Kampaň pro volby startuje, reklamě vévodí Paroubek

Martina Machová Martina Machová
21. 7. 2012 8:50
Parlamentní strany utratily podle tabulkových cen za reklamu 56 milionů korun
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Politické strany zastoupené v českém parlamentu utratily podle tabulkových cen v „předkampani" celkově 56 milionů korun za reklamu. Vyplývá to ze statistiky agentury Admosphere, která monitoruje inzerci v denících, na internetu i billboardech.

Deník Aktuálně.cz pak má k dispozici data zachycující první pololetí. Vyplývá z nich, že většina politických stran v červnu nabíhá na kampaň pro podzimní krajské a senátní volby. Tedy až na dvě výjimky - Paroubkovu novou stranu NS-LEV21 a Bártovy Věci veřejné.

V prvním případě rozjel expředseda sociálních demokratů kampaň již na jaře. Důvod? Prý voliči nevědí, že změnil politický trikot. Podle tabulkových cen jej seznamovací kampaň dosud stála 18,9 milionu korun, tedy nejvíce ze všech partají.

Billboardy s tváří Paroubka nebo se skupinovou fotografií jeho vedení navíc ve veřejném prostoru jednoznačně dominují i opticky.

Tiskové oddělení na dotaz Aktuálně.cz uvedlo, že jejich náklady se prozatím pohybují "v řádu několika jednotek milionů korun". Paroubek při zpuštění této kampaně odhadoval náklady na pět milionů korun.

Jen pro připomenutí, lidé pohybující se v reklamním byznysu tvrdí, že skutečné ceny odpovídají přibližně polovině té tabulkové.

Výdaje na reklamu

  • NS-LEV21 - 18,9 mil. korun
  • ČSSD - 13,3 mil. korun
  • VV -  11,6 mil. korun
  • TOP 09 - 5,6 mil. korun
  • ODS - 4,4 mil. korun
  • KDU-ČSL - 1,5 mil. korun
  • KSČM - 1,5 mil. korun

Vedení nákladné kampaně si pak může expředseda socialistů dovolit hlavně díky štědrosti svého blízkého přítele, teplického podnikatele s realitami Petra Bendy. Ten daroval straně 12 milionů korun. Celkově LEV21 uvádí, že získal v prvním pololetí 14,4 milionů korun.

V případě Věcí veřejných došlo naopak po dubnových událostech (odchod části poslaneckého klubu v čele s Karolínou Peake) k rychlému útlumu - poslední dva měsíce dokonce agentura Admosphere nezaznamenala inzerci žádnou.

"Cílili jsme na krajské volby. Když jsme s kampaní začali, nemohli jsme ale vědět, že Karolína Peake odkráčí s částí poslaneckého klubu a založí si platformu, která podporuje vládu," potvrzuje tendence, které ukazuje statistika společnosti Admosphere, místopředsedkyně VV Kateřina Klasnová.

Podle tabulkových cen vydaly VV na reklamu 11,6 milionů korun.

Kampaň VV v roce 2010.
Kampaň VV v roce 2010. | Foto: Ludvík Hradilek

VV utnuly kampaň

Po rozkolu "véček" kampaň utlumily a rozhodly se šetřit. Pro novou kampaň pro podzimní volby se rozhodly z centrální kampaně vyčlenit jen částky v řádu několika set tisíc korun, snažit se tak budou muset zejména krajské organizace.

Strana, která se dostala hluboko pod hranici volitelnosti, totiž nechce sahat k úvěrům. "Chceme se soustředit na další sněmovní volby," přiznala Klasnová. Strana si pak podle ní nechává polštář i pro případ, kdyby byly volby předčasné.

Věcem veřejným brzy přijde druhá část státní dotace, na kterou mají VV nárok podle volebního výsledku z roku 2010. Jedná se přibližně o 15 milionů korun. Ročně totiž na účet původních "véček" přijde 30,5 milionů korun, tedy i peníze za poslance, kteří od Věcí veřejných zběhli.

V červnu pak začali do veřejného prostoru výrazně promlouvat socialisté. Svou kampaň spustili spolu se schvalováním církevních restitucí. Během června obsadili více reklamního prostoru než za celých prvních pět měsíců v roce.

ČSSD bouří za restituce

Během předchozího měsíce vydali podle tabulkových cen 7,6 milionu korun, od ledna do května pak "jen" 5,7 milionů korun.

Volební manažer Lidového domu Jan Hamáček potvrdil, že reklama ČSSD v červnu se již platí z volebního účtu. Kolik ale za reklamu skutečně socialisté dali, nejde podle něj v současnosti jasně říci.

Kampaň jim totiž dělá agentura Media Age, která se řídí stropem, jenž si vedení ČSSD pro tyto volby určilo, tedy 90 milionů. "Vyúčtování předložíme až po skončení kampaně," dodal Hamáček.

Celé první pololetí se s inzercí při zemi držela ODS a TOP 09.

"Do inzerce a outdoorové reklamy jsme v polovině roku 2012 investovali 1,7 milionů korun. Šlo zejména o dubnovou inzerci v celostátních denících za 1,1 milionu korun a představení kandidátů do krajů v polovině června za 600 tisíc korun," vyčíslil náklady centrály ODS její mluvčí Tomáš Bartovský.

Podle údajů agentury Admosphere občanští demokraté obsadili prostor za 4,4 milionu korun, TOP 09 pak za 5,3 milionu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy