reklama
 
 

Nejtransparentnějším kandidátem je Horáček, vyúčtoval i kávovar. Zeman zatím utratil 1775 korun

10. 12. 2017 12:20
Kandidáti na prezidenta musejí dle zákona zveřejňovat na transparentních účtech příjmy a výdaje na kampaň. Nejpřehlednější účetnictví své kampaně má Michal Horáček, který si celou kampaň platí z vlastních zdrojů.

Praha - Před měsícem otevřeli uchazeči o Pražský hrad své povinné volební účty. Rozdíly ve financování jsou vidět hlavně v ochotě průběžně informovat o výdajích na kampaň.

Textař a podnikatel Michal Horáček jen za listopad utratil tři a půl milionu korun a na webu zveřejnil každou platbu.

"Při ohlášení své kandidatury jsem avizoval, že moje kampaň bude radikálně transparentní. Pouze úplnou transparentností můžeme úspěšně čelit korupci a klientelismu," říká Horáček, který své prezidentské ambice živí výhradně ze svého soukromého jmění nabytého hlavně v sázkovém byznysu. Z účtu mu člověk vidí až do kuchyně - kdy platí jaké reklamní agentuře statisíce za kreativní projekty i kde a za kolik si volební štáb koupil kávovar.

Horáček jde nad rámec zákona a tento přístup používá jako marketingovou zbraň. Příslušné předpisy po kandidátech do samotné volby vyžadují hlavně zveřejnění údajů o sponzorech kampaně. Jejich účetnictví kontroluje a zveřejňuje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí až zpětně.

To má své slabiny, volič se totiž o případných problémech může dozvědět až po volbě. Při historicky první přímé volbě před pěti lety se až po volbě také například ukázalo, že Jan Fischer si z kampaně odnesl milionové dluhy nebo že kampaň Miloše Zemana byla výrazně dražší než před volbou.

Na první pohled působí průhledně i provoz na volebním účtu Jiřího Drahoše, favorita sponzorů. Statisíce posílá bývalý předseda Akademie věd reklamní agentuře Česká produkční a společnosti Whenever s.r.o. Druhá jmenovaná pro Drahoše zajišťuje širokou škálu služeb - od občerstvení přes grafiku až po strategii kampaně.

Jenže společnost Whenever nemá žádné webové stránky, kde by se chlubila špičkovým týmem či historií úspěchů. Naopak, v obchodním rejstříku se píše, že vznikla jen pár dní před ohlášením Drahošovy kandidatury a stojí za ní jediný muž - hlavní manažer Drahošovy kampaně, Jakub Kleindienst.

"Jde o čistě servisní společnost, která zjednodušuje a zefektivňuje zajištění celé kampaně," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Drahošovy kampaně Kateřina Procházková. "Společnost zastupuje jednatel Jakub Kleindienst, který činnost koordinuje a zejména podepisuje všechny smlouvy, dohody, objednávky a podobně. Vlastní kampaň je zajišťována externími dodavateli," doplnila.

Podle Jana Outlého z úřadu pro dohled je takové rozvrstvení financování akceptovatelné, pokud bude kandidát 90 dní po volbě schopen doložit, že byly všechny peníze použity na kampaň. "V obecné rovině platí, že čím více prostředníků, tím může být pro kandidáta složitější své účty doložit, stává se na prostředníkovi závislý. Zodpovědný za účetnictví je ze zákona kandidát a nikdo jiný, tedy ani manažer kampaně," dodal Outlý. Sám Drahoš se ke svému financování i přes žádost Aktuálně.cz nevyjádřil.

Další prezidentský kandidát Mirek Topolánek se o svých dodavatelích také nešíří. Na transparentním účtu je u výdajových částek uveden povinný účel, příjemce chybí zcela. "Splňujeme požadavky zákona," konstatuje manažer Topolánkovy kampaně Edvard Kožušník. Veřejnost i úřad pro dohled si podle něj mohou dodavatele například reklam dohledat v samotných inzerátech.

Přestože český veřejný prostor zaplnily i billboardy na podporu současné hlavy státu Miloše Zemana, v provozu jsou profesionálně vyhlížející webové stránky "Zeman znovu 2018" a několik měsíců běžel sběr podpisů pro jeho prezidentskou obhajobu, podle informací z jeho účtu na kampaň však zatím vynaložil 1775 korun.  

"Miloš Zeman nevede žádnou osobní kampaň, proto dosud nebyly hrazeny žádné výdaje na volební kampaň z jeho transparentního účtu," sdělila Barbora Filípková z iniciativy Zeman znovu.

Definitivní účty budou prezidentští kandidáti skládat do 90 dnů po volbách. "Volební účet sám není dokladem o využití peněz ke kampani - tím jsou až zpráva o financování kampaně a dodané účetnictví," uzavírá Outlý.

autor: Tereza Šídlová | 10. 12. 2017 12:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama