TOP 09 sílí, povládne stamilionům korun z mostů a řek

Martina Machová Pavel Baroch, Martina Machová
3. 6. 2011 14:12
Na místo šéfa Ředitelství vodních cest míří předseda krajské organizace TOP 09
Zdvihací most v Kolíně. Důvod výměny ředitele.
Zdvihací most v Kolíně. Důvod výměny ředitele. | Foto: Jan Langer

Praha - Ačkoli ministerstvo dopravy ještě neukončilo výběrové řízení na nového šéfa Ředitelství vodních cest, už teď je podle informací Aktuálně.cz jasné, kdo obsadí vlivnou funkci, z níž se rozhoduje o stovkách milionů korun.

Novým ředitelem se má stát Jiří Blažek, státní úředník a v současnosti předseda krajské organizace TOP 09 na Vysočině. Tuto informaci potvrdily Aktuálně.cz dva na sobě nezávislé zdroje.

Ministerstvo dopravy přesto odmítá, že by o novém řediteli vodních cest už bylo rozhodnuto. "Výběrové řízení ještě neskončilo," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Dodal, že výsledek bude znám zhruba za dva týdny.

Sám Blažek odmítl informace Aktuálně.cz komentovat. "Přihlásil jsem se do výběrového řízení, čekám na jeho výsledek," řekl pouze.

Nový ředitel bude náhradou za odvolaného Miroslava Šefaru, kterému zlomila vaz podezřelá zakázka na zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně za 1,2 miliardy korun.

Tři finalisté výběrového řízení

Aktuální stav je podle mluvčího Ptačinského takový, že z deseti zájemců postoupili do finále tři nejlepší kandidáti, z nichž se po pohovorech vybere nový ředitel.

Ptačinský odmítl dokonce sdělit i to, zda je Jiří Blažek mezi trojicí finalistů.

"Nemůžeme zveřejňovat jednotlivá jména," řekl mluvčí a zdůvodnil to tím, že kandidáti mají například své závazky u současného zaměstnavatele.

Od lidovců utekl za Kalouskem

Jiří Blažek, který by se měl podle informací Aktuálně.cz postavit do čela Ředitelství vodních cest, byl nejprve dlouholetým členem KDU-ČSL. Deset let vedl okresní organizaci v Pelhřimově, dvakrát byl zvolen místopředsedou strany na Vysočině.

V roce 2009 přestoupil do Kalouskem založené TOP 09, kde v současnosti zastává post krajského předsedy na Vysočině.

Od roku 2002 byl členem výkonného výboru vlivného Pozemkového fondu, a když se změnila jeho struktura, působil dokonce jako první náměstek ředitele.

Krátce před loňskými volbami jej šéf fondu Radim Zika (ODS) odvolal. Po volbách pracoval jako první náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. 

Sporná zakázka na železniční most

Změnu v čele Ředitelství vodních cest si vyžádala aféra kolem zvednutí železničního mostu přes Labe v Kolíně. Šlo o největší zakázku v historii podniku. Kritéria však byla nastavena tak, že výběr ostře kritizovali experti Evropského účetního dvora. O lukrativní zakázku mohlo usilovat jen jediné sdružení firem Viamont DSP, Eurovia a EDS Holding.

Společnost EDS Holding přitom vznikla jen pár měsíců před soutěží.

Zakázka byla zadána v době, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček (ODS). Vedle vysokých nákladů čelila stavba kritice, zda je nutné zvedat v Kolíně most pro průjezdy vyšších lodí, když není Labe ani celoročně splavné.

Jezy na Labi

Ředitelství vodních cest zřídilo ministerstvo dopravy v roce 1998. Spravuje dopravně významné vodní cesty, stará se hlavně o jejich údržbu a modernizaci.

Podnik rovněž usiluje o stavbu aspoň jednoho vodního stupně na Labi u Děčína. Slibuje si od toho zlepšení plavebních podmínek v dolní části toku.

S tím nesouhlasí ekologické organizace z Česka i Německa. Ministerstvo životního prostředí vrátilo ředitelství vodních cest k dopracování studii o vlivu nového jezu na okolní přírodu.

 

Právě se děje

před 58 minutami

Praha najímá manažery Krupauera a Grosse pro přípravu koncertního sálu

Pražský magistrát uzavře manažerskou smlouvu se dvěma externími členy komise pro stavbu koncertního sálu na Vltavské, architektem Martinem Krupauerem a Martinem Grossem, který vlastní produkční společnost a zároveň je spoluzakladatelem Spolku pro výstavbu nového koncertního sálu v Praze. Do 30. června 2021 budou připravovat projekt, pro nějž nyní vzniká studie proveditelnosti. Manažeři mají pobírat odměnu 1600 korun za hodinu, součástí jejich práce budou studijní cesty kvůli sběru informací o obdobných stavbách. Celková cena za služby obou manažerů nepřesáhne dva miliony korun.

Praha chce na podobu nové filharmonie vypsat architektonickou soutěž, konkrétní rozhodnutí o stavbě padne na základě výsledků studie proveditelnosti. Zastupitelé nedávno schválili pořízení změny územního plánu. Stavba koncertního domu se sálem pro zhruba 2000 posluchačů by podle dřívějších odhadů měla stát přibližně čtyři miliardy korun, přesnější odhad vzejde ze studie. Budova filharmonie by mohla stát v roce 2032.

Zdroj: ČTK
Další zprávy