Reedová: Placení za jízdu tramvají není populismus

brp
25. 3. 2008 13:10
Online o zrušení bezplatných jízd pro zákonodárce
Markéta Reedová.
Markéta Reedová. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Podaří se Praze přimět poslance a senátory, aby si kupovali jízdenky do pražské hromadné dopravy?

Na to čtenářům Aktuálně.cz odpovídala náměstkyně pražského primátora Markéta Reedová (SNK-ED) - politička, jejíž hlas je v kauze jízdného a zákonodárců nejvíc slyšet.

Hlavní město chce přimět poslance a senátory, aby si kupovali jízdenky do pražské hromadné dopravy. Nechce je připravit o zákonem dané privilegium, jen se brání tomu, aby Dopravní podnik dotovaný z městských peněz na jednu z výhod zákonodárců doplácel.

Přečtěte si:
Poslanci a senátoři si jízdné platit mají, řekl Bém
Pokutujte zákonodárce, kteří jedou zdarma, říká Praha
Praha nechá poslance jezdit zdarma. Aspoň měsíc

Sama Markéta Reedová navrhuje, aby zákonodárci za jízdné v Praze platili a posléze si jej nechávali sněmovnou či Senátem proplácet.

Praha se do souboje s poslanci, kteří se výhody nechtějí vzdát, pustila rázně, v pátek minulého týdne však rada hlavního města rozhodla, že bude s politiky nadále vyjednávat - tedy dělat to, co dlouhé měsíce před tím.

"Je potřeba uklidnit vody, situace se dostala do emotivní pozice a my teď chceme jednat s předsedy obou komor parlamentu o řešení," vysvětlila tento postoj Markéta Reedová.

Celý online rozhovor si přečtěte zde:

Odpovězeno: 25. 03. | 13:13Autor: Jana

Otázka: Placení či neplacení poslanců v MHD je jen kapkou v moři, mě zajímají důležitější věci. Proč magistrát(Bém a jeho pán Bůh p.Klaus) bojkotují Národní knihovnu na Letné???Ve 14 h bude na toto téma na ČT24 TK . A další dotaz-už se našlo 50 miliónů co zmizelo z magistrátu?

Markéta Reedová: Dobrý den, ale to by Vás možná mělo zajímat, protože v životě i malé věci jsou důležité a pokud v nich není možné udělat změnu, tak jak je to potom ve věcech velkých? Kromě toho je to věc principu, není možné, aby poslanci a senátoři chtěli po daňových poplatnících paušální náhrady cestovného s tím, že zároveň jezdí bezplatně veřejnou dopravou a očekávají, že toto za ně budou platit dopravci. A to se netýká jen Prahy, ale "X" dopravců v celé České republice. A k Vaší otázce: ta je spíše otázkou pro pana primítora a pana prezidenta, já s Nárpdní knihovnou na Letné nemám žádný problém a už jsem to několikrát řekla, mimojiné na svém blogu. Co se týče 50ti milionů, to šetří Policie ČR a sama jsem zvědavá na výsledku šetření. Do ukončení vyšetřování jsou úředníci, kteří s tím mohli mít něco do činění, jsou přeřazeni na jinou práci.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:14Autor: Mirek B

Otázka: Dle mího názoru by mohli platit za tramvaj, pak se na druhou stranu ptam, proc vlasnte, vzdyt nikdy tramvaji nepojedou...

Markéta Reedová: Nicméně jedná se o relikt z minulosti, který je nutný odstranit a myslím si, že zákonodárci by místo jeho odůvodňování měli přistopupit k jeho odstranění.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:17Autor: Jiří

Otázka: Dobrý den. Váš požadavek se mi jeví jako logický a správný. Máte ale nějaké nástroje, jak je donutit platit, a nebo se bude jednat o nekonečné handrkování, které prakticky k ničemu nepovede?

