Vláda se k zákazu kamionů v levém pruhu staví neutrálně, chybí v něm důležité výjimky

ČTK ČTK
11. 1. 2019 11:21
Návrh skupiny poslanců, aby měly kamiony zakázáno jezdit v levém pruhu na dálnicích, vláda nepodpořila, ale ani neodmítla. Na pátečním zasedání k němu kabinet schválil neutrální stanovisko, řekl novinářům premiér Andrej Babiš (ANO). Podle ministra spravedlnosti Jana Kněžínka (za ANO) poukáže kabinet v parlamentu na některé problémy, které by měli vzít poslanci do úvahy. Předpis by totiž mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 06:00 do 22:00. Vztahoval by se na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Předkladatelé tvrdí, že by se na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.

O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích mluvil už ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), ale také poslanci KSČM v souvislosti s prosincovým kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině. Předkladatelé navrhli, aby sněmovna novelu schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.

V předběžném stanovisku vládních legislativců stálo, že zákonodárci by měli zvážit, zda by byl plošný zákaz přiměřený s ohledem na možné nezamýšlené a nežádoucí důsledky v běžném provozu. V pravém pruhu by se mohly podle dokumentu tvořit souvislé kolony, které ztíží přejezdy automobilů z levého pruhu do odbočovacího pruhu z dálnice i najíždění na dálnici z připojovacího pruhu.

V návrhu chybí výjimka pro hasiče či sanitky

Zákaz by se podle podkladů pro vládu vztahoval "zřejmě zcela nezamýšleně" i na vozidla do 3,5 tuny s přívěsem, pokud by taková souprava přesáhla sedmimetrovou délku. Nejvyšší povolená rychlost takové soupravy na dálnici přitom může činit až 130 kilometrů za hodinu. "Kromě toho navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy a zejména vozidla složek integrovaného záchranného systému," stálo předběžném stanovisku.

Na to upozornil také Ťok. O předloze je podle něj třeba dál diskutovat ve sněmovně. "Problém je hranice 3,5 tuny. Jsou sanitky nad 3,5 tuny, které když nejedou pod modrými světly, musejí jet rychlostí 80 kilometrů v hodině, to je problém. Bylo by také dobré, aby se ve sněmovně debatovalo o tom, jestli zákaz má být plošný, nebo selektivní pro některé úseky," uvedl před jednáním kabinetu.

Podle Kněžínka je třeba vzít v úvahu, že řadu problémů lze místo plošného opatření řešit případ od případu například dopravními značkami.

Předlohu podpořilo v připomínkovém řízení ministerstvo dopravy, ministerstvo vnitra doporučilo neutrální postoj. Proti se vyslovily Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy.

Řidiči kamionů blokovali dálnici D1:

Řidiči kamionů dálnici D1 blokovali úmyslně | Video: Ředitelství silnic a dálnic
 

Právě se děje

před 9 minutami

Prezidentská kancelář žádá přezkoumat odložení trestního oznámení na senátora Lásku pro křivé obvinění

Kancelář prezidenta republiky požádala pražské městské státní zastupitelství, aby přezkoumalo rozhodnutí policie odložit její trestní oznámení na senátora Václava Lásku (SEN 21) a zástupce organizace Rekonstrukce státu pro křivé obvinění. Trestní oznámení reagovalo na kauzu, ve které kancléř Vratislav Mynář čelil podezření, že se snažil s vědomím prezidenta Miloše Zemana ovlivnit soudce v kauzách důležitých pro Pražský hrad.

Policie v červnu uvedla, že v podání prezidentské kanceláře "nebyly uvedeny skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. "Podle právníka prezidentské kanceláře Marka Nespaly dospěli policisté k závěru, že si Láska a zástupci organizace nesprávně vyhodnotili informace a mýlili se v právním hodnocení Mynářova jednání.

"My jsme přesvědčení, že zejména u zkušeného bývalého vyšetřovatele pana Lásky tomu tak nebylo," uvedl právní zástupce prezidentské kanceláře. Podle něj senátor jednal "se zločinným úmyslem poškodit Mynáře v jeho pracovním prostředí."

Další zprávy