Počty ČSSD: 500 milionů za inzerci, 200 za celou kampaň

Martina Machová Martina Machová
31. 7. 2010 19:30
ČSSD přitom tvrdí, že dala na celou jarní kampaň 200 milionů
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V době, kdy sociální demokraté přemýšlí, jak umořit svůj dluh po velkoryse vedené volební kampani do poslanecké sněmovny, vyšlo najevo, že v době, kdy kampaň vrcholila, trumfla inzeráty ČSSD už jen reklama na prací prášky a zmrzlinu.

Podle tabulkových cen zaplatili socialisté během druhého pololetí za inzerci a billboardy 307,6 milionů korun. Za celé první pololetí pak 448 milionů korun.

Uvádí to průzkum společnosti Admosphere, která český inzertní trh dlouhodobě monitoruje. Pro sběr dat využívá tištěná media, internet i informace od klíčových hráčů na poli venkovní reklamy.

Socialisté přitom vyčíslili jarní část kampaně na 200 milionů korun. Dalších 100 milionů přiznali jako náklady na neuskutečněné předčasné volby, které měly proběhnout loni na podzim.

Do částky uváděné společností Admosphere sice nejsou zahrnuty množstevní slevy - mediální magnát Jaromír Soukup, který byl hlavním dodavatelem inzerce pro Lidový dům, již v minulosti v podobné souvislosti Aktuálně.cz řekl, že se skutečná cena inzerce běžně odchyluje o padesát i více procent.

Strany podle inzerce

  • ČSSD - 448 mil.
  • ODS - 290 mil.
  • VV - 87 mil.
  • TOP 09 - 66 mil.
  • SPOZ - 50 mil.
  • Suverenita - 18 mil.
  • KSČM - 9 mil.
  • SZ - 8 mil.
  • KDU-ČSL - 7 mil.

Na druhou stranu do sumy není započteno, kolik socialisté zaplatili za výpravné mítinky. Celé jaro například Jiří Paroubek objížděl Ústecký kraj spolu s dvojkou severočeské kandidátky Jiřím Šlégrem s hokejovou show na umělém ledu.

Vrcholem oranžové kampaně pak byl mega koncert v Ostravě, kde vedle Michala Davida vystoupila i legendární německá kapela The Scorpions.

O tom, kolik procent nákladů tvořila v kampani inzerce a kolik mítinky či další její části, Lidový dům mlčí. Stejně jako o rozporu mezi oficiálně uváděnou sumou za kampaň a částkou vycházející z monitoringu.

"To je otázka pro pana Tvrdíka a jeho volební štáb, který měl kampaň na starost," odbývalo zprvu jeho tiskové oddělení dotazy o rozporech v cenách.

Ptejte se Tvrdíka

Jaroslav Tvrdík ovšem rezignoval na své funkce v Lidovém domě - stejně jako Jiří Paroubek krátce po volbách. Jeho telefon je nedostupný.

Později socialisté přeci jen odpovědi zaslali. Rozpory komentovat nehodlají. "Údaje a výpočty, které uvádíte a odkazujete se na společnost Admosphere, nemá ČSSD k dispozici," vysvětlují Lidový dům své rozhodnutí.

A kolik procent z celkových nákladů šlo do inzerce a kolik na organizaci nákladných mítinků?

"Přesné rozložení jednotlivých položek v rámci předvolební kampaně je součástí prezentační strategie ČSSD a z tohoto důvodu nebudeme upřesňovat," stojí dále v odpovědi.

Kampaň podle "Véček"

Do první desítky stejného žebříčku se z politických stran dostali jen občanští demokraté, kteří podle monitoringu reklamy obsadili prostor za 210,6 milionů korun.

Rozpor mezi objemem reklamy vyčísleným společností Admosphere a sumou vyhrazenou na kampaň před volbami vznikl i u vládní strany Věci veřejné. Ti dopředu avizovali, že jsou ochotni dát na celou kampaň 10 milionů korun. Přitom podle monitoringu inzerce obsadili v posledních šesti měsících prostor za 87 milionů korun.

Na otázku, kolik kampaň skutečně stála, zprvu nedokázali funkcionáři VV odpovědět. Až po několika dnech přiznali, že za ní zaplatili 21,5 milionů korun.

Zadlužená ČSSD

Sociální demokraté po volbách přiznali, že se v kampani přepočítali a přiznali dluh 70 milionů korun.

"Je to částka daná rozdílem mezi tím, co jsme si půjčili a počtem skutečných mandátů, které jsme díky voličským hlasům získali," vysvětloval deníku Aktuálně.cz dluh úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Díky volebnímu fiasku nedostane ČSSD od státu na dotacích tolik peněz, kolik za získané mandáty očekávala. Na státních příspěvcích by měla "vydělat" jen 176 milionů. To dluhy nepokryje.

Podle informací Aktuálně.cz počítaly krizové scénáře Lidového domu s tím, že strana je schopna bez potíží situaci zvládnout, pokud ve volbách získá alespoň 25 procent hlasů. Volební výsledek se ale nakonec ustálil na hodnotě o tři procenta nižší.

ČSSD původně avizovala, že dá na kampaň jarní kampaň 160 milionů korun. Později přiznala, že si zřídila pro potřeby kampaně úvěr u kampeličky Fio, a to až na 190 milionů korun. Právě této družstevní záložně 70 milionů nyní ČSSD dluží.

 

Právě se děje

Další zprávy