Opencard přežije volby, politici ji nechtějí zrušit

Kateřina Eliášová
19. 9. 2010 9:05
Naopak miliardový projekt turniketů chtějí politici vyjma ODS stopnout

Praha - Karta Opencard, která spolykala téměř 800 milionů z městského rozpočtu a je podle auditů velmi předražená, cestujícím v Praze zůstane.

Naopak tříapůlmiliardový tendr na zavedení turniketů do pražské podzemky, který loni vyhlásil Dopravní podnik v hlavním městě, se zřejmě bude rušit.

Lze to vyčíst z volebních plánů pěti hlavních politických stran a jedné koalice, které shromáždilo Aktuálně.cz pro svůj volební wikispeciál.  

ODS, TOP 09, Věci veřejné, ČSSD, komunisté a koalice zelených s SNK-ED v nich uvedly, že Opencard by měla pokračovat, jenom se neshodnou v tom, k čemu všemu by měla sloužit.

Turnikety chce jen ODS

Pro projekt turniketů už je pouze ODS, která ho jako nynější vládnoucí strana magistrátu rozjela.

Turnikety by se proto v metru mohly znovu objevit pouze za předpokladu, že by v komunálních volbách znovu uspěla ODS a měla jako nyní v zastupitelstvu většinu.

Tendr na turnikety v hodnotě 3,5 miliardy loni vyhlásil Dopravní podnik, výběrové řízení stále běží, už je v užším výběru, do kterého se dotaly čtyři firmy.

STOP bariérám

O projektu Turnikety

  • Turnikety byly od počátku spjaty s projektem Opencard. Pražští politici jej schválili pod podmínkou, že se bude karta rozvíjet a stanovili si pět základních cílů. Jedním z nich bylo použití čipových karet jak pro turnikety v metru, tak na placení mýtného v Praze
  • "Z hlediska rozvoje Dopravního podniku je projekt "Turnikety" klíčový. Spojuje v sobě nejen pozitivní efekty v oblasti ekonomické a v oblasti bezpečnosti cestujících, ale zároveň je plně v souladu s celosvětovými trendy v hromadné dopravě," hájí svůj projekt Dopravní podnik. Hlavním argumentem je, že klesne počet černých pasažérů. Deník Aktuálně.cz nicméně upozornil, že Dopravní podnik nemá přesné propočty.
  • Údaj o počtu černých pasažérů je přitom pro celý projekt klíčový. Právě podle něj si nechal podnik vypočítat předpokládané zisky, kterými chce miliardovou investici splatit.

Ostatní strany však oznámily voličům, že by tendr úplně zastavily í, v němž se do užšího výběru dostaly čtyři firmy.

"Odmítáme budování nových bariér v podobě turniketů," uvedli zelení a námitku, že by turnikety byly další bariérou pro handicapované, vznesly také například sociální demokraté.

"Turnikety do metra by město vyšly na několik miliard korun a kromě sporných dopadů do hospodaření Dopravního podniku by přinesly i snížení komfortu cestování," uvedla ČSSD s tím, že je pro zastavení projektu. 

Obdobně smýšlejí i Věci veřejné a komunisté.

S Opencard navěky

Zajímavější je postoj ke stamilionové tramvajence Opencard.

Když se pětice stran a koalice SZ/SNK-ED zeptáte, jak hodlají s kontroverzním projektem naložit v budoucnu, všichni odpoví, že je nesmysl Opencard rušit.

"Vyhodnotit situaci a podle ní projekt upravit," zní obecná odpověď od TOP 09, která byla ve sněmovních volbách nejúspěšnější stranou v Praze. 

Víc prozradily Věci veřejné. "Kloníme se k variantě přeměnit Opencard v tramvajenku a zrušit další nepříliš využívané či do budoucna zvažované funkcionality."

Rozjedeme to víc

Sociální demokraté by naopak funkce kartičky rozvíjeli, stejně jako se to teď snaží dohnat ODS, která projekt vymyslela.

 "Karta nabízí možnost využití této karty k placení nižších částek v obchodech, při vstupu do muzeí, divadel, kin, galerií či na sportovní akce. Musí být vypsáno transparentní výběrové řízení na nového provozovatele pražského centra kartových služeb, který by mohl nahradit firmu Haguess," uvedli.

Pro rozvoj jsou i zelení spolu s Evropskými demokraty.

Tři nezávislé audity potvrdily, že je projekt předražený a nesplňuje funkce, které má. Karta měla být přitom trumfem, který vymyslela ODS. Když ale prasklo, že spolykala stamiliony navíc, přispělo to k oslabení této strany, která tradičně Prahu ovládá. Ukázalo se to už ve zmíněných volbách do sněmovny.

 

Právě se děje

Další zprávy