Poslední hit českých politiků? Urážet se přes e-maily

Kateřina Eliášová
30. 1. 2009 12:40
Do redakcí médií chodí desítky "vysvětlujících" zpráv
Novináři si informace raději zjišťují sami... Ilustrační snímek
Novináři si informace raději zjišťují sami... Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Čeští politici začali v posledních týdnech hojně používat další z metod, jak se vzájemně urážet a napadat.

Rozehráli e-mailovou válku, jejíž obětí jsou redakce českých médií.

Do redakčních e-mailů denně dorazí hned několik tiskových zpráv, ve kterých politici komentují výroky svých politických protivníků a posléze reagují na případné odpovědi.

Nezřídka se stává, že čtenář se v záplavě dehonestujících e-mailů ztratí a mnohdy už netuší, na co politik vlastně reaguje.

Zprávy z tiskových středisek partají mají přitom novinářům sloužit jako podklad pro informování veřejnosti o dění v zemi, na kterém strany participují.

V posledních dnech musí ovšem redaktoři nutně dojít k závěru, že země neřeší například finanční krizi, ale osobnostní krize politiků.

Jen se bráníme, hájí se strany

Co si politici posílají:

  • ČSSD: "Langerizace" médií dosáhla díky penězům na propagaci českého předsednictví svého vrcholu (Ondřej Macura) 
  • ODS:  Na příkladu pana Havla se ukazuje personální vyprahlost ČSSD a nedostatek vedoucích osobností s jasnou nekomunistickou minulostí v řadách této strany (Jan Zahradil)
  • ČSSD: Panu Zahradilovi bych s ohledem na jeho očividnou duševní vyčerpanost doporučil vyhledat pomoc v nějakém centru duševní pohody a nemusí to být zrovna Modrá laguna (Jiří Paroubek)
  • ODS: Úsloví „Zloděj křičí, chyťte zloděje" je jenom velmi umírněným přirovnáním snahy Jiřího Parouka odvést pozornost od bezprecedentních výroků  hejtmana Středočeského kraje  Davida Ratha, kterými legitimizuje ekonomické praktiky Adolfa Hitlera a nacistického Německa a povyšuje je nad liberálně ekonomické postupy při řešení ekonomické krize, které označuje za fantasmagorie (Ivan Langer)

Válku slov mezi sebou už pár dní vede vládní ODS a opoziční ČSSD.

Hitem jsou komentáře výroků středočeského hejtmana Davida Ratha o nacistickém vůdci Adolfu Hitlerovi a "stalinistická" minulost lídra eurokandidátky sociálních demokratů Jiřího Havla.

Sociální demokraté se nadto trefují i do novinářů, byť řada z nich zmiňované výroky obou politiků vůbec nepopisovala.

"Posledních pár týdnů nejsou česká média ČSSD vůbec nakloněna, o objektivitě ani nemluvě. Pokud se v médiích objeví reakce politiků z ODS, pokládali bychom za objektivní a správné, aby se objevila i naše reakce," vysvětluje důvody zasílání "vysvětlujících" e-mailů tiskový mluvčí socialistů Ondřej Macura.

A dodává, že ČSSD pouze cítí potřebu se útokům ze strany protivníků bránit

"Některé ataky a obvinění ze strany ČSSD opravdu nelze přejít gentlemanským mlčením a jak se říká nechat na sobě dříví štípat. Navíc tyto útoky žijí svým vlastním mediálním životem a bez korekce jsou názorem jen jedné strany," obhajuje tento fenomén Milan Bouška, který za ODS mluví.

Na férovku mezi sebou? Ne...

Redakce Aktuálně.cz se u obou znesvářených stran snažila zjistit, proč si politici své invektivy vyměňují skrze e-maily novinářů a nezvolí raději osobní dopis politikovi, který jej urazil.

"Na útok je možno reagovat pouze prostřednictvím toho informačního kanálu, který útok zprostředkoval. Pokud to byla média, pak je možno reagovat zase jen v médiích," odpověděl Bouška.

"Nemyslím, že takové řešení by se médiím líbilo. Myslím, že by pak volala po svém nároku a právu veřejnosti na informace a stejně by se dožadovala zveřejňování podobných záležitostí," dodal.

Na stejný dotaz, tedy proč sekretariát ČSSD nekontaktuje raději přímo politika dopouštějícího se invektiv, reagoval Macura otázkou: "A ODS snad tento postup volí?"

Nejde o nové PR, tvrdí strany

Obě strany popírají oprávněnou domněnku, že se může jednat o nový styl propagace jednotlivých stran. Pravdou totiž je, že média často z těchto e-mailů urážky citují a komentují je. Pro politickou stranu je to určitá forma zviditelnění se, byť může být vnímáno negativně.

Foto: Ludvík Hradilek

"Myslím, že je to spíše povinnost nenechat tyto věci bez povšimnutí, nejde o žádnou novou strategii. Jen v jistých ohledech přetekl pohár trpělivosti," obhajuje zasílání e-mailu Bouška.

Ondřej Macura na tuto otázku neodpověděl jednoznačně. "Naše tiskové zprávy se nezabývají jen reakcemi na výroky politických protivníků. Rozesíláme spoustu dalších materiálů - tiskové zprávy, prezentace apod.," uvedl pouze.

Lídr socialistů Jiří Paroubek v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz připustil, že se snaží PR politiku své strany změnit. Podle dřívějších vyjádření občanských demokratů se o totéž snaží i nejsilnější vládní strana.

 

Právě se děje

Další zprávy