Soukup se má omluvit České televizi. Jeho výroky byly podle soudu dehonestující

Domácí ČTK Domácí, ČTK
Aktualizováno 29. 4. 2019 17:42
Soud přiznal České televizi nárok na omluvu za výroky o jejím hospodaření, které pronesl generální ředitel TV Barrandov ve svém pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Televize v žalobě poukazovala na to, že tvrzení zasáhla do její dobré pověsti. Společnost Barrandov Televizní Studio se omluvit odmítala s tím, že napadená vyjádření měla faktický podklad a že moderátor chtěl podnítit veřejnou diskusi. Právnička společnosti žádala zamítnutí žaloby. Verdikt není pravomocný. Televize Barrandov podá proti tomuto rozhodnutí odvolání.
Luxusní kancelář ředitele ČT? Televize reagovala na Soukupovy nové útoky | Video: TV Barrandov, Twitter ČT

"Vytýkané jednání nelze již označit za věcnou kritiku, ale za dehonestující tvrzení," konstatovala soudkyně pražského městského soudu Irena Karpíšková.

"Vše se dá říct tak, aby to bylo řečeno kultivovaným a vhodným způsobem. Kritika každého veřejnoprávního subjektu je zdravá, ale musí se dle názoru soudu dělat způsobem, který není dryáčnický, dehonestující. Tento dryáčnický styl je nad rámec toho, co je v demokratické společnosti únosné," doplnila.

Žaloba veřejnoprávní ČT se týkala konkrétních 18 výroků, které ve zmíněném pořadu zazněly od 28. února do 30. června loňského roku. Podle ČT byly nepravdivé, manipulativní a zkreslené. "Šlo o masivní kampaň, která pokračovala týden co týden," podotkla u soudu právnička ČT Markéta Havlová.

Soukup mimo jiné řekl, že "veřejnoprávní televize nepodléhá vůbec žádné kontrole a peníze v ní mizí úplně nekontrolovatelně", že je v ní "dost darebáků a podvodníků" nebo že ČT sport je "skutečná studnice profesionální korupce".

Mluvil také o "černé díře, ve které se každý rok ztratí sedm miliard" a o tom, že "Česká televize se chová jako laciná holka, která si kupuje pozornost a vděk umělců a producentů".

Podle Havlové bylo sice vidět, že Soukup z některých výroků časem ustupoval, protože zpočátku si například pletl příjmy a výdaje ČT, přesto ale v pranýřování veřejnoprávní televize pokračoval a jednotlivé díly pořadu jsou dodnes dostupné na webu TV Barrandov. Účinek výroků navíc podle právničky zesilovaly dekorace ve studiu - pytle plné peněz nebo pětitisícové bankovky s portrétem generálního ředitele ČT Petra Dvořáka.

Vytržené z kontextu pořadu

Právnička společnosti Barrandov Televizní Studio Zuzana Ottová žádala zamítnutí žaloby v celém rozsahu. "Jednotlivé napadené výroky jsou zcela vytrženy z kontextu pořadu," uvedla.

Podle ní nejsou vyjádření způsobilá zasáhnout do pověsti ČT, protože jsou založena na faktických podkladech. "Pan Soukup pouze zopakoval to, co bylo veřejně dostupné - z různých powerpointových prezentací a z článků jiných médií," prohlásila.

Ottová dále uvedla, že TV Barrandov má právo na svobodu projevu a že ČT se snaží o cenzuru. "S ohledem na postavení a financování žalobce (ČT) je na místě veřejná diskuse, kterou se žalovaný snaží podnítit. Žalobce má povinnost snášet větší míru kritiky. Kritice se může bránit mimoprávními zdroji - své názory může zveřejňovat v médiích," řekla.

Soud vyhověl ČT ve všech jejích požadavcích. Soukup se tak má obsáhle ústně omluvit v pěti po sobě jdoucích dílech Kauz Jaromíra Soukupa, a to hned po úvodní znělce a s logem ČT po své pravé ruce. Barrandov Televizní Studio má také podle rozsudku zaslat generálnímu řediteli ČT omluvný dopis podepsaný Soukupem a kopii dopisu poslat Radě České televize. Omluvu má společnost zveřejnit také na televizním webu.

Právnička ČT u soudu poukázala mimo jiné na to, že hospodaření veřejnoprávní televize podléhá kontrole ze zákona. "Každoročně jsou sestavovány zprávy o hospodaření, které jsou předkládány Poslanecké sněmovně. Všechno o hospodaření je dostupné na webu," poznamenala.

Televize Barrandov se proti rozhodnutí odvolá

Podle mluvčí Skupiny Barrandov Marie Opálkové se společnost proti rozhodnutí soudu odvolá. Soud se totiž údajně nezaměřil na podstatu sporu, ale na formu, kterou byly informace v pořadu Kauzy Jaromíra Soukup podané.

"Soud nemá podle mého názoru řešit formu televizního pořadu, ale podstatu
sporu. Dodnes Česká televize zveřejňuje v rejstříku smluv torza, kde jsou často zcela bezdůvodně začerněné celé stránky. Dodnes si televize nenechala zkontrolovat své hospodaření Nejvyšším kontrolním úřadem, i když by o to mohla požádat. Takže i nadále trvám na všem, co jsem v průběhu pořadu řekl, a nevidím jediný důvod se omlouvat," uvedl generální ředitel a majitel TV Barrandov Jaromír Soukup.

Ohledně začerňování části listin Havlová uvedla, že ČT postupuje v souladu s metodikou ministerstva vnitra.

Podnikatel Soukup, který je majitelem mediálních firem Médea Group a Empresa Media, hodlá kandidovat v příštích prezidentských volbách. Počátkem letošního roku oznámil založení politického hnutí List. Pod Empresa Media spadá TV Barrandov a časopisy Týden, Sedmička nebo Instinkt. Soukup moderuje mimo jiné Týden s prezidentem, což je pravidelné interview s Milošem Zemanem.

Jaromír Soukup oznámil kandidaturu na prezidenta | Video: TV Barrandov
 

Právě se děje

před 6 hodinami

Vaclík pomohl Seville k výhře nad Levante čistým kontem

Fotbalisté Sevilly zvítězili v utkání 9. kola španělské ligy nad Levante 1:0. Čistým kontem k tomu přispěl český brankář Tomáš Vaclík.

Jediný gól utkání, ve kterém měla domácí Sevilla navrch, vstřelil čtyři minuty před koncem Luuk de Jong. Vaclík, na kterého šly čtyři střelecké pokusy, si připsal už čtvrtou nulu z devíti ligových startů.

San Sebastian po dvou ligových prohrách zvítězil nad Betisem Sevilla 3:1 a posunul se na čtvrté místo. Utkání však nezačal ideálně, od 12. minuty prohrával. Ještě do přestávky skóre otočil, po vlastní brance Javiho Garcíi z 22. minuty se o čtrnáct minut později trefil Willian José. Zisk tří bodů pro domácí stvrdil v 58. minutě Portu.

Athletic Bilbao pouze remizoval s Valladolidem 1:1. Za domácí pálil v 33. minutě Iňaki Williams, Valladolid vyrovnal v 71. minutě díky vlastnímu gólu Iňiga Martíneze.

Zdroj: ČTK
Další zprávy