Vyjednával smír mezi ODS a VV. Už to nechci zažít, říká

Kateřina Eliášová
25. 4. 2011 15:00
Ministr Kamil Jankovský má dobré kontakty v obou nesmiřitelných táborech
Kamil Jankovský nebyl oficiální vyjednavač. "Ptali se mě třeba, jak dalece je to u nás vyhrocené. A já jim vysvětlil situaci."
Kamil Jankovský nebyl oficiální vyjednavač. "Ptali se mě třeba, jak dalece je to u nás vyhrocené. A já jim vysvětlil situaci." | Foto: Jan Langer

Praha - Před čtrnácti dny odstartovala dosud největší vládní krize v historii ani ne rok dlouhé existence Nečasova kabinetu.

Vyvolaly ji informace popisující plán tehdy ještě šéfa bezpečnostní agentury ABL Víta Bárty, ve kterém počítal s proniknutím do politiky s cílem získat zakázky.

Mezi ODS a Věcmi veřejnými létala obvinění ze šmírování, nahrávání a lhaní. K urovnání vztahů přispěly vedle oficiálních koaličních schůzek i neformální rozhovory politiků z obou stran.

"Tyto neformální debaty, ať je vede kdokoliv, přispívají k pochopení toho, co chce ten druhý. Co nechce, nebo co je schopný akceptovat. V dílčím okamžiku mohou pomoct k nalezení kompromisu. Nechci se pouštět do detailů, ale ano, mluvil jsem jak s našimi lidmi, tak s těmi z ODS i TOP 09," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský, který působil coby katalyzátor vyhrocených vztahů.

Předčasné volby? Hrozilo to

A.cz: Byl jste jediným ministrem Věcí veřejných, kterého si premiér Petr Nečas ve vládě přál. Zárověň jste ale radil poslancům strany, jak se v situaci, kdy premiér ostatní její ministry ve vládě nechce, mají zachovat. Jak se na to díváte s odstupem?

Těch 14 dní bylo naprosto hektických v tom smyslu, že nikdo nevěděl, co se stane druhý den, co se stane za hodinu. V záplavě všech informací dokonce člověk, který byl uvnitř, nevěděl, co v tu danou chvíli je fikce, co pravda a co polopravda. Už bych to nechtěl podruhé zažít.

A.cz: Nastal v uvedené době nějaký obzvlášť vyhrocený moment, že někdo bouchl do stolu a řekl: A dost, končíme?

Na všech stranách po tom postupném zveřejňování všech těch obvinění, nahrávek a silných slov vznikaly silné emoce. U nás jsme si například v jednu chvíli řekli, že je lepší jít samostatně a ať jsou předčasné volby.

A.cz: Proč jste to nakonec neudělali?

S určitým časovým odstupem se začalo řešit, co by bylo dál. Předčasné volby znamenají, že v okamžiku, kdy se pro ně rozhodneme, nastane časový prostor, ve kterém už vláda nebude dělat vůbec nic. Dělala by jen údržbu, kroky nemůže dělat žádné, což z hlediska cílů, které mají politické strany, postrádá smysl.

A.cz: Navíc by to pro Vás mohlo znamenat, že byste se už nemuseli dostat do sněmovny. Všechno to špiclování a nahrávání přeci vnímala veřejnost spíše negativně...

Chápu třeba ČSSD, že předčasné volby vidí jako nejrozumnější řešení, protože podle aktuálního stavu má ČSSD preference nahoře. Myslím, že v tom rozhodování o předčasných volbách hrálo u všech stran roli víc faktorů. Jednak je to onen faktor vhodnosti voleb pro tu kterou politickou stranu, a taky fakt, že veřejnost by další volby nevnímala pozitivně. Určitě i to, že volby stojí peníze a těmi teď politické strany neoplývají. A pak je tu ještě jedna věc. V okamžiku, kdy něco takového uděláte, můžete to, co v danou chvíli připravujete, vzít a vyhodit.

Bártova kandidatura na předsedu je jen jeho věc

A.cz: V jednu chvíli Věci veřejné přišly s variantou, že by podporovaly menšinový kabinet ODS a TOP 09. Proč se nakonec rozhodly jinak?

U nás v klubu se o tom diskutovalo, podpora menšinové vlády byla na stole. Já za sebe jsem nebyl příznivcem tohoto řešení. Z mého pohledu je lepší složit karty a nechat to někomu jinému. Je to nesrozumitelné pro voliče. Jako že jsme ve vládě a nejsme. Máme zodpovědnost, nemáme zodpovědnost.

