Zeman se loučil s vládou. Přišel Nečas a čtyři ministři

ČTK ČTK
8. 7. 2013 22:48
Zeman se loučil na Hradě s Nečasovou vládou s fanfárami a přípitky
Miloš Zeman.
Miloš Zeman. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Prezident Miloš Zeman na Pražský hrad pozval členy končícího kabinetu premiéra Petra Nečase. Ze 17 členů vlády jich dorazilo pět včetně Nečase, chyběli například všichni ministři za TOP 09. Rozloučit s prezidentem se přijeli ministr životního prostředí Tomáš Chalupa, ministr bez portfeje Petr Mlsna, ministr školství Petr Fiala a ministr obrany Vlastimil Picek, který jako jediný bude i v novém kabinetu.

Po večeři prezident a jeho hosté odešli do Hartigovské zahrady, odkud je výhled na Malou Stranu. Pod širým nebem byl připraven kulatý stůl s červeně polstrovanými židlemi. Hudba Hradní stráže zahrála fanfáru na přivítanou. Prezident sem členy končícího kabinetu pozval zřejmě na přípitek. K večeři předtím dostali Zemanovu oblíbenou šunku od kosti, vývar, krkovici s bramborem a čokoládovou zmrzlinu.

Podstatně déle než ostatní se v zahradě se Zemanem zdrželi Picek a Mlsna. Oba budou pracovat pro novou vládu: Picek dál jako ministr obrany, Mlsna zůstane zřejmě šéfem legislativní rady, i když jen jako náměstek ministryně spravedlnosti Marie Benešové.

Ve středu bude Zeman jmenovat úřednickou vládu v čele s premiérem Jiřím Rusnokem. Politici končícího kabinetu hlavě státu vyčítají, že při sestavování nové vlády obešla jejich parlamentní většinu.

Akce na Hradě má být podle hradního kancléře Vratislava Mynáře důstojným rozloučením Zemana se členy odcházející vlády.

Bývalý ministr Chalupa ČTK sdělil, že večeři chápe jako oficiální setkání hlavy státu se členy končící vlády a že jeho účast nesouvisí s postojem k rozhodnutí prezidenta jmenovat Rusnoka premiérem. "Účast na dnešní večeři na mém nesouhlasu nic nemění," uvedl. V pátek se Chalupa podrobil plánovanému chirurgickému zákroku očí. "Nyní jsem v rekonvalescenci. Neměl jsem tedy na dnešek žádný program a na rozdíl od mých kolegů jsem nemusel nic rušit," dodal.

Ze setkání se omluvila například dosluhující vicepremiérka Karolína Peake, a to kvůli dovolené. Nepřišel ani úřadující šéf ODS, ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba; bude na dlouho plánovaném výjezdu ODS v Ostravě. Účast odmítli také Zemanův sok v prezidentské volbě, ministr zahraničí a předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg a jeho stranický zástupce, ministr financí Miroslav Kalousek.

Nečasův kabinet končí po skandálu, do nějž je zapojena někdejší nejbližší spolupracovnice premiéra Jana Nagyová. Policie obvinila ji a sedm dalších lidí kvůli zneužití Vojenského zpravodajství a údajnému uplácení tří bývalých poslanců ODS.

Státní zástupce požádal Sněmovnu v této kauze i o vydání k trestnímu stíhání Nečase. Ve vazbě je nyní Nagyová a tři bývalí poslanci ODS Petr Tluchoř, Marek Šnajdr a Ivan Fuksa.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

San Marino bude v nedělním referendu rozhodovat o legalizaci potratů

Obyvatelé San Marina budou v neděli hlasovat v referendu o tom, zda chtějí povolit interrupce během prvních 12 týdnů těhotenství. Návrh dále žádá, aby úřady legalizovaly umělé přerušení těhotenství i po tomto období, pokud je ohrožen život či psychické zdraví ženy kvůli anomáliím nebo vývojovým vadám plodu, napsala dnes agentura AP. San Marino je jedním z posledních států v Evropě, které potraty zcela zakazují.

Zákaz interrupcí v San Marinu platí už od roku 1865. Tamní ženy proto cestují kvůli tomuto zákroku do Itálie, která maličký stát obklopuje ze všech stran, a kde jsou potraty legální od roku 1978. Pokud obyvatelé San Marina podstoupí v Itálii jiné lékařské zákroky, které v jejich vlasti nejsou dostupné - jako kupříkladu transplantace - veřejný zdravotnický systém náklady proplatí. To však neplatí pro potraty, jelikož je stát považuje za nelegální, píše AP.

Zastánci změny zákona proto upozorňují, že tato situace představuje finanční zátěž pro ženy, které interrupce podstupují. Kritici zákazu potratů rovněž tvrdí, že je trestem pro ženy, které byly znásilněny. "Pokud nechcete, aby se vědělo, že nemáte v úmyslu pokračovat v těhotenství, je mnohem méně pravděpodobné, že se obrátíte na policii a nahlásíte znásilnění," upozorňuje Joanna Nellesová z Rady Evropy, kde šéfuje oddělení, jež monitoruje dodržování Istanbulské úmluvy o potírání násilí na ženách a domácího násilí.

Antonella Mularoniová, která je pro zachování zákazu, podle agentury AP argumentuje tím, že ženy a dívky v San Marinu mohou dostat v lékárnách bezplatně antikoncepci včetně přípravku, jenž se používá po pohlavním styku.

Úřady San Marina, kde žije na 33 000 lidí, podle AP k referendu přistoupily poté, co k němu vyzvalo zhruba 3000 obyvatel v petici. Přičemž většina z nich byly ženy. Žádné průzkumy veřejného mínění však nejsou před hlasováním k dispozici. Pokud zvítězí zastánci změny restriktivního zákona, parlament San Marina bude nucen potraty legalizovat, poznamenala AP.

Mezi další malé země v Evropě, kde jsou interrupce zakázány, patří Malta, Andorra nebo britský Gibraltar. Některé z nich změnu zákonů zvažují. Například na Maltě, kde za potrat hrozí až tři roky vězení, letos jeden z poslanců předložil návrh zákona, který by tuto směrnici změnil. Podle maltských úřadů se nicméně trest uplatňuje jen zřídka a poslední známý rozsudek vězení kvůli potratu padl v 80. letech minulého století, píše AP.

Obyvatelé britského zámořského území Gibraltaru pak letos v červnu schválili zmírnění tamního zákona zakazujícího potraty. Odsouhlasili mimo jiné, aby byly interrupce možné do 12 týdne těhotenství v případě ohrožení fyzického nebo duševního zdraví ženy, či v případě, že bude poškození plodu neslučitelné s jeho životem. Interrupce má být také možná v případě početí při znásilnění nebo incestu.

Další zprávy