Markéta Reedová: Je to věc vůle, v prvé řadě. Na druhé straně je tu rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1, který poukazuje na nemožnost donutit dopravce, aby sponzorovali bezplatné jízdné poslanců a senátorů, kteří nota bene toto jízdné mají již hrazeno paušálními cestovními náhradami. Ale nakonec, jak už jsem řekla, vše záleží na vůli zákonodárců chybu odtranit.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:20Autor: Jiří

Otázka: Vážená paní Reedová ,
chtěl bych ae zeptat zda chce jrn aby platili ústavníčinitelé, nebo i občané nnad 70 let, držitelé ZTP a další vyjmenované osoby
dekuji

Markéta Reedová: Je rozdíl mezi lidmi potřebnými a lidmi privilegovanými. Neupírám a ani nezpochybňuji nárok poslanců a senátorů na cestovní náhrady, nicméně by se neměly krýt a nemělo by docházet k porušování vlastnických práv respektive vyvlastňování bez náhrady. Co se týče ostatních zvýhodněných skupin obyvatel, tam existuje jasný společenská shoda a jedná se o skupinu lidí, kterou společnost definuje jako sociálně potřebnou. Tam není žádného důvodu na tom cokoliv měnit.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:22Autor: Jana

Otázka: Máte jako náměstkyně možnost ovlivnit aby v Praze nebyly na každém rohu kasina a herny a město je nevnucovalo mládeži? A máte možnost ovlivnit aby pomalu na každém kroku nebyly hovínka od psů? A abychom měli čistší parky a ovzduší?

Markéta Reedová: Snažíme se o to velmi intenzivně. Schválili jsme novelu zákona, která by měla umožnit větší dozor a regulaci nad hernami. Navíc se o to snažíme místními vyhláškami a nedopustit, aby heren přibývalo. Cítíme to jako vážný problém a budeme se tomu dál i s ostatními kraji a městy věnovat.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:23Autor: rosti

Otázka: Proč diskutujeme o něčem, co by mělo být naprosto normální a logické. Berou nemalé cestovné, tak ať si kooupí měsíční lítačku jako každý jiný. Kde je problém ?? Nechápu.

Markéta Reedová: Taky to sama nechápu a doufám, že při mé návštěve poslaneckých klubů dojdeme ke shodě na nápravě současného nevyhovujícího stavu.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:30Autor: Milda

Otázka: Nechápu proč někdo tak bohatý jako je poslanec či senátor má mít MHD zadarmo?Pobírají přídavky na dopravu,doplácí se jim zvláštní letecká linka,kterou by ČSA jinak zrušily a oni nemají na jízdenku?Kde na ni pak mají brát nezaměstnaní či nemocní?

Markéta Reedová: Máte pravdu, snad si to poslanci a senátoři ani toho nepovšimili, že něco takového v zákoně je a že dochází k překrývání těch náhrad. Naví, jak už jsem řekla, ještě očekávají, že dopravci budou platit za ně, což je neústavní. Neboť už nejsme před rokem 1989, ale v roce 2008, kdy vlastnická práva něco znamenají. Dopravci totiž jsou soukromě právní entity a za své služby by měli dostat zaplaceno a zákonodárci by si měli nechat tyto náhrady propácet v Poslanecké sněmovně. Pokud totiž takto zůstane ta situace, tak příště se může stát, že poslanci a senátoři si odsouhlasí, že je ve veřejném zájmu, aby neplatitli elektřinu nebo vodné a stočné. A v extrémním případě jim může npřipadat, že je ve veřejném zájmu, aby chodili pěkně upraveni a tak jim budou kadeřníci poskytovat služby zdarma. To poslední berte jako nadsázku :-)

Odpovězeno: 25. 03. | 13:34Autor: Requiem

Otázka: Pěkný den paní Reedová, když už zrušit výhody jízdného, proč jen v Praze? Nehledě na to, že pokud se bude stejně vše zpětně proplácet, bude ve sněmovně potřeba zaměstnat další úředníky na podobné úkony za peníze daň. poplatníků. Zrušit všechny výhody politikům - to je sen voličů!

Markéta Reedová: Jak už jsem řekla v jedné z předešlých odpovědí, samozřejmě se to netýká jen Prahy. Na tento problém upozornil největší soukromý dopravce Student Agency, který spolu s poslancem Zieleniencem a senátorem Petrovem udělali demonstrativní jízdu a pak celou věc přenesli na půdu soudu. Ten právě rozhodl, že společnost Student Agency nemá vozit poslance a senátory zdrama, že ji k tomu nikdo nemůže nutit. Navíc v minulosti Praha už předložila návrh na změnu zákona, aby toto odstranila, ale tento návrh v Poslanecké směmovně spadl pod stůl.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:35Autor: PanWiking

Otázka: Pokud vím, mají příspěvek na dpravu. Takže buďto jedno, nebo druhé.

