Ministr dopravy: Napojím české dálnice na evropskou síť

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
1. 2. 2014 19:05
Rozhovor s Antonínem Prachařem o tom, jak chce urychlit stavby a kde na to vezme.
Největší problém resortu? Výstavba silnic a dálnic...
Největší problém resortu? Výstavba silnic a dálnic... | Foto: Vojtěch Marek

Rozhovor - Do konce mandátu Sobotkovy vlády napojit české dálnice na síť v Rakousku a v Německu, postavit D35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové a dobudovat železniční koridory.

To jsou představy čerstvého ministra dopravy Antonína Prachaře. Optimisticky přitom vychází z předpokladu, že vláda vydrží celé čtyři roky.

Jedenapadesátiletého Prachaře, bývalého viceprezidenta svazu dopravců ČESMAD Bohemia, nominovalo na funkci ministra hnutí ANO

"Byl jsem přesvědčen, že nejvíc starostí budeme mít na Českých drahách, v ČD Cargo. Ale po čtrnácti dnech průběžného získávání informací si to už nemyslím," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr Prachař. A dodává: "Teď jsem přesvědčený, že největší problém máme s výstavbou infrastruktury, s čerpáním evropských fondů a s celým procesem přípravy projektů a výběrových řízení až po uzavírání smluv s dodavateli."

Právě výstavbu dálnic má zjevně jako svoji prioritu. Navíc tvrdí, že samotnou výstavbu urychlí.

Aktuálně.cz: Problém je třeba s dálnicí D47, kterou už jste dřív zmínil. Jak to s ní vypadá?

Antonín Prachař: Tam probíhá třináct arbitrážních řízení, které vede stát zastoupený Ředitelstvím silnic a dálnic s konsorciem dodavatelů, vedeným Eurovií. Teď je naším cílem zabezpečit maximum podkladů, abychom dokázali tyto spory vyhrát a vyvodit odpovědnost vůči dodavatelům za vady. Pokud soud tak rozhodne, budou je muset odstranit.

A.cz: Máte představu, v jakém časovém horizontu by se problém mohl vyřešit?

To je na nezávislém rozhodčím soudu. Pokud vím, jsou tam stanoveny lhůty na doplnění dokumentace.

A.cz: Může se to tedy táhnout třeba i léta?

K tomu se neumím vyjádřit, soud rozhoduje nezávisle.

Podívám se na zákon o veřejných zakázkách.
Podívám se na zákon o veřejných zakázkách. | Foto: Vojtěch Marek

Hoří napojení na Rakousko a Německo

A.cz: Další vaší prioritou je dodělání dálnice D1. Máte představu, kolik to bude stát a kde na to vezmete?

Ne. Nemám žádnou představu, kolik to bude stát. Vím, že jsou tam nějaké dvě varianty, dvě etapy rekonstrukce dálnice D1. Chci se s tím seznámit, a pokud bude možné zkrátit lhůtu opravy nebo případně najít nějaké jiné řešení, tak určitě budeme vyjednávat.

A.cz: Co dálnice D3 na jih - patří mezi priority státu?

To není jen D3 na jih. Prioritou je napojit naši dálniční síť na evropské trasy. Tedy silnice mezi Brnem a Mikulovem, kde rakouská strana ukončila výstavbu své dálnice u Poysdorfu a my musíme vyslat naprosto jasný signál, že jsme připraveni diskutovat a udělat všechno pro to, abychom to propojili. To je nešťastných asi 17 kilometrů úseku dálnice D8, napojení na německé Drážďany.

Těch úseků je určitě víc, některé byly rozpracované a zastavené za pana Bárty. Na to se musíme podívat. A podívat se, co se dá financovat z Evropské unie, co se musí platit z národních zdrojů.

A.cz: Takže: co z toho si myslíte, že se vám podaří dotáhnout do konce tohoto volebního období, pokud budeme předpokládat, že vláda vydrží celé čtyři roky?

Chceme dobudovat třetí a čtvrtý železniční koridor, to jednoznačně. Situace je lepší než u silnic, což je dané tím, že pozemky pod kolejemi jsou naprosto jasné, nemáme problém s výkupem pozemků.

Co se týká silniční sítě, na konci našeho volebního období bychom velmi rádi měli dodělané spojnice na Rakousko, dostavěnou dálnici D8. A moje vize je, že bychom měli mít připravenou alternativu k D1, to znamená D35 mezi Olomoucí a Hradcem Králové.

Omezit ekologické aktivisty? Ne, ale sloučit řízení o stavbě...
Omezit ekologické aktivisty? Ne, ale sloučit řízení o stavbě... | Foto: Vojtěch Marek

Urychlíme výstavbu dálnic

A.cz: Řekl jste už, že byste rád urychlil výstavbu silnic, třeba i změnou zákona. Jak?

Myslím, že je potřeba se podívat na zákon o zadávání veřejných zakázek. Dnes je to nastavené tak, že jedním z důležitých kritérií je cena. Podle mých informací jsou pak nabídky někde na úrovni 45 až 60 procent reálné ceny. Vícepráce jsou v rozsahu 20 procent, v Německu je povoleno až 50. Pak se dostáváme do absurdní situace, kdy vítězná firma není schopná dostát svým závazkům, překročí se limit 20 procent stanovených zákonem a my jsme nuceni stavbu zastavit a vypisovat další výběrová řízení.

A.cz: Takže byste chtěl větší volnost pro vícepráce?

Možná větší volnost, možná lépe definovat podmínky do výběrového řízení.

A druhá věc, kterou bych chtěl udělat: inspirovat se v zahraničí. Například v Německu funguje zákon o liniových stavbách - veškeré záležitosti týkající se vyvlastňování se řeší u soudů, mimo proces výstavby infrastruktury.

A.cz: U soudů? Neprotáhlo by se to naopak?

Pokud budou probíhat soudy a nebude to mít odkladný účinek, celý proces se naopak urychlí oproti stávajícímu stavu.

A.cz: Nebudete chtít zúžit možnosti třeba ekologických aktivistů?

Bylo by dobré, abychom celý proces sloučili do jednoho řízení, tedy aby se v rámci přípravy stavby už posuzoval vliv na životní prostředí. Aby se to neprotahovalo.

 

Právě se děje

Další zprávy