Poslanci se přeli o ohrožené dálnice. Je to fatální selhání ministra Brabce, tvrdí TOP 09

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
Aktualizováno 5. 5. 2016 13:46
Sněmovna ve čtvrtek řeší obří problém při stavbě českých dálnic - téměř stovka staveb za 130 miliard má propadlé posudky o vlivu na životní prostředí. Získat nové přitom trvá až několik let. Protože hrozí potíže s čerpáním evropských dotací, česká vláda vyjednává v Bruselu o výjimkách. Zároveň připravuje krizový plán, kam jinam evropské peníze investovat.
Foto: Radek Pecák

Praha - Poslanci ve čtvrtek na mimořádné schůzi jednali o problémech při stavbě dálnic, kterým propadl posudek o vlivu na životní prostředí. Ohroženo je kvůli tomu 98 dopravních staveb za 130 miliard korun.

Kvůli zpoždění nebo zastavení staveb hrozí, že Česko nestihne vyčerpat evropské dotace. Vláda proto už několik měsíců vyjednává o výjimce v Bruselu.

Pravicová opozice kritizuje ministra dopravy Dana Ťoka a životního prostředí Richarda Brabce (oba z ANO), kteří prý problém zanedbali. "Došlo k manažerskému selhání ministra životního prostředí. Věděl o problému a nevěnoval mu pozornost," uvedl šéf poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát.

Podle ministrů za ANO ale problém vznikl už za předchozích vlád. "Ten problém začal už v roce 2006. Hned po svém nástupu jsem vedl desítky jednání. Hrozilo nám zastavení čerpání dotací, což se nám povedlo odvrátit," bránil se ministr životního prostředí Richard Brabec.

Nejvíce se čeští ministři v Bruselu bijí za 11 staveb za celkem 50 miliard, mezi něž patří například stavba obchvatu Českých Budějovic, dostavba další části Pražského okruhu, pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku.

"Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležitě části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Speciální novela

Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) vláda do konce května projedná novelu, která by bez opakování procesu EIA umožnila stavbu 11 převážně dálničních úseků. Sněmovna by ji pak měla schválit zrychleně na mimořádné schůzi, přeje si premiér. Jak se k tomuto řešení postaví Evropská unie, není jasné.

U dalších projektů chtějí ministři co nejrychleji pořídit nové posudky, zároveň s tím hodlají vykupovat pozemky a připravovat stavby tak, aby se jejich zahájení co nejméně zpozdilo. Pro stavby to přesto znamená podle nejoptimističtějších odhadů zdržení minimálně rok a půl.

Zároveň už na ministerstvu dopravy vzniká záložní plán, jak v příštích několika letech utratit evropské dotace, než se stavbu dálnic podaří znovu rozjet. "V prvním období, tedy do roku 2018 musíme utratit zhruba 50 miliard korun. Máme jiné projekty - budeme kombinovat všechny možnosti, stavět železnice, opravovat silniční i železniční síť. Část peněz použijeme na nákup vlaků," uvedl ministr dopravy Ťok.

Jeho ministerstvo může přednostně začít například se stavbou dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem, D11 ze Smiřic do Jaroměře nebo s obchvatem Panenského Týnce na D7.

 

Právě se děje

Další zprávy