Armáda chce získat výkonnější letadla i vrtulníky

Jan Gazdík Jan Gazdík
27. 11. 2013 12:50
Rusnokova vláda přijala koncepci rozvoje vojenského letectva do roku 2025.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Martin Holcman

Praha - České dopravní a vrtulníkové letectvo čekají velké a překvapivé změny. Na jedné straně tečka za sovětskými stroji, na straně druhé vznik špičkového mezinárodního centra, kde se budou školit piloti vrtulníků NATO.

Tedy - alespoň podle "Koncepce rozvoje vojenského dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025", kterou ve středu přijal Rusnokův kabinet odborníků v demisi.

Redakce Aktuálně.cz má koncepci k dispozici. Popisuje, jak by mohlo podle plánů generálního štábu vypadat už za dvanáct let vojenské dopravní a vrtulníkové letectvo.

Vize je zhruba taková:

Na letišti v pražských Kbelích parkují dva brazilské velkokapacitní letouny KC 390 Embraer, na jejichž vývoji se podílí Aero Vodochody. Dnes dvoučlennou flotilu Airbusů A-319 JC v luxusním provedení pak doplňuje další A-319, ovšem již bez koupelny a VIP salonku.

Po sedmnáctce legendárních sovětských létajících "tanků" - bitevních vrtulníků Mi-24/35 - není ani stopy a místo nich ze základny v Náměšti nad Oslavou startuje dvanáctka víceúčelových helikoptér pokročilé generace západní provenience.

Zdařile jim přitom sekunduje šestnáct ruských dopravních vrtulníků Mi-171Š. Ty tam jsou ovšem i dva sovětské proudové stroje Jak-40 z kbelské vládní letky. Nahradil je již zmíněný třetí airbus.

Přerovské letiště pak, vzdor mohutnému lobbingu poslanců za tento region, již dávno nepatří armádě, nýbrž kbelským Leteckým opravnám, které ho využívají k výuce nových pilotů pro armádu.

A čtveřice španělských letounů CASA 295M, které české letectvo v uplynulých letech tolik potrápily? Ta patří v roce 2025 k již osvědčeným "mazákům" s takřka polovinou svého životního cyklu za sebou.

Boj o podobu letectva

A pokud půjde vše podle představ generálního štábu, v Česku bude v roce 2025 sídlit (zejména s podporou USA) špičkové mezinárodní školicí centrum pro piloty vrtulníků Severoatlantické aliance a také zemí, s nimž NATO spolupracuje.

"Máme-li piloty - tak jako například do Afghánistánu - vysílat do krizových oblastí, musí být podle toho cvičeni i na úrovni požadavků soudobého boje," říká zástupce náčelníka generálního štábu Bohuslav Dvořák, jenž má o koncepci nejúplnější informace.

A přiznává, že se kolem ní ve velení armády strhla obrovská diskuse. "Je nutno ale dodat, že vše záleží na budoucí výši rozpočtu armády a ten je například na příští rok dost kritický," připomíná generál Dvořák.

I kvůli úsporám proto autoři koncepce navrhují, aby byl již v roce 2014 ukončen na dnešní poměry nákladný provoz bitevních vrtulníků Mi-24/35.

O současných finančních možnostech letectva svědčí koneckonců i to, že z deseti vrtulníků W3 A Sokol, které se osvědčují v letecké záchranné a pátrací službě, jich létá jen pět. Zbytek je pro nedostatek prostředků na jejich opravu zakonzervován.

"Náklady na letectvo by se však po jeho reformě měly dokonce - alespoň podle autorů koncepce - snížit a akceschopnost dopravního a vrtulníkového letectva naopak vzrůst. "S předstihem musíme reagovat na vývoj bezpečnostní situace," vysvětluje Dvořák.

Z koncepce to sice přímo nevyplývá, ale letectvo by mělo jen odchodem z přerovského letiště a vyřazením provozně nákladných bitevních vrtulníků (ty kromě toho nemohou být kvůli své nekompatibilitě se stroji NATO nasazeny do spojeneckých akcí) ušetřit ročně stamiliony.

Tento text je výsečí z obsáhlého materiálu, který o koncepci publikoval placený deník Insider. Celý článek si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy