Poslanci tlačí na konec náklaďáků v levém pruhu. Živíme vás, zlobí se řidiči kamionů

Jakub Heller Jakub Heller
27. 12. 2018 15:09
Skupina téměř padesáti poslanců navrhuje zakázat řidičům kamionů jízdu v nejkrajnějším levém pruhu na českých dálnicích. Zákaz by mohl začít platit už v prvním čtvrtletí příštího roku, pokud se vládním poslancům podaří přesvědčit ty opoziční. Sdružení dopravců proti návrhu brojí, na Slovensku si podobný zákaz tamní vláda i autoklub pochvalují.
ilustrační snímek
ilustrační snímek | Foto: Aktuálně.cz

Ani ne dva týdny poté, co ministr dopravy Dan Ťok (ANO) po kalamitě na dálnici D1 prohlásil, že zvažuje zakázat kamionům jízdu v levém pruhu na českých dálnicích, se do sněmovny dostal poslanecký návrh, který má přesně takové nařízení do stávající legislativy protlačit.

Konkrétně má úprava silničního zákona vypadat takto: "Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kilogramů a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6.00 do 22.00 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychleji jedoucí vozidla."

Pod návrhem je podepsáno čtyřicet sedm poslanců z hnutí ANO, KSČM a ČSSD. Ťok mezi nimi paradoxně není. Navrhovatelé požadují, aby změna začala platit v den případného schválení zákona, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů. K tomu by teoreticky mohlo dojít už v první třetině roku, jelikož poslanci žádají zároveň projednání návrhu ve zkráceném řízení. Pokud by proti tomu nemělo námitky alespoň padesát poslanců nebo dva poslanecké kluby, mohla by sněmovna zákaz schválit během jediného dne.

Opozice se zdráhá, chce nejprve vyjádření odborníků

Zatím však není jisté, jestli nápad tak rychle projde. Piráti už avizovali, že návrh nepodpoří, jelikož je podle nich pouze reakcí na kolaps dálnice D1, kterou dle jejich názoru kamiony nezpůsobily. 

Podobně o návrhu mluví i místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka.  "Především, toto není řešení na neschopnost firem a laxní dohled ministerstva dopravy při opravách dálnic," myslí si. Plošný zákaz předjíždění podle něj nedává logiku. "Je mnoho úseku, kde předjíždění kamionu problémy nezpůsobuje. Jsme připraveni to podpořit, pokud by taková legislativní úprava dávala prostor tento zákaz uplatnit jen na vytipované problematické úseky," dodal Jurečka.

Vinu za dopravní kolaps svaluje na resort dopravy a konkrétně ministra Ťoka i hnutí STAN, podle kterého mělo ministerstvo mnoho nástrojů, jak takové situaci předejít. "Pokud ale ministerstvo v této věci nekoná, je přijetí poslaneckého návrhu zákona jednou z možných variant. Když nás ale poslanci ANO zachraňují před neschopností svého ministra, stálo by za to se zamyslet, jestli by spíše nemohli vyměnit toho ministra," říká předseda poslaneckého klubu STAN Jan Farský. 

A k opatrnosti vybízí i TOP 09. "Určitě se chceme poradit s dopravními experty. Zpočátku líbivý návrh může způsobit více komplikací, než by se mohlo zdát, a proto o tom nechceme rozhodovat bez porady s odborníky," uvedl pro Aktuálně předseda poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Odbornou konzultaci si plánuje vyžádat i SPD.

Zcela proti je Sdružení automobilových dopravců Česmad. "Stále platí, že rozdíl v rychlosti mezi prázdným a naloženým kamionem bývá velmi markantní, a zákaz tak způsobí tvoření dlouhých kolon a velká zdržení," říká mluvčí Česmadu Martin Felix. Do kolony pomalu jedoucích kamionů si podle něj netroufnou ani opatrní řidiči osobních vozů a budou zdržovat v levém pruhu. "Stresových situací tak spíš přibude než naopak," dodává Felix. 

