Bobošíková investuje do politiky, miliony už se vracejí

Tereza Šídlová
8. 2. 2011 15:01
Právě před třemi lety prohrála volbu prezidenta. Pomohla Klausovi a teď ho chce vystřídat
Jana Bobošíková.
Jana Bobošíková. | Foto: Jan Langer

Praha - Setkání s předsedy politických stran nemívají vzrušující kulisy. Odehrávají se vesměs ve strohých kancelářích stranických sídel.

Jana Bobošíková, předsedkyně strany Suverenita, přijímá návštěvy v nejvyšším patře pražského pětihvězdičkového hotelu Corinthia Towers. Rozlehlý salón si tam pronajímá prostřednictvím společnosti Business Heaven - česky Byznysové nebe.

"Mně se tu líbí, protože je odsud vidět na Pražský hrad," říká.

Jako jediná zatím naplno oznámila, že se za tři roky bude o místo na Hradě ucházet.

To, že svou další kariéru vyhlíží z "nebe byznysu" je příznačné.

Bobošíková je nejviditelnější rekordmankou v počtu neproměněných politických kandidatur na české politické scéně. Dnes jsou to právě tři roky, co pomohla svou kandidaturou v barvách KSČM do druhého prezidentského období Václavu Klausovi.

Bývalá televizní moderátorka Bobošíková se v politice angažuje od roku 2004. Díky manželství s úspěšným majitelem řady skláren, mohla do začátků investovat miliony korun.

Rok od roku se jí vracejí. Ze státní kasy dostaly její politické projekty Politika 21 a Suverenita za poslední dva roky přes 26 milionů korun.

Reklama s Topolánkovou

Úplně na začátku uspěla Jana Bobošíková po boku zakladatele TV Nova Vladimíra Železného v eurovolbách.

Když se po dvou letech tvrdě rozešli, založila zmíněnou stranu Politika 21 a pak Suverentiu.

Coby znalkyně mediálního pprostředí umí od začátku zařídit hlavně dobrou reklamu. Tak v roce 2006 nasadila jako senátorskou kandidátku Pavlu Topolánkovou - manželku v rozpadajícím se svazku s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem.

Byla to doba investic. Navzdory mediálně lákavé kampani volby dopadly porážkou, ale velké ambice si může Bobošíková dovolit dál. "Svou politickou činnost od začátku dotuji. Někdo dotuje golf, mým koníčkem je zase politika. Dotuje ji celá moje rodina a já jsem jim velmi vděčná," říká Bobošíková.

Propojení s rodinou však takříkajíc patří do byznysplánu.

Když se po boku Železného dostala do europarlametnu, vydělávala zhruba devadesát tisíc korun měsíčně bez štědrých diet a asistenta jí dělal právě manžel Pavel.

"Politika je rodinný podnik," říká Bobošíková. "Ale jen v tom smyslu, že když jsme do kampaně pekli buchty, pekla celá rodina. Jinak každý si na své koníčky s manželem umíme vydělat. Jeho občas zajímají informace z politiky, já jsme mu vděčná za jeho ekonomickou zkušenost," popisuje veřejně-byznysově-rodinné propojení.

Pozor na landsmanšaft

Jaký má její politika vlastně porgram?

Sama ho nazývá politickým středem. Obklopila se na jedné straně bývalou sociální demokratkou Janou Volfovou, a do příští volby prezidenta už míří s exministrem financí a někdejší kontroverzní postavou ODS Vlastimilem Tlustým.

"Základním cílem Suverenity je prosazovat zájmy našich občanů a České republiky, ne zájmy Bruselu, nadnárodních korporací, nelegálních přistěhovalců, Bilderbergu a landsmanšaftu," říká Bobošíková.

Přesné číslo, kolik jí posilování politické podpory stojí, Jana Bobošíková říct nechce.

Strana Politika 21 začínala v roce 2006 podle výročních zpráv s desetitisícovými vklady - Jany Bobošíkové, jejího manžela Pavla a například předsedkyně Českého svazu bojovníků za svobodu Anděly Dvořákové.

Členské ani sponzorské příspěvky se v účetnictví strany, která později kandidovala pod názvem Suverenita v bloku s dalšími stranami, neobjevují.

"Manželka si může z naší rodinné kasy pořídit billboardy, pytlíky na buchty, které v rámci kampaně rozdává, mouku na jejich přípravu, nebo naftu do Bobobusu," popisuje rodinný "sponzoring" Pavel Bobošík.

Muž, který dokázal vydělat hodně peněz, se odvolává na společenskou zodpovědnost, která k byznysu patří. I když sám do politiky zatím vstoupit nechce.

"Mým cílem je podporovat manželku. Je to sice koníček, ale ta aktivita se doplňuje i s mými zájmy," dodává úspěšný podnikatel ve sklářství, který během krize v roce 2009 prodal většinu svých podílů ve sklářských firmách tady v Česku. Soustředí se prý dál na své aktivity v zahraničí, například v Rusku. V Česku je aktivní jako předseda představenstva poradenské firmy BCM.

Bohatá, úspěšná a krásná

Kampaň do europarlamentu v roce 2009 oficiálně stranu stála milion a necelých čtyři sta tisíc korun. Tehdy si zajistila Bobošíková nejen sto tisíc volebních hlasů, ale z průzkumu agentury STEM vyšla také jako nejoblíbenější lídr politické strany.

Bylo to sice málo na to, aby Suverenita získala poslanecký mandát v Bruselu, na účet strany však přišly první státní peníze: 2 299 tisíc korun za více než čtyřprocentní úspěch.

O rok později, v domácích sněmovních volbách už Suverenita získala dvojnásobný počet hlasů - i když při víc než dvojnásobné volební účasti. Znásobily se i volební zisky, po rozdělení s dalšími stranami získala strana Jany Bobošíkové 24 milionů korun na další činnost. Tehdy už prohlašovala, že její strana je "bohatá, úspěšná a krásná".

 

Právě se děje

Další zprávy