reklama
 
 

ČSSD slibuje 120 tisíc za třetí dítě

27. 3. 2006
Praha - ČSSD, která slíbila Bruselu razantní snižování schodku státního rozpočtu, dnes odhalila velmi nákladný předvolební tahák. Uvnitř: ANKETA.
Doporučujeme

Sociální demokracie slibuje, že po volbách razantně zvýší porodné. Za první dítě by matky měly podle ČSSD dostávat 60 tisíc korun, za druhého potomka 90 tisíc a při třetím porodu 120 tisíc korun.

Při dnešní prezentaci aktualizovaného volebního programu a stranických autobusů ČSSD v Průhonicích u Prahy to oznámil premiér a hlavní lídr nejsilnější vládní strany Jiří Paroubek.

Porodné dosud činí 8600 korun.

Ví o tom Sobotka?

Oznámení přišlo necelých čtrnáct dní poté, co poslanci schválili zvýšení rodičovského příspěvku a porodného. VÍCE ČTĚTE ZDE.

Ministr financí Bohuslav Sobotka tehdy s návrhem nesouhlasil - byť šlo o zvýšení (v porovnání s nynějšími návrhy ČSSD) nepatrné. Od dubna budou matky za dítě dostávat 17 500 korun.

"Nepochybně se toto dramaticky promítne do výdajové stránky státního rozpočtu v roce 2007. Vláda si s tím bude muset nějak poradit," řekl tehdy Sobotka.

Dnes uvedl, že vyplácení porodného by se rozložilo do tří let. "Takže by to nebyl dramatický dopad na státní rozpočet," uvedl. 

Sociální demokracie by na to rozhodně měla dost prostředků, protože na rozdíl od konkurenční Občanské demokratické strany neplánuje rovnou daň a další daňová zvýhodnění," dodal Sobotka.

Analytik Patria Finance David Marek tehdy prohlásil, že poslanci napáchali více škody než užitku. "Jde o líbivý, ale krátkozraký krok. Vláda se chová nezodpovědně a rozdává peníze, které nemá. Právě sociální dávky jsou dnes zdrojem chronických deficitů státního rozpočtu."

Experti na demografii se shodují, že zvýšení porodného jako prostředku podpory rodin navíc nefunguje. Naopak - může vést k vyšší nezaměstnanosti.

Infobox

CO ČSSD DÁLE SLIBUJE:

  • kromě zmíněných dávek porodného chce vyplácet přídavek na dítě všem rodinám s příjmem do pětinásobku životního minima; výše dávek by se lišila podle věku dítěte
  • rodinám s dětmi chce strana poskytnout příspěvek 7000 korun na zakoupení počítače v okamžiku, kdy jejich dítě začne navštěvovat druhý stupeň základní školy
  • na další vzdělávání chce 5000 ročně přispět i pedagogům
  • podpořit zaměstnanost dlouhodobě nezaměstnaných lidí nad 50 let, snížením sociálního a zdravotního pojištění na polovinu až na dva roky

"Štědré dávky odrazují lidi od hledání práce," potvrdil hlavní ekonom České spořitelny Viktor Kotlán. "Růst příspěvku povede k další demotivaci zapojení žen s malými dětmi do aktivní práce."

Cože? diví se političtí rivalové

Ostatní politické strany plán sociálních demokratů překvapil.

"ČSSD by si měla vybrat, buď nás bude kritizovat, že reformy v našem volebním programu jsou příliš nákladné nebo ne. My totiž přesně víme, kde vzít peníze na věci, které plánujeme. Ale chtěl bych vědět, zda ví oni, zčeho toto budou financovat," komentoval oznámení ČSSD místopředseda opoziční ODS Vlastimil Tlustý.

S radikálním zvýšením porodného příliš nesouhlasí ani místopředseda KDU-ČSL Jan Kasal.

"Spíš bychom podpořili vyšší rodičovský příspěvek než tuto jednorázovou dávku. Dostane ji ten, kdo dítě porodí, i když by ho pak mohl odložit do kojeneckého ústavu. Rodičovský příspěvek dostávají ti, co se o děti starají."

Opatrný je i místopředseda KSČM Jiří Dolejš.

"Před volbami se množí sliby, ovšem po volbách může nastat problém. Při posledním zvyšování rodičovského příspěvku a porodného se nepohodli kolega Škromach a Sobotka a také koaliční partneři protestovali. Bude se to muset zvážit.  Každý příspěvek do rodin je ale pro nás vítaný," řekl Dolejš.

Lídr Strany Zelených Martin Bursík se k návrhu ČSSD staví odmítavě. "To, že se v předvolební kampani sliby se vyjadřují v korunách, svědčí o určité politické kultuře. My si myslíme, že bychom měli v kampani spíš preferovat odlišnosti, které se týkají priorit, směřování země a její budoucí konkurenceschopnosti v Evropě. Postavit kampaň na hodnotách a ne na rozdávání takových slibů."

Související

reklama
reklama
reklama
Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama