Nový ministr Bendl online: Chci dostat kamiony z měst

Kateřina Eliášová
16. 1. 2009 12:50
Nový ministr dopravy začal odpovídat po jedenácté hodině
Petr Bendl byl hostem Aktuálně.cz už jako středočeský hejtman.
Petr Bendl byl hostem Aktuálně.cz už jako středočeský hejtman. | Foto: Jiří Kropáček

Praha - Tři měsíce poté, co přišel ve volbách o místo středočeského hejtmana, se Petr Bendl, místopředseda ODS, stane ministrem dopravy.

Po předchůdci Aleši Řebíčkovi zdědil minimálně dva velké problémy. Prvním z nich je, zda dokončit spojení státu a firmy Kapsch, která za Řebíčka začala budovat v Česku mýtný systém a dostává se k novým zakázkám.

Petr Bendl už v prvním rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že smlouvy uzavřené s Kapschem důkladně prozkoumá.

A druhý problém? Jak v Česku zrychlit výstavbu dálnic a zajistit, aby se stavělo na místech, kde jsou tyto komunikace opravdu důležité.

V online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz, který začal po jedenácté hodině dopolední, Bendl o výstavbě dálnic mluvil. "Musím se jednoznačně zastat dálnice na České Budějovice i rychlostní silnice na Karlovy Vary. V obou případech jde o potřebné stavby," napsal muž, který příští pátek usedne do ministerského křesla.

Hovořil i o mýtném: "Mýtné přivedlo do obcí a měst více kamionů. Můj zájem je trend obrátit. Kamiony patří na dálnice a rychlostní komunikace," napsal Bendl na otázku čtenáře. A dále: "Naprosto s Vámi ale souhlasím, že je třeba budovat obchvaty měst a obcí. Je to také jednoznačná priorita vlády."

Celý rozhovor s nastávající ministrem dopravy Petrem Bendlem čtěte zde:

Odpovězeno: 16. 01. | 11:27Autor: DSP

Otázka: Dobrý den,
máte nějaký plán, jak budete postupovat proti vysoké nehodovosti na D1?
A jaký je Váš názor na hádky o pozemky farmářky blokující další stavbu D11?

Petr Bendl: Systémové řešení přinese jedině vybudování paralelní komunikace v podobě R35. Potom se dopravní toky rozloží a dojde k menší dopravní zátěži, a tím k poklesu poštu nehod a dopravních problémů. Zlepšení situace musí pomoci také moderní elektronický informační systém. Řidiči dostanou jeho prostřednictvím informaci o tom, co se děje na dálnici na dalším úseku. Podobně to funguje například na dálnicích v Německu. Podle mých informací se už problém pozemků pro dálnici D11 u Hradce Králové podařilo prolomit.

Odpovězeno: 16. 01. | 11:33Autor: hynek

Otázka: Dobrý den, jak hodláte změnit stav, kdy výstavba nových rychlostních komunikací je v ČR v průměru nejdražší v Evropě? Také se Vám zdá R6 zbytečná jako nám z Karlovarského kraje, kdy se po ucpané zdemolované silnici vlečeme do Prahy 2hodiny. Přeji hodně úspěchů!

Petr Bendl: Před koncem roku se podařilo v téměř dvouletém předstihu díky spolupráci Středočeského kraje a Ministerstva dopravy otevřít důležitý úsek R6 mezi Prahou a Pavlovem. To samo o sobě situaci významně zlepšilo. Výstavba R6 zůstává jednou z priorit. Stará část R6, na kterou asi narážíte, potřebuje rekonstrukci povrchu. K ní by mělo dojít v letošním roce. Na efektivitu investic do dopravní infrastruktury se určitě zaměřím. Chci posilovat výstavbu dopravní infrastruktury. V době ekonomické krize to bude důležitá opora ekonomiky a klíčové plus pro budoucnoust.

Odpovězeno: 16. 01. | 11:44Autor: P.Janak

Otázka: Dobry den
1.a)Co udelate s CD.Do nebe volajici zbytecny aparat na ministerstvu.
b)co udelate s udrzbou zel.svrsku a spodku na vedl. tratich,ktery je v soucasne dobe v katastrof. stavu.
c)Jaky bude Vas postoj k reseni poslednich vaznych nehod na CD.Prispejete k posileni autority drazni inspekce?

