VV plánují zařazení slev při kampaních mezi dary

Martina Machová Martina Machová
20. 6. 2011 10:40
Podle Johna se ale přidat musí všechny politické strany
Volební kampaň Věcí veřejných v Praze.
Volební kampaň Věcí veřejných v Praze. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Věci veřejné chtějí, aby politické strany nově zveřejňovaly mezi sponzorskými dary i slevy, jež jim dávají společnosti při předvolebních kampaních.

S iniciativou přišla olomoucká poslankyně za VV Lenka Andrýsová, která by kromě přehodnocení pojmu dar prosadila i podrobnější rozepsání jednotlivých nákladů a výroční zprávy dostupné i na internetu. 

"Do budoucna jsem určitě pro to, abychom tato opatření přijali za své," odpověděla na otázku, zda je pro, aby šly VV příkladem a samy zveřejnily své slevy na kampani již v příštím roce, kdy se konají krajské a doplňovací senátní volby.

Podle lídra VV Radka Johna se s jejím návrhem předsednictvo VV ztotožňuje a bude o něm jednat na K9. Na rozdíl od Andrýsové si ovšem John nedovede představit, že by VV šly samy příkladem.

"Když bude něco platit, tak pro všechny," zdůraznil John. "Politická scéna se musí ozdravit a ne že někdo bude dělat prasárny a někdo ne," dodal.

Jsou to přitom zejména Věci veřejné společně se sociální demokracií, které slevy nejvíce využívaly a které nedokážou své financování kampaní dostatečně vysvětlit.

Lenka Andrýsová na volební konferenci VV v Hradci Králové.
Lenka Andrýsová na volební konferenci VV v Hradci Králové. | Foto: Ludvík Hradilek

Tajemství VV a ČSSD

Již v souvislosti s loňskými parlamentními volbami deník Aktuálně.cz upozornil, že avizované náklady na kampaň jsou ve značném rozporu s cenou reklamního prostoru, jež VV či ČSSD ovládly.

Agentura Admosphere, která reklamní prostor monitoruje, uvedla, že VV zadaly v prvním pololetí roku 2010 inzerci za 87 milionů korun. Strana přitom slibovala úspornou kampaň za 10 milionů.

Podle odborníků z branže včetně společného dodavatele inzerce obou partají Jaromíra Soukupa se běžně s tímto monitoringem nakládá tak, že se suma vydělí dvěma a výsledek se blíží skutečné ceně zadané reklamy.

Na srovnání reagovaly Věci veřejné tím, že upravily vyčíslení své kampaně a řekly, že je ve skutečnosti stála 21,5 milionu. Za celý rok pak VV utratily podle své výroční zprávy 107 milionů korun, monitor společnosti Admosphere pak mluví o 150,3 milionu korun.

Rozdíly vysvětloval předseda VV Radek John tím, že se straně podařilo vyjednat velice výhodné ceny. „Řeknu vám otevřeně, že když nám někdo nabídl slevu 40 procent, tak jsme se smáli," komentoval rozpor předseda VV.

Radek John má podmínku, musí se přidat všichni.
Radek John má podmínku, musí se přidat všichni. | Foto: Ludvík Hradilek

"Babák čaruje" a spol. 

Navíc se Věci veřejné dostaly do podezření kvůli nezvyklým vkladům jednoho ze svých největších sponzorů - poslance Michala Babáka, jehož případ předali analytici ministerstva financí policii.  

Po zveřejnění nahrávky z porady stranických špiček VV, kde se mimo jiné hovoří o tom, že "Babák čaruje" se stranickými účty, rozhodly Věci veřejné zadat na své hospodaření forenzní audit.

Na vysoké slevy se odkazovali i sociální demokraté, když vysvětlovali rozdíl mezi oficiálně uvedenou cenou kampaně ve výroční zprávě a ve skutečnosti bombastickými show spojenými se zahlcením veřejného prostoru oranžovými billboardy.

Někdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík pro Hospodářské noviny uvedl, že se mu dařilo vyjednat slevy až 90 procent.

Kolik skutečně socialisté díky slevám ušetřili, ovšem zůstává i po roce od voleb utajeno. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka odkazuje zpět na Tvrdíka nebo někdejšího ústředního tajemníka sociální demokracie Jana Havlíčka.

Kúra podle ČSSD

Za mlčenlivostí Lidového domu pak údajně stojí smluvní doložky, které předchozí vedení s dodavatelskými firmami podepsalo. Socialisté podle svého lídra totiž na základě nich o cenách nesmí veřejně hovořit. 

I sociální demokraté přitom chtějí změnit financování politických kampaní. Navrhují například zastropování kampaní, povinnost používat pro potřeby kampaně speciální transparentní účet, nakupovat reklamu za ceníkové ceny či průměrné ceny za posledních 12 nebo 24 měsíců nebo nekupovat kampaň přes prostředníky, ale přímo u dodavatelů.

Podle Sobotky je právě poslední zmíněný bod prevence proti kritizovaným slevám, a nebude tak potřeba uvádět jej jako sponzorský dar.

 

Právě se děje

Další zprávy