovězeno: 04. 11. | 17:47Autor: Komentátor

Otázka: Nemáte dojem, že vznik FPr ZČU byl omyl? Chápu, že někdo chtěl v 90-tých letech "udělat konkurenci" UK Praha a MU Brno, tak nechal zřídit další dvě právnické fakulty v Plzni a na UP v Olomouci. Zdá se mi ale, že na takový "pidistát" jménem ČR je těch právnických fakult nějak moc, co Vy na to?

Jiří Pospíšil: Domnívám se, že vznik právnické fakulty na počátku 90. let byl přirozeným projevem toho, jak se vysoké školství měnilo po roce 89. Podíváte-li se na země se srovnatelným počtem obyvatel, pak většina z nich má více než dvě právnické fakulty. Podle mého názoru je lepší mít více menších až středně velkých právnických fakult než dva molochy. Problém plzeňské fakulty není o tom, že by na ní nebyl dostatek kvalitních pedagogů. Sama výuka je podle mého názoru srovnatelná s Prahou či jinými právnickými fakultami.

Čas na rozhovor bohužel vypršel, děkuji za položené otázky a příjemný zbytek dne.


 

Právě se děje

Další zprávy