Mimořádná zpráva

Ministr dopravy: Napojím české dálnice na evropskou síť

Jan Němec Jan Němec
1. 2. 2014 19:05
Rozhovor s Antonínem Prachařem o tom, jak chce urychlit stavby a kde na to vezme.
Největší problém resortu? Výstavba silnic a dálnic...
Největší problém resortu? Výstavba silnic a dálnic... | Foto: Vojtěch Marek

Rozhovor - Do konce mandátu Sobotkovy vlády napojit české dálnice na síť v Rakousku a v Německu, postavit D35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové a dobudovat železniční koridory.

To jsou představy čerstvého ministra dopravy Antonína Prachaře. Optimisticky přitom vychází z předpokladu, že vláda vydrží celé čtyři roky.

Jedenapadesátiletého Prachaře, bývalého viceprezidenta svazu dopravců ČESMAD Bohemia, nominovalo na funkci ministra hnutí ANO

"Byl jsem přesvědčen, že nejvíc starostí budeme mít na Českých drahách, v ČD Cargo. Ale po čtrnácti dnech průběžného získávání informací si to už nemyslím," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr Prachař. A dodává: "Teď jsem přesvědčený, že největší problém máme s výstavbou infrastruktury, s čerpáním evropských fondů a s celým procesem přípravy projektů a výběrových řízení až po uzavírání smluv s dodavateli."

Právě výstavbu dálnic má zjevně jako svoji prioritu. Navíc tvrdí, že samotnou výstavbu urychlí.

Aktuálně.cz: Problém je třeba s dálnicí D47, kterou už jste dřív zmínil. Jak to s ní vypadá?

Antonín Prachař: Tam probíhá třináct arbitrážních řízení, které vede stát zastoupený Ředitelstvím silnic a dálnic s konsorciem dodavatelů, vedeným Eurovií. Teď je naším cílem zabezpečit maximum podkladů, abychom dokázali tyto spory vyhrát a vyvodit odpovědnost vůči dodavatelům za vady. Pokud soud tak rozhodne, budou je muset odstranit.

A.cz: Máte představu, v jakém časovém horizontu by se problém mohl vyřešit?

To je na nezávislém rozhodčím soudu. Pokud vím, jsou tam stanoveny lhůty na doplnění dokumentace.

A.cz: Může se to tedy táhnout třeba i léta?

K tomu se neumím vyjádřit, soud rozhoduje nezávisle.

Podívám se na zákon o veřejných zakázkách.
Podívám se na zákon o veřejných zakázkách. | Foto: Vojtěch Marek

Hoří napojení na Rakousko a Německo

A.cz: Další vaší prioritou je dodělání dálnice D1. Máte představu, kolik to bude stát a kde na to vezmete?

Ne. Nemám žádnou představu, kolik to bude stát. Vím, že jsou tam nějaké dvě varianty, dvě etapy rekonstrukce dálnice D1. Chci se s tím seznámit, a pokud bude možné zkrátit lhůtu opravy nebo případně najít nějaké jiné řešení, tak určitě budeme vyjednávat.

A.cz: Co dálnice D3 na jih - patří mezi priority státu?

To není jen D3 na jih. Prioritou je napojit naši dálniční síť na evropské trasy. Tedy silnice mezi Brnem a Mikulovem, kde rakouská strana ukončila výstavbu své dálnice u Poysdorfu a my musíme vyslat naprosto jasný signál, že jsme připraveni diskutovat a udělat všechno pro to, abychom to propojili. To je nešťastných asi 17 kilometrů úseku dálnice D8, napojení na německé Drážďany.

Těch úseků je určitě víc, některé byly rozpracované a zastavené za pana Bárty. Na to se musíme podívat. A podívat se, co se dá financovat z Evropské unie, co se musí platit z národních zdrojů.

A.cz: Takže: co z toho si myslíte, že se vám podaří dotáhnout do konce tohoto volebního období, pokud budeme předpokládat, že vláda vydrží celé čtyři roky?

Chceme dobudovat třetí a čtvrtý železniční koridor, to jednoznačně. Situace je lepší než u silnic, což je dané tím, že pozemky pod kolejemi jsou naprosto jasné, nemáme problém s výkupem pozemků.

Co se týká silniční sítě, na konci našeho volebního období bychom velmi rádi měli dodělané spojnice na Rakousko, dostavěnou dálnici D8. A moje vize je, že bychom měli mít připravenou alternativu k D1, to znamená D35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové.

Omezit ekologické aktivisty? Ne, ale sloučit řízení o stavbě...
Omezit ekologické aktivisty? Ne, ale sloučit řízení o stavbě... | Foto: Vojtěch Marek

Urychlíme výstavbu dálnic

A.cz: Řekl jste už, že byste rád urychlil výstavbu silnic, třeba i změnou zákona. Jak?

Myslím, že je potřeba se podívat na zákon o zadávání veřejných zakázek. Dnes je to nastavené tak, že jedním z důležitých kritérií je cena. Podle mých informací jsou pak nabídky někde na úrovni 45 až 60 procent reálné ceny. Vícepráce jsou v rozsahu 20 procent, v Německu je povoleno až 50. Pak se dostáváme do absurdní situace, kdy vítězná firma není schopná dostát svým závazkům, překročí se limit 20 procent stanovených zákonem a my jsme nuceni stavbu zastavit a vypisovat další výběrová řízení.

A.cz: Takže byste chtěl větší volnost pro vícepráce?

Možná větší volnost, možná lépe definovat podmínky do výběrového řízení.

A druhá věc, kterou bych chtěl udělat: inspirovat se v zahraničí. Například v Německu funguje zákon o liniových stavbách - veškeré záležitosti týkající se vyvlastňování se řeší u soudů, mimo proces výstavby infrastruktury.

A.cz: U soudů? Neprotáhlo by se to naopak?

Pokud budou probíhat soudy a nebude to mít odkladný účinek, celý proces se naopak urychlí oproti stávajícímu stavu.

A.cz: Nebudete chtít zúžit možnosti třeba ekologických aktivistů?

Bylo by dobré, abychom celý proces sloučili do jednoho řízení, tedy aby se v rámci přípravy stavby už posuzoval vliv na životní prostředí. Aby se to neprotahovalo.

 

Právě se děje

před 55 minutami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.

před 1 hodinou

Prováděcí zákon k brexitové dohodě prošel první zkouškou, poslanci ale odmítli projednávací plán

Britští poslanci posunuli prováděcí zákon k brexitové dohodě do další fáze legislativního procesu. Návrh prošel první zkouškou v dolní komoře britského parlamentu, když jej po druhém čtení podpořilo 329 zákonodárců, zatímco proti bylo jen 299. Britská média úvodní vítězství vlády očekávala. Poslanci ale později odmítli plán projednávání prováděcího zákona k brexitové dohodě. Vadí jim, že jim vláda na schvalování zákona vyhradila jen tři dny.

Zdroj: ČTK
Další zprávy