Dráhy obnovily po nehodě u Horažďovic provoz na jedné koleji

ČTK ČTK
Aktualizováno 5. 8. 2015 15:01
U projíždějícího rychlíku v úterý vykolejily dva poslední vozy a narazily do vlaku, který stál v protisměru na vedlejší koleji. U něj vykolejila lokomotiva.
Nehoda u Horažďovic
Nehoda u Horažďovic | Foto: Drážní inspekce

Horažďovice - České dráhy (ČD) obnovily na jedné koleji provoz na trati mezi Horažďovicemi a Nepomukem, který stál po úterní nehodě dvou rychlíků u stanice Horažďovice - předměstí. V noci odstranili drážní hasiči dva vykolejené vozy, během dneška dostali zpět na koleje také lokomotivu jednoho z rychlíků.

Provoz byl obnoven pouze po jedné koleji ve 14:05, řekla to mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Jednokolejný provoz potrvá do sobotního poledne. Kvůli omezení přitom mohou nabrat rychlíky zpoždění do deseti minut a osobní vlaky do 20 minut.

U projíždějícího rychlíku vykolejily dva poslední vozy a narazily do vlaku, který stál v protisměru na vedlejší koleji. U něj vykolejila lokomotiva.

Padesát zraněných

Zranilo se kolem 50 lidí, z toho sedm mělo středně těžká poranění, ostatní byli zraněni lehce. Do nemocnic v Plzni, Sušici, Klatovech, Strakonicích a Českých Budějovicích převezli záchranáři 15 osob. Nikdo nebyl v ohrožení života.

Například klatovská nemocnice přijala šest lidí, přes noc jich zůstalo pět. Ve středu lékaři dalšího pacienta propustili a v nemocnici zůstávají dva dospělí a dvě děti, řekl mluvčí nemocnice Jiří Kokoška.

Stanice Horažďovice - předměstí byla po nehodě mimo provoz, místo vlaků mezi Nepomukem a Strakonicemi jezdily autobusy. Omezení se dotklo desítek spojů, které měly až půlhodinové zpoždění.

Příčinou nehody byla podle Drážní inspekce špatně přehozená výhybka. Byla přehozena přímo pod projíždějícím vlakem, takže jeho poslední a předposlední vůz vykolejil, uvedl mluvčí Drážní inspekce Jan Kučera.

Případem se zabývá také policie pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, řekla klatovská policejní mluvčí Dana Ladmanová. Nikdo zatím nebyl obviněn. Policie spolupracuje s Drážní inspekcí a s ČD.

Kdo za to může?

Podle Kučery jsou výhybky přestavované ručně. Mají zabezpečovací zařízení, které má nehodě zabránit. Zařízení mělo poruchu, předpisy ale počítají i s tímto stavem a řeší, jak v takovém případě postupovat. Kvůli rekonstrukci trati se výhybka přesunula za oblouk trati, kam ale není vidět.

Drážní inspekce nyní zjišťuje, zda výhybkáři dodrželi všechny dané postupy, řekl Kučera.

Hasiči Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kolem půlnoci odstranili s pomocí těžkého vyprošťovacího tanku dva havarované vagony, řekl ČTK ráno mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Oba vykolejené a poškozené vagony dostali hasiči mimo kolejiště na pole.

Pracovníci ČD je rozeberou na součásti a odvezou je do depa. Podle Pistoriusové se nebudou vagony opravovat, ale půjdou do šrotu. Postavení devadesátitunové lokomotivy zpět na koleje bylo složité, protože oblouk trati komplikoval použití jeřábu. Při nehodě vznikla na lokomotivě a vagonech škoda 12 milionů, škoda na desítkách metrů poničených kolejí je půl milionu korun.

Vykolejily vagony u rychlíku 668 Rožmberk jedoucího z Brna a Českých Budějovic do Plzně. Vagony narazily do přední části rychlíku Vajgar, který jel z Plzně do Brna.

 

Právě se děje

Další zprávy