Vláda schválila program výstavby cest do roku 2020

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 11. 2013 14:53
Materiál je nezbytný pro čerpání dotací z EU, počítá s investicemi za 70 miliard
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Vláda ve středu schválila program výstavby silnic, železnic a vodní infrastruktury do roku 2020. Na tiskové konferenci po jednání vlády o tom informoval ministr dopravy Zdeněk Žák.

Materiál je nezbytný pro čerpání dotací z EU. Zahájení prací na nejdůležitějších dopravních projektech, které ministerstvo do materiálu zahrnulo, bude vyžadovat investice alespoň 70 miliard ročně.

"Stát v uplynulých 20 letech budoval svoji dopravní infrastrukturu bez klíčových strategických dokumentů. My jsme dostáli slibu, že budeme definovat kritickou minimální úroveň investic do dopravní infrastruktury, a to číslo je 70 miliard korun ročně," uvedl Žák.

"Dopravní sektorové strategie nejsou v souladu s rozpočtovými výhledy," připustil Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který peníze na stavbu a údržbu dopravních cest rozděluje. Žák ovšem upozornil, že alespoň pro příští rok se podařilo najít 71 miliard, aniž by byla narušena struktura státního rozpočtu.

Materiál ministerstva požaduje pro udržení výstavby v plánovaném objemu 43 miliard korun ze státního rozpočtu a dalších 27 miliard z dotací EU ročně, vládou schválené rozpočtové výhledy na roky 2015 a 2016 počítají s mnohem menší finanční dotací.

Ta má včetně evropských peněz dosáhnout 45 miliard, respektive 47 miliard korun.

Nejdražší bude D1

Nejdražšími silničními projekty, se kterými ministerstvo do roku 2023 počítá, je oprava dálnice D1. Oprava by v úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou měla vyjít na 14,8 miliardy a hotová by měla být nejpozději v roce 2022.

Na 11,6 miliardy korun má vyjít pražský obchvat Běchovice - dálnice D1, s jehož stavbou se počítá v letech 2017 až 2021. Mezi roky 2015 a 2018 má vzniknout úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta za zhruba 11 miliard korun.

Navazující úseky ve směru na Vysoké Mýto a Litomyšl se mají připojit do roku 2021 a vyjít na skoro 20 miliard korun.

K největším připravovaným projektům na železnici patří modernizace trati mezi Brnem a Přerovem v Úseku Blažovice - Nezamyslice na dvojkolejnou trať pro maximální rychlost 200 kilometrů v hodině za 24,2 miliardy korun.

Ta by měla být hotová v roce 2023. Přes 20 miliard korun má stát modernizace železničního uzlu v Brně a výstavba nového nádraží v letech 2018 až 2023.

Na vodních cestách je největší plánovanou investicí splavnění dolního toku Labe u Hranic s Německem, kde má vzniknout kontroverzní stavba plavebního stupně v Děčíně. Ten by se podle ministerstva dopravy měl stavět mezi roky 2018 - 2021 a vyjít na čtyři miliardy korun.

Předseda poslaneckého klubu ODS upozornil, že program je výsledkem práce mnoha úředníků, expertů a několika ministrů.

Doufá, že nová vláda bude výsledek respektovat a bude pokračovat ve výstavbě prioritně určených úseků. "Zároveň musí učinit potřebné kroky k urychlení výstavby některých vysoce potřebných úseků, které pouze kvůli administrativním problémům nemohou být realizovány v nejbližších letech," dodává.

Takovými je podle něj například Pražský okruh nebo silnice R35.

 

Právě se děje

Další zprávy