A.cz: A mluvilo se i o roli Víta Bárty? Přeci jen vládní krizi přece odstartovaly informace o něm a jeho plánu na ovládnutí politiky. Koaliční partneři se netajili tím, že s ním mají problém, a když řekl, že bude kandidovat na předsedu strany, mnohým se to nelíbilo...

Jeho odchod byl správný krok, bylo to součástí dohody. I já jsem mu říkal, že udělal dobře. To, zda má kandidovat, je jen na něm, je to jeho výsostné rozhodnutí. A hlavně těch, kteří budou volit předsedu. Kandidátů je víc a lidé si vyberou, u každého budou mít argumenty pro a proti.

Vít Bárta.
Vít Bárta. | Foto: Ludvík Hradilek

A.cz: Měl jste pro něj v tomto směru nějakou radu?

O tomto jsme se spolu zatím nebavili.

A.cz: Jaká byla vlastně Vaše role? Lidé v klubu Váš názor respektují, umíte mluvit i s politiky z jiných stran. Byl jste něčím jako spojkou mezi těmito dvěma stranami, tedy ODS a VV?

Neřekl bych spojka, spíš se snažím na všechno dívat racionálně a názor jedné strany přenést na druhou stranu. Je dobré, aby si lidi vyměnili názory bez emocí.

Mluvím s lidmi napříč stranami

A.cz: Máte pocit, že i ta neformální jednání přispěla k dohodě?

Tyto neformální debaty, ať je vede kdokoliv, přispívají k pochopení toho, co chce ten druhý. Co nechce, nebo co je schopný akceptovat. V dílčím okamžiku mohou pomoct k nalezení kompromisu. Nechci se pouštět do detailů, ale ano, mluvil jsem jak s našimi lidmi, tak s těmi z ODS i TOP 09.

A.cz: Nastal během těchto čtrnácti dní okamžik, kdy se nějací poslanci rozhodovali, zda z klubu odejít?

Ta situace vlastně nenastala. Protože klub v podstatě celou dobu drží pohromadě. Bylo to přirozené. V okamžiku, kdy nastane útok na vedení, se každá skupina snadněji semkne.

A.cz: Jak dlouho bude to příměří podle Vás trvat?

Nebudeme si namlouvat, že těch 14 dní neotřáslo důvěrou veřejnosti ve vládu a její akceschopnost. Já věřím tomu, že v průběhu června se situace konsoliduje jak personálně, tak v otázce řešení programových priorit, které vláda má.

A.cz: A bude to podle Vás fungovat?

Nedokážu říct a dát stoprocentní garanci, že za tři měsíce nenastane problém při řešení nějakých konkrétních věcí, který může tu koalici zase dostat do stavu problémů. Ale to je situace obecně v každé koalici.

John ještě může přispět

Radek John teď bude koordinovat.
Radek John teď bude koordinovat. | Foto: Jan Langer

A.cz? Jak vlastně skously Věci veřejné, že jejich předseda Radek John musel odejít z ministerstva vnitra a dostal náhradní funkci, která je spíše symbolická?

Řeknu to za sebe. Umím si představit, že i role vicepremiéra pro boj s korupcí může mít v sobě něco pozitivního a může to být v něčem užitečné.

A.cz: V čem?

Příklad. Na ministerstvu místního rozvoje připravujeme zákon o veřejných zakázkách, máme jej už v paragrafovém znění. A to teď vyvolává potřebu navýšení finančního krytí, tedy větší počet uveřejňování, více úředníků atd. A místopředseda vlády by ze svojí pozice měl a mohl koordinovat činnosti na jednotlivých resortech tak, aby celková strategie byla doprovázena i tím finančním krytím. Mohl by působit jako jednotící prvek.

A.cz: A to si neumí zařídit ministři sami mezi sebou?

Může to té situaci napomoct. V okamžiku, kdy by byl místopředseda vlády vybaven určitými kompetencemi, tak ta funkce nemusí být tak bezzubá, jak se o tom dnes píše.

A.cz: Ale Radek John přece žádné kompetence nemá...

O těch se jedná.

A.cz: V čem Vy vidíte to plus? Proč by měl koordinovat něco, co by ta ministerstva měla zvládnout sama?

Ten pohled z titulu předsedy strany a místopředsedy vlády přeci může pomáhat sjednocovat resorty, které patří různým politickým stranám. Tím, že je garant za celkovou koncepci, by ten materiál mohl předkládat společně se všemi ministry. Takhle ministři bojují každý sám za sebe.

 

Právě se děje

Další zprávy