Boj o Hrad na sítích. Pavel loví motorkáře, Babiš diváky Novy, Středula zkouší Lidl

Tomáš Klézl Tomáš Klézl
1. 12. 2022 5:30
Dva z nich nasadili koženou bundu a sedli na motorku. Další kandidát chce k lednovým prezidentským volbám přilákat zákazníky Lidlu nebo Jysku. Uchazeči o Hrad sází v kampani na sociální sítě a reklamu cílí na různé skupiny uživatelů. Úspěšnou strategii z parlamentních voleb se snaží zopakovat Andrej Babiš, zaměření na konkrétní okruhy voličů ale využívají i ostatní favoriti.
Hlasy motorkářů se snaží ve své kampani získat Petr Pavel (na snímku). Stojí o ně ale i Marek Hilšer.
Hlasy motorkářů se snaží ve své kampani získat Petr Pavel (na snímku). Stojí o ně ale i Marek Hilšer. | Foto: Facebook Generál Pavel

"Když prý nemám žádnou šanci, proč o mně všichni pořád mluví?" Prosté sdělení, které se objevilo začátkem listopadu na Facebooku prezidentského kandidáta Andreje Babiše, vyvolalo nečekaný ohlas. Nasbíralo 27 tisíc reakcí a zobrazilo se více než 150 tisícům lidí. Za jeho propagaci utratil tým šéfa hnutí ANO přes 20 tisíc korun, v kampani už na facebookovou reklamu vydal téměř půl milionu.

Pro bývalého premiéra a podle průzkumu jednoho z favoritů lednových prezidentských voleb jsou sociální sítě mimořádně důležité. Stačí vzpomenout na sněmovní volby v roce 2017, kdy při sečtení výsledků Babiš políbil na čelo stratéga stranických sítí Marka Prchala a prohlásil, že za vítězství vděčí právě jemu.

Přestože prezidentskou kandidaturu ohlásil jako poslední na konci října, průzkumy jej řadí mezi tři hlavní favority, spolu s bývalým generálem Petrem Pavlem a ekonomkou Danuší Nerudovou. První kolo voleb se uskuteční 13. a 14. ledna a sociální sítě uchazečů o Hrad k tomu směřují.

Reklamu na Facebooku mohou jejich marketingoví specialisté cílit podle toho, kde potenciální voliči žijí, podle jejich pohlaví, věku, ale také zájmů. Pokud usoudí, že mohou oslovit ženy, vysokoškoláky nebo třeba fanoušky fotbalu a seriálů, zaplatí za to, aby se reklama zobrazila právě jim. Štáby toho už několik měsíců využívají. 

"Snažíte se najít skupiny, u kterých můžete získat největší podporu. Na sociálních sítích se toto členění používalo už v první přímé volbě prezidenta v roce 2013, nástroje, jak voliče oslovit, jsou ale čím dál přesnější," říká expertka na volební a politický marketing Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Reklamu na Facebooku tak Babiš cílí například na uživatele, kteří sledují televizi Nova. Některé jeho příspěvky, jako třeba letošní valentýnské přání ženám, se naopak nezobrazí lidem, kteří na sítích sledují týdeník Respekt, uvádí Michael Škvrňák z agentury PAQ Research, který se cílením reklamy prezidentských kandidátů zabývá. "Je to pochopitelná strategie, mezi čtenáři Respektu se voliči ANO a Andreje Babiše nevyskytují," říká.

Podobně například 15,6 procenta příspěvků za poslední tři měsíce cílil Babiš na lidi mimo Prahu. V hlavním městě mívá jeho hnutí ANO nižší podporu než v ostatních regionech. V komunálních volbách tam letos v září získalo 19,3 procenta a skončilo druhé za koalicí Spolu. "Zajímavější je ale sledovat, jak se budou snažit kandidáti trefit do nerozhodnutých voličů," upozorňuje Shavit.

Souboj o motorkáře

O dalším z favoritů voleb, generálovi ve výslužbě Petru Pavlovi, Škvrňák říká, že na začátku kampaně cílil facebookovou reklamu hlavně na dvě skupiny. První tvořili vysokoškoláci, druhou pak méně vzdělaní lidé se zájmem o fotbal a telenovely. A také milovníci psů, piva nebo vína.

