Zatímco třeba spolupráce sociální demokracie s odnoží americké společnosti PSB je velmi úzká a její zástupce dochází i na pravidelné porady volebního štábu, ostatní strany většinou využívají služeb více agentur a jejich vazby jsou volnější.
ODS a její agentury
ODS hodně spoléhá na vlastní síly, i když na přípravu kreativní části kampaně, její grafické podoby či inzerce také najímá odborníky na komunikaci a reklamu.
"Není to jedna agentura, která nám dělá všechno, spolupracujeme s více subjekty," řekl mluvčí nejsilnější opoziční strany Jiří Sezemský. Jejich jména neuvedl.
Přípravy koordinuje volební štáb, v jehož čele stojí senátor Jiří Šneberger. Občanští demokraté podle Sezemského při přesvědčování voličů využijí i zkušenosti svých partnerských stran, které nedávno uspěly v Německu, Polsku či na Slovensku.
Lidovci a jejich vlak
I lidovci při přípravě kampaně spolupracují s několika agenturami. Například na předvolebních jízdách vlaku Klidná síla se podílí společnost MediaTrust Communications, s níž KDU-ČSL spolupracovala i před volbami do Evropského parlamentu.
"Spolupracujeme s několika agenturami při přípravě dílčích částí kampaně," uvedl mluvčí strany Ondřej Jakob.
Hlavní slovo má volební štáb složený z politiků a členů stranického aparátu - šéfem je místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal, funkci manažera vykonává zástupce generálního sekretáře Aleš Kašpar.
KSČM a jejich domácí výroba
Zřejmě nejvíce "na koleně" dělají kampaň komunisté, kteří mohou využít početné členské základny a husté organizační struktury po celé republice. Volební štáb KSČM řídí místopředseda strany Karel Klimša.
Sociální demokraté si pro volební kampaň najali profesionály z agentury Penn, Schoen & Berland (PSB), která v minulosti pracovala například pro britské labouristy. Mezi její klienty patřil i bývalý americký prezident Bill Clinton.
ČSSD a "Clintonova" firma
Zpracovávají a analyzují pro ČSSD průzkumy veřejného mínění, podílejí se na celkové komunikační strategii strany. Nejsilnější vládní strana spolupracuje i s akciovou společností Cíl, jejímž je ČSSD stoprocentním vlastníkem.
Volebním manažerem ČSSD je bývalý ministr obrany a donedávna šéf Českých aerolinií Jaroslav Tvrdík.
Strany investují do přesvědčování voličů desítky milionů korun - peníze jdou na nákup billboardů, reklamních ploch v médiích včetně internetu, na drobné volební suvenýry, materiály rozdávané na mítincích i posílané lidem přímo do schránek.
Libůstky závěrem
Před minulými volbami do sněmovny zkusila ODS telefonickou kampaň - hovory tehdejšího předsedy strany Václava Klause do statisíců domácností však podle některých odborníků voliče spíš naštvaly, než přesvědčily.
Ke kampani patří i odlehčené a humorné prvky stejně jako momenty překvapení, které strany do poslední chvíle tají. Politická reklama má prostě své zákonitosti a specifický slovník.
Například pod pojmem "atomovka" se skrývá "výbušná" událost, která má těsně před volbami změnit náladu veřejnosti - jednou z nejznámějších byla pověstná mobilizace vyhlášená ODS před volbami v roce 1998.#reklama