Nečas naznačil, že Česko může být bez gripenů

Jan Gazdík Jan Gazdík
31. 3. 2013 19:08
V záloze jsou zajímavé varianty, napsal deník Insider
JAS-39 Gripen. Ilustrační snímek
JAS-39 Gripen. Ilustrační snímek | Foto: Martin Holcman

* Tento text vyšel v deníku Insider, který jej Aktuálně.cz - své sesterské redakci - poskytl k otištění v plné verzi.

Analýza Insideru - S datem 31. 3. vyprší lhůta, po níž platí švédská nabídka na prodloužení pronájmu nadzvukových gripenů české armádě.

Vláda na podmínky Švédů nekývla. Otevřela tak prostor spekulacím, že by Česko mohlo zůstat bez stíhacího letectva. Přinejmenším na čas.

Vyplývá to z analýz vojenských stratégů a leteckých expertů, kteří jsou do projektu obrany českého vzdušného prostoru zasvěceni a kteří "rozklíčovali" slova premiéra Petra Nečase z kraje března, že česká vláda má i jiné řešení než si dál draze pronajímat švédské gripeny.

Nečasova trpělivost

Premiér - a po čtvrt roku také ministr obrany v jedné osobě - Nečas už veřejně přiznal, že mu už nad výší cenových nabídek Švédů dochází trpělivost.

Švédy navrhované varianty:

1) Pronájem na další tři roky za více než pět miliard korun.

2) Pronájem na pět let za téměř osm miliard.

3) Desetiletý pronájem za 14 miliard korun. Za desetiletý pronájem 14 gripenů zaplatí Česko 19,8 miliardy Kč.

Podle leteckých expertů se částka blíží tržní ceně letounů, takže jsou v podstatě již uhrazeny.

Po jednání s premiérem Fredrikem Reinfeldtem v Bruselu pak řekl, že švédská nabídka neodpovídá českým představám. "Upozornil jsem svého švédského kolegu, že česká strana má samozřejmě dvě možnosti - pokračovat v pronájmu letounů Gripen nebo otevřít výběrové řízení, takže vybraný stíhací letoun by teoreticky mohl být jiný než Gripen," citovala Nečase agentura čtk.

Zároveň tím vůbec poprvé naznačil, že ministerstvo obrany s generálním štábem mají v záloze varianty, jak se v případě nutnosti obejít bez gripenů. Podle informací Insideru jsou tato náhradní řešení už hotova.

Pokud se tedy Nečas se svým švédským protějškem (dosud neúspěšné vyjednávání o prodloužení pronájmu gripenů mohou podle všeho uzavřít, či naopak ukončit už jen premiéři) v nejbližší době nedohodne, kabinet vypíše v co nejkratší době veřejnou soutěž na dodavatele stíhaček pro Česko.

A to bez ohledu na fakt, že vyhlášení tendru, posouzení nabídek a určení vítěze nelze stihnout ani zázrakem do roku 2015, kdy gripenům končí desetiletý pronájem. Minimální - a už tak dost napjatou -- lhůtou jsou podle expertů čtyři roky. Česko by se tedy mohlo ocitnout prakticky ze dne na den bez stíhaček, a tedy i bez ochrany vlastního vzdušného prostoru.

Čtyři roky bez stíhaček

Ovšem i s touto možností stratégové počítají.

Pokud by se vláda se Švédy nedohodla ani na jakémsi krátkém překlenovacím pronájmu gripenů (po skončení nynějšího kontraktu a do příchodu jiných stíhaček), pak by se Česko obrátilo na některého ze spojenců NATO, aby po nezbytnou dobu chránily republiku jeho letouny. Za tuto službu by Praha spojencům platila.

V podstatě by šlo o stejnou misi, jakou české letectvo už několikrát poskytlo pobaltským státům, které nadzvukové stroje nevlastní.

Jiné typy stíhaček by podle propočtu leteckých expertů Česko mohlo mít dokonce už v roce 2016 a za jistých okolností ještě dříve. Zakonzervovaných stíhacích letounů mají totiž země NATO plné hangáry a velmi rády se jich prodejem či alespoň pronájmem zbaví.

"Musíme být připraveni na všechny varianty pořízení stíhacích letounů," řekl k tomu obecně ve svém prvním rozhovoru pro Aktuálně.cz nový ministr obrany Vlastimil Picek. "Doufám, že nepředpokládáte, že vám tu vysypu z rukávu, s čím chceme jít do vyjednávání se Švédy."

F-16 v záloze, F-18 mezi favority

Pokud tedy česko-švédské rozhovory o gripenech (nehledě na to, že armáda je s nimi spokojena) nakonec opravdu zkrachují kvůli nepřijatelné výši leasingu, kabinet vyhlásí tendr na pronájem už provozovaných, nicméně modernizovaných letounů jiných značek.

Na nové, které by se musely navíc teprve vyrobit, nemá Česko prostředky.

V úvahu přicházejí například olétané americké F-16 a za jistých okolností i F-18, které jsou však provozně velmi nákladné, jakkoliv v bojích osvědčené. Česko koneckonců řadilo v devadesátých letech minulého století oba typy k vážným uchazečům o přezbrojení svého letectva.

A právě dvoumotorový F-18 patřil k favoritům. Američané a posléze i Francouzi tehdy ze soutěže - s konstatováním, že soutěž je neprůhledná, a tudíž neférová - odstoupili. Ve hře tak zůstal jen švédský gripen. O tendru nemohla být řeč.

"Pronájem přebytků, jichž je všude plno? Nemusí jít o špatnou volbu. Vláda by ale musela postupovat velmi chytře, aby to bylo pro Česko ekonomicky výhodné a nezískalo staré popelnice, jejichž opravy by z rozpočtu obrany jen vysávaly peníze," říká jeden ze zainteresovaných leteckých expertů.

A dodává: "Nečas a před ním i ministr obrany Alexandr Vondra sklízejí problémy, na které jim zadělalo velení českého letectva, když Švédy až příliš často velmi naivně ujišťovalo, že mají prodloužení pronájmu v kapse. Takže se nedivme, že s námi teď Švédi podle toho sebejistě jednají a diktují si podmínky. Nečas jim vlastně jen oplácí stejnou mincí."

 

Právě se děje

Další zprávy