Taktiku už ale změnil, v posledních třech měsících podle dostupných dat oslovuje širší publikum. Přesto však tři ze svých reklam zaměřil na fanoušky akčních filmů. "A třeba příspěvek o tom, že Pavel rád jezdí na motorce, byl cílený na motorkáře, tedy lidi, kteří podle Facebooku mají v oblibě různé značky motocyklů," uvádí Škvrňák.

Hlasy motorkářů loví také Marek Hilšer, kterého průzkumy řadí s odstupem za nejsilnější favority. Začal se fotit v kožené bundě na svém stroji a čtyři ze svých reklam v listopadu cílil na fandy značky Harley-Davidson. Podle dostupných dat se snažil oslovit i nadšence do různých tanců, tanga nebo salsy, či milovníky horolezectví.

Odborářský boss Josef Středula za hlavními favority také zaostává, stejně jako Babiš ale sází na diváky Novy, přidává i fanoušky televize Prima. Celých 74 procent svých reklam za poslední měsíc navíc zacílil na lidi, kteří nakupují potraviny v Lidlu, Penny Marketu a Tescu, oblečení v Primarku nebo nábytek v Ikee a Jysku. Oslovuje také fanoušky někdejšího brankáře fotbalové reprezentace Petra Čecha a hokejisty Jaromíra Jágra.

Reklamu na sítích často cílí i lékař Tomáš Zima, bývalý rektor Univerzity Karlovy, který je ale v průzkumech daleko od nejsilnějších kandidátů. Míří na lidi s vysokoškolským vzděláním a zájmem o zdravotnictví. "Patrně tak chce využít svoji kvalifikaci," říká Škvrňák.

Ostatní uchazeči o prezidentský úřad cílení facebookové reklamy podle zájmů příliš nepoužívají. Danuše Nerudová, která patří podle průzkumů mezi tři nejvážnější, však téměř třetinu listopadových reklam zacílila na ženy. V kampani se snaží oslovit zejména mladé lidi a výrazná je hlavně na Instagramu, kde má nejvíce sledujících ze všech kandidátů. Jako první také začala používat aplikaci BeReal, oblíbenou mezi mladými.

Na ženy se na Facebooku zaměřil také Pavel Fischer. S kampaní začal později než ostatní kandidáti a průzkumy jej řadí na čtvrté místo. Kampaň cílí na vysokoškolsky vzdělané, pár příspěvků směřoval i na lidi se zájmem o hudbu nebo životní prostředí.

Kromě toho mohou kandidáti své reklamy zaměřit na lidi, jejichž osobní data mají k dispozici. Babiš tak například může těžit z předešlých kampaní jako Pojď do mě nebo webových stránek Chceme lepší Česko. "Může nejen rozesílat e-maily lidem, kteří mu svěřili svou adresu, ale také na ně cílit reklamu na Facebooku," upozorňuje Škvrňák.

Video: Prezidentem bude ten, kdo se nejlépe vymezí proti Babišovi. Pokud ho porazí, říká Michopulos (9. 11. 2022)

Jediná možnost, jak se stát prezidentem, je výrazně se vymezit proti Babišovi i proti Zemanovi. Kdo to udělá nejpřesvědčivěji, vyhraje. | Video: Daniela Písařovicová
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 39 minutami

Na některých místech v Česku se tvoří ledovka, silnice jsou sjízdné s opatrností

Dopravu na jihu Čech by dnes mohla na mnoha místech komplikovat ledovka. Namrzají především úseky vozovek, kde není možné používat sůl. ČTK to řekla dispečerka Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Miriam Matějková.

Se zvýšenou opatrností musejí stále počítat řidiči při cestách na severu Olomouckého kraje, na Šumpersku i Jesenicku platí především pro vyšší polohy. Ujetý, místy zledovatělý sníh krytý posypem leží na vozovkách, které silničáři ošetřují inertním materiálem, opatrnost je však nutná i na hlavních tazích kvůli mrznoucímu mrholení. Vyplývá to z informací Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Také mokré nebo vlhké vozovky na Uherskohradišťsku a Vsetínsku mohou dnes ráno namrzat. Ve Zlínském kraji bylo dnes ráno většinou zataženo nebo skoro zataženo bez srážek. Na Vsetínsku se místy vyskytovaly sněhové přeháňky a tvořily mlhy. Teploty se v regionu pohybovaly od minus čtyř do plus jednoho stupně Celsia, foukal slabý vítr.

Silnice na Vysočině jsou dnes sjízdné s opatrností. K ránu začalo mrholit a teploty jsou pod nulou, vozovky mohou namrzat. 

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy