Primátor Prahy: Okleštíme MHD tam, kde vozíme vzduch

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
13. 12. 2011 13:20
Hlavní město podle Svobody šetří, zdražení jízdného bude až po Novém roce
Pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Pražský primátor Bohuslav Svoboda. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pro hlavní město to nebudou jednoduché roky. Nová magistrátní koalice hodlá zavést úsporná opatření, a to v době, kdy jí ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) chce naordinovat dietu v podobě nového rozdělení peněz z daní pro obce a města.

Hnutí Starostové a nezávislí, politické dvojče TOP 09, prosazuje, aby se zvedly příjmy z těchto daní menším městům a obcím. Naopak čtyři velká města - Praha, Brno, Ostrava a Plzeň - by přišla o několik miliard. Praha podle prvního návrhu o 2 miliardy a 200 milionů korun.

"Je správné, aby malé obce dostaly peníze navíc, ale ne z rozpočtu velkých měst," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz staronový pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

A prosazuje totéž, co premiér Petr Nečas a celá ODS - tedy aby Praha nepřišla o nic.

"To je jasné stanovisko, které v tuto chvíli zastáváme," říká pražský primátor.

A.cz: Váš rozpočtový program bude muset být úsporný. Kde budete škrtat nejvíc?

Už jsme se obrovsky naškrtali. Provozní náklady magistrátu, tedy všech odborů, jsme podruhé snížili o pět procent, což je suma veliká. Bezesporu nejvíce prostředků dáváme do dopravních podniků, protože v současnosti je to 13,5 miliardy. Předpokládá se, že v roce 2014 by to mohlo být 16 miliard, což už by byla polovina toho, co pravděpodobně budeme mít.

A.cz: Mluví se ale o zdražení jízdného už od začátku roku...

Máme rozsáhlé analýzy, dělal nám to inženýr Zámečník, a máme srovnání cen jízdného v Evropě, ale i v jiných českých městech. Proto víme, že svým způsobem je jízdné v Praze nejlevnější. Ale budeme začínat při šetření v dopravním podniku od věcí, které nebudou občany zasahovat.

Foto: Ludvík Hradilek

A.cz: Které to budou?

Primárně chceme dosáhnout racionalizace provozu. Z té analýzy víme, že máme obrovské překrývání sítí, kdy mezi stejnými destinacemi jede metro, tramvaj a tři autobusy. Víme už, kdy vozíme prázdný vzduch - vozy jsou prázdné, a přesto jedou ve stejném intervalu, nebo se překrývají. A to odstartujeme okamžitě, už byl vydán pokyn pro dopravní podnik, respektive Ropid.

Dražší jízdné pro návštěvníky Prahy

A.cz: A ono zdražování?

I s vědomím toho, že předplatné jízdné je v Praze vůbec nejlevnější, stále uvažujeme o tom, že bychom tím přesto nezatěžovali Pražany. Prostor je spíš v jízdném pro návštěvníky Prahy.

Jízdné nesrovnáváme přes koruny nebo přes eura, ale srovnáváme, kolik hodin, dnů a měsíců musí člověk pracovat, aby si vydělal na roční předplatnou jízdenku a na jednodenní jízdenku. A došli jsme k tomu, že přestože třeba region Ostravska je rozhodně chudší, tak hromadná doprava v Praze je levnější než v Ostravě.

A.cz: Když se zeptám úplně konkrétně: měsíční kupon na MHD stojí 550 korun. Budeme platit 600 nebo 650?

Na toto nemohu odpovědět. Úvaha o zdražení přijde až potom, co uděláme racionalizaci provozu.

A.cz: A máte představu alespoň zhruba, o kolik procent?

Otázkou je i to, jak se bude měnit DPH. Změny jízdného zatím vůbec neprošly žádným koaličním jednáním. Koaliční partner na to bude mít jistě jiný názor.

A.cz: Nehrozí to tedy začátkem roku?

To zcela jednoznačně ne. Předtím naběhnou programy racionalizace provozu - to bude ten první, jakoby testovací půlrok a od toho by se to odvíjelo. Takže pokud něco, tak v druhé půlce roku.

Foto: Ludvík Hradilek

Tři miliardy půjčka na metro

A.cz: Kromě toho, že metro D nebude, zpomalí se i výstavba trasy A. Ta má stát zhruba 20 miliard a z toho 10 miliard má dát EU. Jak to s tímto projektem vypadá - i s ohledem na evropské peníze?

Evropské peníze nás nutí dokončit tento projekt v určitém termínu. Proto jsme otevřeli - a už to i prohlasovali na radě - rámcový úvěr od Evropské banky. První splátky nastupují až za 6 let, doba splatnosti je 30 let - s možností splatit v 18 letech.

Strop je asi 11 miliard. My bychom mohli úvěr využít jen do výše, kterou v dané chvíli budeme skutečně potřebovat. Mohli bychom se vejít do hodnoty tří miliard. To by znamenalo, že na konci volebního období bychom měli úvěrové zatížení Prahy pravděpodobně menší, než ho máme teď.

A.cz: Chcete také rozložit splátky tramvají do delšího časového období. Nebudete zároveň redukovat počet objednaných tramvají?

Smlouva to neumožňuje. Musel by na to přistoupit dodavatel. Kdyby se nám podařilo to rozložení v čase, tak by to pro nás bylo řešení.

 

Právě se děje

Další zprávy