Markéta Reedová: Přesně tak.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:35Autor: Roman

Otázka: Myslím si, že jízda podlanců v tranvaji není zrovna nejdůležitější.
1) Co třeba Kaplického knihovna.....
2) Našlo se ukradených 50 milionů ....

Markéta Reedová: Viz výše

Odpovězeno: 25. 03. | 13:39Autor: hegel

Otázka: poslanci slouží vlasti - všichni je poznají nemají soukromí - dopřejte jim aspoň jednu výhodu - nechť neplatí nic . prosim

Markéta Reedová: Vůbec nezpochybňuji, že je jejich práce důležitá. Na dobrou odměnu a případné náhrady spojené s jejich prací mají jedoznačně nárok, ale jejich odměňování by mělo být jasné, přehledné a nemělo by dávat příčinu k pochybnostem o jejich opodstatněnosti. Klidně ať se jejich platy a náhrady zvýší několikanásobně, ale ať je jasné, za co přesně jsou placeni a na co jsou ty peníze určeny.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:43Autor: Kamil 13

Otázka: Je to jen populistická bublina. Jak se zachováte až na vás poslanci bafnou, že neodhlasují rozpočet na pražské metro ? Zase se celý magistrát uklidní a poslanci se vám akorát budou smát.

Markéta Reedová: Necítím to jako populismus. Ale pokud by měla tato - podle Vás populistická bublina - splasknout navždy, měli by poslanci a senátoři odstranit bezplatné jízdné. Nechápu, proč k tomu ještě nepřistoupili a dávají tak možnost, aby na to bylo periodicky upozorňováno. Co se týče příspěvku na metro, stát v tomto směru není vůči Praze příliš štědrý a většinu výstavby platí Praha sama, ačkoliv ve světě je tomu naopak. Pak mi připadají výhružky některých poslanců neuvěřitelné, protože se nejedná o jejich peníze, ale o peníze daňových poplatníků. A na takové chování nemají právo.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:49Autor: Karel Dufek

Otázka: Vážená paní! Fandím Vám. Půjdete si za tímto svým názorem dál, i když teď neuspějete? Našich 281 kaprů si sice rybník nevypustí, ale když budete dostatečně tvrdohlavá, určitě se Vám to podaří. A to je jenom malá část jejich výhod. O imunitě za přestupky ani nemluvě.

Markéta Reedová: Určitě. A věřím, že nakonec zvítězí zdravý rozum, protože o nic jiného mi tu nejde a poslanci a senátoři tuto neopodstatněnou výhodu sami zruší. Co se týče imunity zákonodárců, už v minulém volebním období jsme jako SNK-ED předkládali legislativní iniciativu, která by omezila nepřiměřeně širokou imunitu zákonodárců. Zatím se to nepodařilo. Mohu Vám ale slíbit, že pokud bych se někdy ocitla v Poslanecké sněmovně nebo Senátu, tak to bude první návrh, který udělám.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:52Autor: Janka / Janek

Otázka: Když může pan Bém ukájet svoje EGO a utrácet z pražského rozpočtu za studie na Olympijské hry, proč by nemohli jezdit poslanci zadarmo MHD tím spíše, že většina z nich ani do Metra nebo tramvaje netrefí a jezdí autem. Mimochodem, kolik milionů pan Bém vyhodil oknem za tyto studie a přihlášky ?? !!

Markéta Reedová: Myslím, že se jedná o úplně rozdílnou věc. Ačkoliv sama s pořádáním letních OH v Praze nesouhlasím, je to určitá vize, na které se shodlo z velké části Zastupitelstvo hl. města Prahy, které si zvolili občané. Sama doufám, že nakonec k tomu nedojde, ale na druhé straně je řada lidí, kteří toto podporují. A řada měst, která olympiádu úspěšně pořádala a bylo to pro tato města přínosem.

Odpovězeno: 25. 03. | 13:56Autor: Ols

Otázka: MHD a hromadnou dopravu vam vsem politikum (my danovi poplatnici) radi zaplatime. Na priplatky na auta, bydleni a jidlo ale zapomente. To je ferove, ne?

