Poradkyně odmítá pracovat s Prachařem. Šíří o mně lži, tvrdí

Domácí Domácí
Aktualizováno 13. 3. 2014 16:50
Prachař o bývalé kontrolorce Pošvářové údajně říká, že kradla na ŘSD.
Miloslava Pošvářová
Miloslava Pošvářová | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Miloslava Pošvářová ukončila spolupráci s ministrem dopravy Antonínem Prachařem, který jí nabídl post poradkyně.

Pošvářová, která je zároveň poradkyní první náměstkyně Hany Marvanové na ministerstvu spravedlnosti, tvrdí, že Prachař o ní šíří lži.

Vadí jí také, že po jejím odchodu z ŘSD přestala organizace pracovat na kauze zvlněné dálnice D47.

"Včera proběhla diskuse ministra Prachaře s ministryní Válkovou, na které pan Prachař informoval ministryni Válkovou, že jsem na ŘSD kradla. To poté zopakoval i náměstkyni Marvanové," uvedla Pošvářová s tím, že se tak Prachař dopustil trestného činu.

"Pan ministr si musí uvědomit, že si toto nemůže dovolit. A já si nemohu dovolit spolupracovat s člověkem, který toto o mně tvrdí," řekla Pošvářová, která veškerá nařčení popřela.

Prachař to odmítl. "Pokud si někdo myslí, že může kdokoli kohokoli napadnout a není to pravda, tak se může bránit v jakémkoli občanskoprávním sporu. Já si nejsem vědom toho, že bych se vůči někomu v této republice vyjádřil, že kradl. Jestli si to paní Pošvářová myslí, je to její osobní pohled," řekl Prachař ČTK.

Ministryně Helena Válková uvedla, že s Pošvářovou o své schůzce s Prachařem nemluvila a čtvrtečními informacemi je nepříjemně zaskočena.

Mezi případy, které měl mít ministr na mysli, podle Pošvářové patří například kontroly na dálnici D47. Pošvářová kontroly stavebního deníku zastavila pro zbytečnost. Její nástupce kontroly údajně obnovil a doplatil i dobu, kdy kontroly neprobíhaly. Podle Pošvářové se tak promrhalo 20 milionů.

Na hodinu

Jednapadesátiletou Pošvářovou na hodinu odvolal tehdejší generální ředitel ŘSD Pavel Kočica kvůli tomu, že nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že jde o dílčí výsledky expertiz, které mají sloužit jako důkazy v probíhajících sporech státu se stavebními firmami.

Jejich rozšířením v rámci státní organizace podle Pošvářové hrozilo, že by byly vyneseny mimo ŘSD a dostaly se do rukou firmám, se kterými je ředitelství ve sporu.

Ministr Prachař ještě před svým jmenováním slíbil, že odvolanou Pošvářovou na ŘSD vrátí. Nakonec se dohodli tak, že se bývalá kontrolorka stane ministrovou externí poradkyní.

Během svého působení v ŘSD Pošvářová poukazovala na pochybění a možnou korupční činnost a poškozování zájmů státu ze strany vedení ŘSD.

V poškozování zájmů podle Pošvářové pokračuje i současné vedení ŘSD. Jako příklad uvedla opomenutí penalizovat stavební firmu za pozdní dodání stavby D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, čímž prý stát přišel o částku v řádu miliard korun.

Nevýhodné pro stát jsou prý i smlouvy s projekčními kancelářemi. Odpovědnost projektanta končí předáním projektové dokumentace, což je podle Pošvářové nedostatečné. Projektant by měl za svoji práci odpovídat i po celou dobu stavby a nést tak následky, pokud se ukáže, že byly v projektu chyby.

Kvůli chybám v dokumentaci podle Pošvářové vzniká největší množství víceprací na stavbách, které je prodražují. Stará pravidla se budou ale vztahovat i na nové stavby a hrozí tak, že i tyto stavby budou prodražovat vícepráce.

"Já nevidím žádnou snahu pana ministra, která by směřovala k tomu, aby se napravily tyto záležitosti a tudíž nechci být spojována s žádnou aktivitou, která je na ŘSD a ministerstvu dopravy vyvíjena," dodala Pošvářová.

Na případu D47 se nepracuje

Nejznámější kauzou, kterou měla odvolaná šéfka kontroly kvality na starosti, byl případ zvlněné dálnice D47 u Ostravy. A právě na tomto sporu mělo po jejím odchodu ŘSD prakticky pracovat.

Za dva a půl měsíce prý nevznikly žádné nové materiály a zastavilo se i provádění kontrolních vrtů, které mají prokázat důvody zvlnění vozovky, uvedla dnes Pošvářová. Na pokračování v provádění vrtů se přitom dohodli šéf stavební společnosti Eurovia Martin Borovka s Prachařovým předchůdcem Zdeňkem Žákem.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že použitý materiál si objednalo ŘSD. Kvůli poškozování dobrého jména na něj v minulosti podala žalobu.

 

Právě se děje

Další zprávy