Petr Bendl: Začnu od konce. ad c) Nehody, ke kterým došlo v poslední době na dráze, je potřebe nejen vyšetřit, ale také přesně analyzovat příčiny. Vyvodíme z nich v krátké době závěry a představíme řešení.

ad b) To je odpovědnost především SŽDC (Správa žellezniční dopravní cesty). Jako ministr budu tlačit na to, aby se s omezenými finančními prostředky nakládalo co nejúčelněji a aby prioritně byly řešeny tratě, které jsou v nejhorším stavu.

ad a) Po nástupu do funkce se s detailní strukturou seznámím. Mám samozřejmě zájem na tom, aby řízení bylo efektivní. Chci využít zkušenosti, které mám se snižováním počtu krajských úředníků i pracovníků souvisejících organizací v oblasti dopravy. Změny ale musí být promyšlené. Méně nemusí být vždy více.

Odpovězeno: 16. 01. | 11:49Autor: Marek Ch.

Otázka: Dobrý den,
pane ministře mohl by jste mi osvětlit proč jsou budovány dálnice a rychlostní komunikace směrem z Prahy na Karlovy Vary a České Budějovice, regiony, které neoplývají vlastně vůbec ničím, v porovnání s Ostravskem? D1 kapacitně nestačí! Olomouc HK by měla být prioritou.

Petr Bendl: Na problémy s budováním dálnice na Ostravu se musíte obrátit na politiky, kteří jsou dnes v opozici. Jistě si vybavíte, že stát zaplatil stamilióny korun na pokutách za špatně zvládnutý tendr. To v důsledku znamenalo i významné zpoždění této důležité investice do kvalitního spojení mezi Prahou a severní Moravou. Musím se ale jednoznačně zastat dálnice na České budějovice i rychlostní silnice na Karlovy Vary. V obou případech jde o potřebné stavby a ve svém důsledku bude slouži i Ostravsku.

Odpovězeno: 16. 01. | 11:56Autor: Vašek

Otázka: Myslíte že jste odborně vzdělán, aby jste zastával post ministra dopravy? Jako hejtman Středočeského kraje prodal nemocnice hluboce pod cenou. Budete tak pokračovat jako ministr dopravy ?

Petr Bendl: Středočeský kraj prodal nemocnice v soutěži, ktrou odborníci hodnotí jako naprosto transparentní a čistou. Je jasné, že teď bude nové vedení kraje očerňovat všechno, co se stalo v předchozích letech. Lidé ale vědí, že se podařilo rozběhnout zásadní rekonstrukce nemocnic v Kolíně, Kladně, Mladé Boleslavi a Příbrami. To jsou fakta. A poznámka k mé kvalifikaci: Jsem strojní inženýr. Od roku 1993 se v komunální a regionální politice věnuji z velké části právě řešení dopravních problémů. Byl jsem také stínovým ministrem dopravy a připravoval program ODS v této oblasti.

Odpovězeno: 16. 01. | 11:59Autor: Cestovatelka

Otázka: Dobry den, chtela bych se zeptat jestli mate nejaky plan jak zlepsit uroven ceskych zeleznic? Umoznite konkurenci CD (napr. firme Student Agency) aby provozovala sve spoje? Planujete do budoucna privatizaci ceskych drah?

Petr Bendl: Privatizaci Českých drah nechystám. Mám zájem na tom, aby i na železnici bylo konkurenční prostředí, které přispívá ke zlepšování služeb pro cestující. Zaměřím se na obnovu vozového parku a budu trvat na tom, aby se veškeré investice, na kterých se z velké části podílí stát, odrazily přímo ve zlepšení podmínek na žaleznici.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:04Autor: Ivan

Otázka: Ač nejsem pražák, držím vám moc palce , stejně jako při vašem působení na místě hejtmana. Jsem z Vysočiny a moc vás prosím pokud můžete ovlivnit trapné zřizování úseků dálnic, které jsou povinné zimní výbavě, jako doposud, podobně jako v Německu nebo Rakousku-tedy plošně. At se vám daří

Petr Bendl: Pokud správně rozumím Vaší otázce, preferujete plošné zavedení povinné zimní výbavy nad lokálním. To je v současné době celoevropský trend. Důvody jsou přitom zejména bezpečnostní. Můj zájem je bezpečnost posilovat, proto chci o této problematice diskutovat s poslanci i odborníky.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:07Autor: Jana Součková

