Ve stranách se rodí podoba kampaní

Redakce DOM, čtk
20. 1. 2006 17:33
Praha - Předvolební kampaň bude letos výsledkem spolupráce politiků, volebních manažerů i profesionálů z mediálních, reklamních a PR agentur.

Zatímco třeba spolupráce sociální demokracie s odnoží americké společnosti PSB je velmi úzká a její zástupce dochází i na pravidelné porady volebního štábu, ostatní strany většinou využívají služeb více agentur a jejich vazby jsou volnější.

ODS a její agentury

ODS hodně spoléhá na vlastní síly, i když na přípravu kreativní části kampaně, její grafické podoby či inzerce také najímá odborníky na komunikaci a reklamu.

"Není to jedna agentura, která nám dělá všechno, spolupracujeme s více subjekty," řekl mluvčí nejsilnější opoziční strany Jiří Sezemský. Jejich jména neuvedl.

Přípravy koordinuje volební štáb, v jehož čele stojí senátor Jiří Šneberger. Občanští demokraté podle Sezemského při přesvědčování voličů využijí i zkušenosti svých partnerských stran, které nedávno uspěly v Německu, Polsku či na Slovensku.

Lidovci a jejich vlak

I lidovci při přípravě kampaně spolupracují s několika agenturami. Například na předvolebních jízdách vlaku Klidná síla se podílí společnost MediaTrust Communications, s níž KDU-ČSL spolupracovala i před volbami do Evropského parlamentu.

"Spolupracujeme s několika agenturami při přípravě dílčích částí kampaně," uvedl mluvčí strany Ondřej Jakob.

Hlavní slovo má volební štáb složený z politiků a členů stranického aparátu - šéfem je místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal, funkci manažera vykonává zástupce generálního sekretáře Aleš Kašpar.

KSČM a jejich domácí výroba

Zřejmě nejvíce "na koleně" dělají kampaň komunisté, kteří mohou využít početné členské základny a husté organizační struktury po celé republice. Volební štáb KSČM řídí místopředseda strany Karel Klimša.

Sociální demokraté si pro volební kampaň najali profesionály z agentury Penn, Schoen & Berland (PSB), která v minulosti pracovala například pro britské labouristy. Mezi její klienty patřil i bývalý americký prezident Bill Clinton.

ČSSD a "Clintonova" firma

Zpracovávají a analyzují pro ČSSD průzkumy veřejného mínění, podílejí se na celkové komunikační strategii strany. Nejsilnější vládní strana spolupracuje i s akciovou společností Cíl, jejímž je ČSSD stoprocentním vlastníkem.

Volebním manažerem ČSSD je bývalý ministr obrany a donedávna šéf Českých aerolinií Jaroslav Tvrdík. 

Strany investují do přesvědčování voličů desítky milionů korun - peníze jdou na nákup billboardů, reklamních ploch v médiích včetně internetu, na drobné volební suvenýry, materiály rozdávané na mítincích i posílané lidem přímo do schránek.

Libůstky závěrem

Před minulými volbami do sněmovny zkusila ODS telefonickou kampaň - hovory tehdejšího předsedy strany Václava Klause do statisíců domácností však podle některých odborníků voliče spíš naštvaly, než přesvědčily.

Ke kampani patří i odlehčené a humorné prvky stejně jako momenty překvapení, které strany do poslední chvíle tají. Politická reklama má prostě své zákonitosti a specifický slovník.

Například pod pojmem "atomovka" se skrývá "výbušná" událost, která má těsně před volbami změnit náladu veřejnosti - jednou z nejznámějších byla pověstná mobilizace vyhlášená ODS před volbami v roce 1998.#reklama

 

Právě se děje

Další zprávy