Kouda a Rath se nesmí opakovat, říká šéf kampaně ČSSD

Martina Machová Martina Machová
22. 9. 2012 7:00
Rozhovor s volebním manažerem ČSSD Janem Hamáčkem o kampani do krajských voleb
Volební manažer ČSSD Jan Hamáček
Volební manažer ČSSD Jan Hamáček | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Ještě na jaře to vypadalo, že sociální demokraté míří k drtivému vítězství v krajských volbách, ne nepodobnému tomu, jaký předvedli před čtyřmi lety.

Nyní sice podle předvolebních průzkumů stále vedou, jejich preference v jednotlivých krajích spadly i o deset procent. Do rozjeté kampaně navíc zasáhly dvě zatčení předních sociálních demokratů - Davida Ratha ve středočeském kraji a Pavla Koudy v Ústeckém kraji.

Jak se dělá kampaň, když se musíte vyrovnávat se selháním spolustraníků a kam se vytratilo téma církevní restituce? A proč už na Liberecku nepotkáte plakáty s heslem "Zloději budou plakat"?

"Komunikovali jen část sdělení, mohlo působit zavádějícím dojmem a dohodli jsme se, že v té kampani pokračovat nebudou," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz volební manažer Jan Hamáček.  

A.cz: Téma církevních restitucí, kterým jste zaujali v létě, se z vaší kampaně téměř vytratilo, nebo je to jen můj pocit.

Toto téma jsme použili během naší kampaně v srpnu, kdy bylo aktuální. Poslanecká sněmovna byla před hlasováním o tomto zákonu. Potom se nám podařilo vyřadit jej z projednávání a teď už to není aktuální.

Jsme rádi, že jsme tou kampaní vybudili veřejnou debatu a přitáhli k tomuto tématu pozornost. Zásluhou naší kampaně a její intenzity vláda ztratila většinu ve sněmovně.

A.cz: Vy si skutečně myslíte, že to bylo právě vaší kampaně, která podle mne byla na hraně, ne-li za ní?

Tím, že jsme to tak intenzivně komunikovali, tak jsme vybudili veřejnou debatu, a byl to i faktor, který přispěl k tomu, že vláda nyní nemá většinu.

Plakát ČSSD k církevním restitucím
Plakát ČSSD k církevním restitucím | Foto: ČSSD

Kam se poděly církevní restituce

A.cz: Veřejnou debatu? Můžete mi říci, co konkrétně myslíte?

My jsme na to téma upozornili veřejnost, a ta tomu začala věnovat daleko větší pozornost.

A.cz: Zákon zde ale stále je, ve sněmovně je různě přeřazován a vyřazován…

Bylo by dobré, aby ten zákon čekal stejný osud jako ten o americkém radaru. To znamená, jakmile se jednou stáhl z programu jednání, tak už se na pořad nenavrátil.

A.cz A není vám to líto? Sám jste mi několikrát říkal, že na kampaň zaměřenou na restituce jste měli dobré ohlasy. Například se mohl projednávat na této schůzi, tedy v době vrcholící kampaně.

My máme celou řadu jiných témat, které komunikujeme. Kampaň na restituce splnila účel, ukázala na jasné stanovisko sociální demokracie, která s ním nesouhlasí. A pokud jejím výsledkem bude, že zákon spadne pod stůl a zahájí se nové kolo jednání s církvemi o jiné formě vyrovnání, tak jsme odvedli svou práci.

A.cz: Opravdu jste nestáhli tento typ kampaně proto, že byste si řekli, že je příliš agresivní?

Víte dobře, že tyto věci se plánují dlouhodobě. Jsou tam časové lhůty, tak je evidentní, že kampaň byla plánovaná do konce srpna.

Živý Bohuslav Sobotka se svým alter ego
Živý Bohuslav Sobotka se svým alter ego | Foto: Ludvík Hradilek

Sobotka kam se podíváš

A.cz: Líbí se vám stylizovaný portrét vašeho předsedy na lahvích s oranžádou nebo na podiu, doprovázející jeho road show?

Já si za grafickou podobou kampaně stojím

A.cz: A jemu se to taky líbilo?

Bohuslav Sobotka se účastnil všech schvalovacích procesů.

A.cz: Nemohu si pomoci, ale přijde mi jako nelichotivá. Kampaň jste zvolili tak, že její hlavní tváří bude právě Bohuslav Sobotka. Nemáte pocit stihomamu, když na vás kouká z podia živý Sobotka, za ním je stylizovaný Sobotka v nadživotní velikosti a před podiem dalších několik zábran opět s jeho portrétem?

Ta road show, jak jste ji nazvala, slouží jako jakési provázání jednotlivých krajským a senátním kampaním. Kandidují v nich naše osobnosti z regionů a předseda strany jim touto formou vyjadřuje podporu a současně kampaň touto formou svazuje dohromady.
Takto to bylo plánované, a jak to funguje, jsem spokojen. Jsme skoro jediná strana, která zvolila tuto formu kontaktní kampaně, ostatní lídři jsou většinou jen na plakátech.

Podívejte se na ODS, ta svou centrální podporu založila na tom, že vylepila čtyři své čelní politiky a tím to končí. My jsme se rozhodli jít mezi lidi, máme 150 mítinků Bohuslava Sobotky.

A.cz: To nerozporuji, že váš předseda poctivě objíždí republiku, ale když si ještě vzpomenu na éru kampaní Jiřího Paroubka, tak ani za něj na mne z podia nekoukalo tolik portrétů předsedy ČSSD?

