Jít volit je sexy a nutný, tvrdí kampaně

Martina Macková
21. 5. 2006 14:00
Praha - Třetině Čechů se nechce k volbám, ale kampaň je přemlouvá: Jít volit je sexy! Uvnitř: 6xVIDEO
Foto: hodtotam.cz

Hned tři nezávislé kampaně chtějí lidi přesvědčit, že volby nemusí být jen nudnou chvilkou pro starší a pokročilé.

Foto: hodtotam.cz

Mladé voliče přemlouvají reklamní klipy od známých tvůrců i internetové plakáty těch -náctiletých, kteří už se rozhodli, že volit půjdou.

Jaký budou mít kampaně dopad, si odborníci netroufají odhadnout. Mobilizace voličů je ale běžná i za hranicemi. Povinné volby by ovšem politologové nedoporučili.

Lidé, kteří kampaně stvořili, také tvrdí: Je třeba k volbám jít, ale ne z povinnosti.

Neberou vás, řekněte jim to

Jako by v programech politické strany zapomněly, že existují mladí voliči. "Dá se říct, že politici nedělají nic moc pro mladé lidi, protože je k tomu nic netlačí. Mladí nevolí tak často jako jiné sociální skupiny," argumentují tvůrci stránek www.hodtotam.cz.

Vytvořili webové stránky s galerií návrhů plakátů a samolepek na téma "Jdi volit!". Tvořit může každý, kdo má zájem. Když si vytiskne nebo pověsí plakát, pošle tak vzkaz dál.

Na webových stránkách lidé najdou odkazy na politické strany nebo rady, jak si zařídit voličský průkaz.

Podpořit volební účast se už dříve rozhodli i další.

Klipy režisérů Marka Najbrta a Ivana Zachariáše a výtvarnice Michaely Pavlátové v akci Rozhodněte to aneb Jít volit je sexy! vysílají menší televize a najít je lze na stránkách www.rozhodnete.to.

Projekt Helevol! zase sází na komiksy předních českých karikaturistů, ke kterým si každý může vymyslet vlastní texty. Najít je lze na www.helevol.cz. Autoři projektu tvrdí, že jim v žádném případě nejde o apel na "svědomí" mladých.

"Nechceme kázat, že jít k volbám je váš úkol a morální povinnost. Ale myslíme si, že je škoda tu příležitost nevyužít. Posunout politické dění trochu jiným směrem, než co všichni očekávají," vysvětlují organizátoři akce.

Politolog: Nevolit je taky názor

Podle psychologa Lubomíra Smékala mohou mít například spoty na podporu účasti ve volbách určitý dopad, protože působí jako televizní reklamy na výrobky. "U nerozhodnutých voličů, stejně jako u nerozhodnutých zákazníků, působí na podprahové vnímání, a to mohou ovlivnit," řekl Aktuálně.cz Smékal.

"Nejít volit je také politické rozhodnutí. A nemusí být nutně motivované znechucením, jen absencí potřeby k volbám jít. Pokud někteří lidé necítí potřebu jít k volbám, nemají chuť něco v politice měnit," uvedl politolog Tomáš Lebeda ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR.

Méně lidí chodí k volbám také ve Švýcarsku nebo v Polsku. "A není to znechucením," říká Lebeda, který by povinné volby stejně jako v Belgii nebo některých spolkových zemích Rakouska nedoporučil. "Příliš by to připomínalo vynucování účasti za minulého režimu," míní.

Mezi Čechy až 900 tisíc lidí vůbec neví, jestli jít k volbám, uvedl již dříve Jan Herzmann z agentury pro výzkum veřejného mínění Factum Invenio. To je asi dvanáct procent dospělých. Celá polovina z toho jsou mladí lidé.

Podle Herzmanna mladí k volbám nechtějí ze tří důvodů: Mají pocit, že se jich politika netýká, nevědí koho vybrat nebo jsou rozladění ze současné politiky.

Poslední průzkum CVVM, který byl zveřejněn dnes, potvrzuje trend nerozhodnutých. Podle něj 11 procent dotázaných neví, zda za dva týdny půjde dát svůj hlas některé ze stran. Dvacet procent je rozhodnuto k volbám nejít, 69 procent lidí z 835 dotázaných řeklo, že k volbám půjde

Infobox

KOLIK NÁS CHODÍ VOLIT POSLANCE:

1990  - 96, 79% (volby ČNR)
1992 - 85,08% (volby do ČNR)
1996 - 76,41% (volby do PS ČR)
1998 - 74,03% (volby do PS ČR)
2002 - 58,0% (volby do PS ČR)

KDE SE VOLÍ DO PARLAMENTU NEJVÍCE A NEJMÉNĚ V ZÁPADNÍ EVROPĚ:

Malta (2003) - 95,7%
Belgie (2003)  - 91,6%
Island (2003)  - 87,5%
Dánsko (2001) - 87,1%

Irsko (2002) - 62,6%
Francie (2002) - 60,3%
Velká Británie (2001) - 59,4%
Švýcarsko (1999) - 43,2%

 

Právě se děje

Další zprávy