Otázka: Pane ministře, máte nějaká čísla, že mýto výrazněji zvýšilo kamiony v obcích? V jedné takové žiju, ale náklaďáky nám v centru prudce stouply vstupem do EU, mýtem už jen minimálně. Celoplošné mýto=smrt ekonomiky v krizi. Obchvaty jsou řešení!! Díky

Petr Bendl: Ano, mám je od starostů několika středočeských obcí. Svědčí opravdu o tom, že mýtné přivedlo do obcí a měst více kamionů. Můj zájem je trend obrátit. Kamiony patří na dálnice a rychlostní komunikace. Naprosto s Vámi ale souhlasím, že je třeba budovat obchvaty měst a obcí. Je to také jednoznačná priorita vlády.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:13Autor: Tonda

Otázka: A co železnice pane budoucí ministře na ty jste nezapomněl?Myslím že investovat do železnice je důležitější než aby se nám tady prohánělo čím dál tím víc aut a znečisťovali už tak dost zničené ovzduší.

Petr Bendl: Souhlasím s Vámi. Železnice má v dopravě obrovskou budoucnost, a to jak v osobní, tak nákladní. Jsme ve středu Evropy, což představuje i značnou zátěž tranzitní dopravou. Je v našem zájmu podporovat výstavbu koridorů a zároveň zlepšovat příměstkou železniční dopravu. Podporuji výstavbu logisitických center, které představují ideální způsob a klíčový bod, jak dostat významnou část nákladní dopravy na železnici, aniž bychom se museli uchylovat ke zbytečným zákazům a omezením.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:22Autor: Zdena

Otázka: Co plánujete pro zvyseni bezpecnosti silnicniho provozu?

Petr Bendl: Ve Středočeském kraji jsme budovali bezpečnostní dopravní opatření zejména v blízkosti škol. Chtěl bych i na celostátní úrovni posílit tyto investice na silnicích první třídy. Důležitou roli musí hrát i prevence. S ministrem školství budu hledat větší prostor pro dopravní výchovu. Budeme přísněji postupovat proti pirátům silnic. Chci, aby se i další změny v legislativě ubíraly směrem "slušnost se musí vyplácet".

Odpovězeno: 16. 01. | 12:26Autor: Pavel

Otázka: Co je na tom pravdy, že budou nebo nebudou hejtmani náměstky ?

Petr Bendl: Ne, nikoho z bývalých hejtmanů jako náměstka na ministerstvo nepřivedu. Určitě se s nimi ale chci potkávat a využít jejich zkušeností v oblasti dopravy a jejich zanlosti regionálních dopravních problémů. Mrzí mě, že se v médiích objevily spekulace o tom, že chci z ministerstva udělat trafiku.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:35Autor: Leoš Ovečka

Otázka: Pane Bendle. Budete při stavbě okruhu kolem Prahy respektovat evropské směrnice o trasování dálnic a výsledek EIA? Narážím na problematiku severní části a nedávný rozsudek NSS v této věci. Kdyby p. Bém 10 let neprosazoval stále jižní variantu, severní již mohla stát. Děkuji za odpověď.

Petr Bendl: Jsem přesvědčen, že nejen pro Prahu, ale i pro mnoho středočeských obcí není přijatelná jiná varianta, než jižní. Pokud bychom teď začali připravovat jiné možnosti trasování, znamenalo by to další vážné zdržení. Bylo by mimo jiné třeba změnit celou řadu územních plánů.

Odpovězeno: 16. 01. | 12:41Autor: Milda S

Otázka: Dobrý den, jak to bude dál pokračovat s devastací místních silnic? V současnosti se opravuje 1.třída a všechna těžká doprava je odkloněna na místní komunikace, které nejsou na takovou zátěž stavěny. Po skončení objížďky se pak už nikdo neunavuje dát místní komunikaci do pořádku.Kraj na to nemá peníz

Petr Bendl: Mělo by to být tak, že dodavatel stavby po skončení uzavírky opraví silnice, po nichž objížďka vedla. A počítat s tím musí už samostná smlouva. Obraťte se, prosím, přímo na ministerstvo, pokud ve Vašem konkrétním případě došlo k problémům.

Děkuji všem za otázky a zájem. Více jich už nestačím z časových důvodů zodpovědět.

 

Právě se děje

Další zprávy