Upozorňuje, že státní pokladna z tranzitní dopravy významně profituje a republika jí vděčí za blahobyt a prosperující ekonomiku. "Nesmíme zapomenout, že kamiony platí pět až deset korun za kilometr, celkem deset miliard ročně, zatímco na dálničních známkách se vybere méně než pět miliard. Nelze tak kamionům jen tak dálnici zúžit na polovinu," říká Felix. 

Podle něj by měl stát v problematických úsecích využít dopravní značky zákaz předjíždění nákladních vozidel či řídit dopravu podle aktuálních potřeb světelnými tabulemi. 

Slovensko si zákaz kamionů v levém pruhu chválí

Podobný, ale přísnější zákon, než navrhují čeští poslanci, platí už téměř deset let na Slovensku. A tamní vláda i řidiči osobních aut si jej pochvalují. "Jeho přijetím se zvýšila bezpečnost a plynulost silničního provozu, a proto ani dnes neuvažujeme o jeho změně," uvedla mluvčí slovenského ministerstva vnitra Denisa Baloghová.

Kamiony a nákladní auta těžší než 7,5 tuny nesmí na slovenských dálnicích předjíždět vůbec a při jízdě po silnici do kopce musí pustit kolonu, která se za nimi vytvoří. V případě nutnosti dokonce i odstavením vozidla na nejbližším vhodném místě. Zákaz tam také platí po celý týden. 

František Bizoň z Autoklubu Slovenské republiky k tomu dodává, že řidiči kamionů zákon na Slovensku vesměs dodržují a nezpůsobil žádné větší komplikace. "Ve chvíli, kdy se v pravém pruhu před kamionem objeví výrazně pomalejší vozidlo, se předjíždění toleruje. Takové auto totiž porušuje předpis o tom, že se po dálnici nemá jezdit bezdůvodně pomalu," říká Bizoň.

Myslí si, že by podobné nařízení prospělo i Česku. "Ze zákazu bych však vyloučil úseky dálnice, kde jsou ve stoupání tři jízdní pruhy. Tam by měly mít kamiony zákaz jízdy jen v tom nejvíce vlevo. Slabší nákladní vozy by stoupaly v pravém pruhu a ty novější, výkonnější by je mohly ve středním pruhu předjíždět," dodává Bizoň. Stejného názoru je i český automotoklub.

Podle Felixe z Česmadu i na Slovensku působí zákon řidičům kamionů obtíže a komplikuje jim výkon povolání, ale v Česku by to bylo mnohem horší. "Na Slovensku je daleko menší intenzita dopravy a dálniční síť má zcela jiný charakter. Například má daleko více úseků s třemi pruhy, kde se dá předjíždět, i více odstavných ploch," říká Felix.

Video: Kolaps na D1? Řidiči kamionů ho nezavinili, jsou zvyklí na jiný standard, říká generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř

Počasí řidiče nezaskočilo, dálnice ale nebyla připravená, jinde v Evropě se s tím nesetkávají, tvrdí generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 2 hodinami

Při zásahu policie v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí

Při policejní akci v jednom ze slumů v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí. Informovaly o tom světové tiskové agentury. Policie provedla zásah v chudinské čtvrtí proti gangu Comando Vermelho, který patří k nejaktivnějším organizacím zaměřeným na distribuci drog v brazilském městě. Počet mrtvých během policejní operace patří k nejvyšším za poslední roky.

Podle agentury AFP policie zasáhla v chudinské čtvrti Jacarezinho proti skupinám, jež využívají k prodeji drog a dalším kriminálním aktivitám nezletilce. K operaci bezpečnostní síly použily vrtulníky a obrněné vozy, které posloužily k překonání barikád v ulicích. Na videozáběrech ze slumu, kde žije zhruba 40.000 lidí, jsou vidět prchající ozbrojenci a slyšet výbuchy. Agentura EFE uvedla, že operace se zúčastnilo přes 200 policistů.

"Je to nejvyšší počet mrtvých při policejním zásahu v Riu de Janeiro," uvedl šéf policie Ronaldo Oliveira. Dodal, že mezi mrtvými je jeden policista a několik vůdců drogových organizací. Podle policie drogové gangy vytvořily "takřka armádní strukturu" s desítkami ozbrojenců.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy