Poslanec dál tlačí 150 km/h na dálnici. Třeba v noci, když nikdo nejezdí, argumentuje

Petr Koděra Petr Koděra
26. 9. 2015 18:27
Poslanec Ivan Adamec z ODS v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz vysvětluje, proč vytrvale prosazuje zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 km/h. "Za ideálních podmínek to jde. Vždyť dneska máme inteligentní dopravní systémy, třeba večer tam není žádný provoz, tak proč by se nemohlo jet legálně 150, když na to někdo má auto?" říká Adamec. Poslanci jeho nápad sice minulý týden odmítli, Adamec ho ale připsal do jiného silničního zákona, a tak se o něm bude ve Sněmovně znovu jednat.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Poslanci sice minulý týden odmítli zvýšení rychlosti na dálnicích ze 130 na 150 km/h, přesto se Ivan Adamec z opoziční ODS snaží dál pomoci řidičům ke svižnější jízdě.

Navrhl proto zvýšení rychlosti do jiného zákona, který teprve budou poslanci schvalovat. Adamec v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz zdůrazňuje, že mu nejde o plošné zvýšení rychlosti.

"To zvýšení rychlosti je jen možnost. Zjednodušeně řečeno: možná někde a někdy," říká poslanec Ivan Adamec, jinak také dlouholetý starosta Trutnova.

Proč jste hned po zamítnutí stopadesátky na dálnicích nápad oživil a snažíte se ho vložit do jiného zákona?

Pozor, abychom nemátli čtenáře. To zvýšení rychlosti je jen možnost. Zjednodušeně řečeno: možná někde a někdy. A vždycky to bude posuzovat a schvalovat ministerstvo dopravy. Ono je potřeba nad tím problémem hlavně do budoucna přemýšlet, což se odborníkům z ministerstva moc nechce.

Jaký máte důvod k podpoře stopadesátky na dálnicích, když ministr dopravy Dan Ťok je proti?

Pane redaktore, jezdíte někdy po dálnici?

Myslím, že poměrně dost. Dokonce často po hradecké D11, kde byste tu vyšší rychlost rád viděl.

Tak víte, jak se tam jezdí. Já si myslím, že by to mělo mít nějaký řád.

Jak to myslíte?

Že by se tam stopadesátka mohla umožnit, protože není úplně pravda to, co se říká. Tedy že dálnice jsou stavěné na 110 nebo 120. Pak si kladu otázku, proč se tam smí jezdit 130. Mě tyto argumenty nepřesvědčují, že to nejde. Za ideálních podmínek to jde. Vždyť dneska máme inteligentní dopravní systémy, třeba večer tam není žádný provoz, tak proč by se nemohlo jet legálně 150, když na to někdo má auto?

Na druhou stranu ale pak tito lidé budou jezdit klidně i 170, když dneska při povolené stotřicítce jezdí stejně 150.

Třeba v Německu máte doporučenou rychlost a můžete jet, kolik chcete. Ale když překročíte doporučenou rychlost a jste účastníkem nehody, tak jste automaticky spoluviník.

V Německu je ale spousta věcí jinak. I co se týká hustoty a kvality dálniční sítě.

Ale nové úseky, které se stavějí u nás, jsou srovnatelné. Nemůžeme se bavit o opravované D1, ta je v současné době atypická. Jinak pokud jste četl můj návrh, já netvrdím, že to musí být okamžitě a hned a všude.

Je vidět, že jste se nevzdal a při prosazování zvýšené rychlosti na dálnicích jste vytrvalý.

Je to o tom, že chci vzbudit pozornost a vyvolat diskusi o tom, jak se na té dálnici dneska jezdí. Mám pocit, že někteří odborníci se, podle toho, co říkají, na dálnici nesvezli pěkně dlouho. Anebo po ní jezdí a nechtějí to vidět.

Teď nerozumím. Co nechtějí vidět?

Policisté se do stopadesátky ani nehnou, tak tam něco není v pořádku. Jeden policejní superb nebo passat s radarem to nezachrání. A já si nemyslím, že má být represe za každou cenu. 

Jde ale také o to, že pokud povolíme stopadesátku, hrozí, že řidiči budou jezdit ještě rychleji.

Měla by nastoupit tvrdší sankce, pokud někdo pravidla poruší. Podívejte se zase na Německo, kde to funguje. A já odmítám argumenty, že se Němci chovají jinak, protože i oni jsou lidé jako my.

Vy sám také chcete jezdit rychleji?

Přiznávám, že někde bych chtěl jet legálně 150. Vyhovovalo by mi to.

Jakým jezdíte autem?

Škodovkou Superbem. Ale ještě vám řeknu: jsou i úseky dálnic, kde bych nedovolil ani stotřicítku.

Kde například?

To vám z hlavy neřeknu. Ale jezdil jsem po úsecích, kde je stotřicítka prostě moc.

Vy jste pozměňovací návrh do jiného silničního zákona dával hned druhý den poté, co stopadesátka na dálnicích ve Sněmovně neprošla. Měl jste to dopředu připravené?

Ne, já to budu dělat při každém silničním zákonu. Chci využít každou možnost otevřít tu debatu. Navíc při prvním hlasování ve Sněmovně, kde to letos v dubnu prošlo, bylo pro 116 poslanců. Přitom my máme v ODS jen šestnáct hlasů.

Takže si děláte naděje, že jako součást jiného zákona by to mohlo projít?

Když zasedá Parlament, tak si člověk není jistý ani majetkem, ani životem. Nedělám si naděje, ale chci, aby se o tom mluvilo.

 

Právě se děje

Další zprávy