Markéta Reedová: To, co má být hrazeno veřejným činitelům, by mělo být ve veřejném zájmu a ten je formulován veřejností. Na to nemohu odpovědět já. Ale je dobře, že se o tom vede debata ( i prostřednictví tohoto onlinu) a nakonec by to mělo vést k tomu, aby i politici, včetně mě, toto ve svých rozhodnutích brali v potaz.

Odpovězeno: 25. 03. | 14:01Autor: pozorovatel

Otázka: Je fakt, že placení jízdného poslanci je zcela okrajová záležitost a tak se divím, proč se tomu věnuje takové úsilí.
Mě by spíše zajímala činnost radních a zastupitelů v různých organizacích města, zdali jsou jejich odměny úměrné přínosům pro obyvatele.

Markéta Reedová: Nevěnovalo by se tomu takové úsilí, kdyby už konečně poslanci a senátoři tuto věc změnili. Svojí neochotou tento nesprávný stav jenom upevňují. Osobně nejsem členem žádné dozorčí rady ani představenstva, jinak účasti radních a tzv. uvolněných zastupitelů (těch placených, co to dělají na plný úvazek) je upraven zákonem o střetu zájmů a nepřísluší jim žádná odměna.

Odpovězeno: 25. 03. | 14:09Autor: Jana

Otázka: Proč neodpovídáte? Zdržela jste se v dopravní zácpě? Co udělá Praha aby tu nebylo tolik aut, jsme v EU raritou - nejvíce aut v hlavním městě má z celé Evropy právě Praha. Pak to tu tak vypadá všude jen SMRAD.

Markéta Reedová: Snažím se seč můžu odpovídat... :-) co se týče počtu aut, je Praha skutečně rekordmanem, v tuto chvíli mám 844 tisíc aut v Praze na 1,2 milionů obyvatel. Není tedy v lidských silách ani v zájmu obyvatel Prahy, aby se auta do Prahy vešla. Bude to záležet na dopravní politice města, ale zejména také na ochotě ogbyvatel Prahy a návštěvníků využívat aut méně. A specielně při cestě do centra. To je samozřejmě spojeno i s nutnými restrikcemi (mýtné, parkovací zóny), které nejsou mezi řidiči populární, ale jsou nutné.

Odpovězeno: 25. 03. | 14:19Autor: Jan

Otázka: Paní níměstkyně, co uděláte proti zvýhodňování všech ostatních politických reprezentantů - viz parkovací karta pro členy magistrátu za 700 Kč ročně (běžná cena 36000 Kč)? Všichni, kdo pracují v centru se tam musí nějak dostat, kde zůstává rovnost mezi lidmi, ušlý zisku na straně města etc?

Markéta Reedová: Většina zastupitelů HMP, vyjma členů rady a některých předsedů výborů, vykonává svoji práci téměř zadarmo jako svoji čestnou funkci. Nicméně byli zvoleni Pražany, aby se starali o jejich zájem a pro čtyřleté volební období se díky tomu víceméně stávají rezidenty Městské části Prahy 1. neboť se zúčastňují jednání zastupitelstva, výborů, komisí a dalších akcí. Proto jsme přistoupili na to, že umožníme, aby zastupitelé namísto budování speciálních bezplatných parkovacích míst (jejichž vybudování by bylo finančně náročné měli možnost zakoupit si rezidenční kartu. A měli možnost zaparkovat na území Prahy 1 s tím ale, že nemají garantované parkovací místo. Je na nich, aby si toto místo našli sami.

Odpovězeno: 25. 03. | 14:22Autor: David

Otázka: Myslím, že je to celé velice příznačné pro naši politickou scénu. Jde o nejmenší ze všech výhod, kterými poslanci disponují. Většina tvrdí, že toho ani nevyužívá. Ale stejně pochybuji, že se podaří zrušit nebo omezit. Prostě co je doma to se počítá. Není to důkaz morální malosti poslanců?

Markéta Reedová: Doufám, že při svých jednáních s poslanci uspěji a že se na zrušení dohodneme a zvítězí zdravý rozum. Děkuji moc všem a omlouvám se těm, kterým jsem nestačila neodpovědět. Dělala jsem, co jsem mohla. Ráda se všemi povedu diskuzi i mimo tento online. Můžete mne kontaktovat na magistrátní emailové adrese. Hezký zbytek dne. Markéta Reedová

 

Právě se děje

Další zprávy