Bohuslav Sobotka je hlavní tváří toho turné. Žádnou takovou výhradu jsem nezaznamenal, a samozřejmě se snažíme o zpětnou vazbu.

Pavel Kouda na mítinku v Mostě před volbami 2010
Pavel Kouda na mítinku v Mostě před volbami 2010 | Foto: Ludvík Hradilek

Kampaň po Rathovi s Koudou

A.cz: Vaši stranu již dvakrát potkala noční můra volebního manažera. Nejprve byl zadržen lídr středočeské kandidátky David Rath, pak v horké části kampaně dvojka ústecké kandidátky Pavel Kouda. Jak se dělá kampaň konkrétně v těchto dvou krajích, kde se musíte vyrovnávat s ránami, které jsou pro stranu doslova pustošivými.

Samozřejmě je to komplikovanější. Snažíme se poukazovat na to, že když volíte stranu, tak s ní volí program. Jsem přesvědčen, že ve všech krajích nabízíme to správné řešení pro občany. Takové selhání je ale nepříjemné, a je povinností strany nastavit takové mechanismy, aby se to neopakovalo.

A.cz: Liší se tedy ta kampaň, například formálně, nebo svou intenzitou?

Naše kampaň má několik úrovní, já mám na starost úroveň centrální a její co největší jednotnost. Na nižší úrovni, v rámci krajských kampaní, za ní odpovídají krajské výkonné výbory. Až tam ta moje koordinace ovšem nesahá.

Například kampaň ve středních Čechách se zpozdila, protože si zde situace vyžádala novou krajskou konferenci. Teď již ale vše jede na plno a myslím, že Josef Řihák bude dobrým hejtmanem.

A.cz: To je ale procesní záležitost. Oba kraje jsou pro ČSSD rizikové, chcete tedy říci, že Lidový dům do jejich kampaní nezasahuje? To jste si speciálně nesedli nad těmito regiony a neradili se, co s nimi uděláte? 

Nechci se dostávat úplně do detailů, kampaň ještě není u konce. Ale samozřejmě těmto krajům věnujeme zvláštní pozornost. Na druhou stranu jsme přesvědčeni, že ve středních Čechách si budou občané vybírat mezi tím, jestli budou fungovat krajské nemocnice, nebo jestli se prodají.

A.cz: Ale zrovna u středočeských krajských nemocnic jsme četli v odposleších, jak fungovaly za ČSSD…

Zde musíme počkat, až doběhnou všechny kroky trestního řízení. Na druhou stranu je to o koncepci. Myslím, že koncepce krajských nemocnic, ideálně jako neziskových organizací, je lepší než to, co tam zahájil Petr Bendl. Tedy výprodej nemocnic za zlomkové ceny.

A.cz: Myslíte, že toto volič pojme?

My jsme se zasekli u jednoho tématu, ale mi jich máme více, například dopravu, sociální služby. Jsme přesvědčeni o tom, že debata v krajích je o tom, jestli kraje budou schopny poskytovat penzum služeb, které od nich občané očekávají, nebo zda dojde k tomu, co se děje na celostátní úrovni. Například že by je kraje buď přestaly poskytovat, nebo je budou poskytovat pomocí nějakého outsourcingu.

David Rath při posledním projednávání své imunity ve sněmovně
David Rath při posledním projednávání své imunity ve sněmovně | Foto: Jan Langer

Budou zloději brečet?

A.cz: V Libereckém kraji jsem zaznamenala heslo "Zloději budou brečet", to budete používat v Ústeckém a Středočeském kraji?

Narážíte na jednu část kampaně, kterou dělala naše krajská organizace v Liberci. Její záměr nebyl špatný, chtěli upozornit na to, že se zasadí o omezení otevírací doby zastaváren. Já to pochopil tak, že zloději budou plakat, protože zastavárny budou otevřené jen přes den.

Nicméně ten způsob komunikace, tedy že komunikovali jen část toho sdělení, mohlo působit zavádějícím dojmem a dohodli jsme se, že v té kampani pokračovat nebudou.

A.cz: Vaše kampaň je celkově zaměřena proti jednání vlády. Nikde jsem ale neviděla, že byste se chlubili vlastními úspěchy. Tedy snad kromě jižní Moravy a Michala Haška. To se nemají vaši hejtmani čím pochlubit?

Nene, ta kampaň se skládá z několika segmentů. Bilanci, či ohlédnutí čtyř let vlády kraje dělají. Vydali jsme publikaci, ve které je po jednotlivých krajích ukázáno, jak sociální demokracie vládla.

Komunikujeme to na tiskových konferencích, v lokálních mediích, máme volební noviny, ve kterých tyto věci píšeme, takže rozhodně jsme to neopomněli.

A.cz: Ale venkovní reklama je asi veřejnosti nejpřístupnější a tam jsme nic takového neviděla.

Pro vysvětlování toho, jak sociální demokracie vládla, je lepším nosičem něco, kde se to dá doložit nějakou tabulkou či grafem a můžete k tomu něco říci. Není to téma na billboard.

A.cz: Takže úspěchy sociálnědemokratických hejtmanů jsou tak složité na vysvětlení, že se nevejdou na billboard?

Nepodsunujte mi něco, co jsem neřekl. Jsme přesvědčeni, že pro bilancování našich úspěchů v krajích, jsou lepší jako nosiče tiskoviny a podobně, protože se tam dají lépe komunikovat.

Jak si podle vás stojí kampaň sociální demokracie v porovnání s konkurencí? Diskutujte zde

 

Právě se děje

Další zprávy