Po jednodenní pauze vyjelo metro i zastavené vlaky

Domácí ČTK Domácí, ČTK
17. 6. 2011 5:41
Veřejná doprava se po celodenní stávce dává do pohybu, rozjely se i vlaky
Metro Můstek trasa B.
Metro Můstek trasa B. | Foto: Martin Novák

Praha/Česká republika - Po jednodenní pauze vynucené čtvrteční odborářskou stávkou opět vyjely vlaky i pražské metro.

České dráhy těsně po půlnoci vypravily první dálkové vlaky, které čekaly na oficiální ukončení protestu.

Z Prahy vyjely tři, z jiných stanic čtyři. Další osobní spoje vyrazily vzápětí již podle platného jízdního řádu.

V Praze podle běžného řádu jezdí podzemní dráha i další spoje.

První jela Šírava

Vlaky se rozjíždí z míst, kde o minulé půlnoci zůstaly stát.

V Olomouckém kraji se jako první rozjel rychlík Šírava, který čtyři minuty po půlnoci opustil olomoucké hlavní nádraží. Odcestovala s ním i většina cizinců, které stávka na 24 hodin přinutila zůstat v Olomouci.

Z Prahy hned po půlnoci odjely soupravy, které měly pravidelný odjezd ještě před půlnocí, kvůli stávce však železničáři jejich odjezd zpozdili. Šlo o rychlík EuroNight Slovakia z Prahy do Košic s přímými lůžkovými vozy na Ukrajinu a do Moskvy, který nabral na odjezdu zhruba dvouhodinové zpoždění, a dále rychlíky do Děčína a Plzně se zpožděním kolem půl hodiny.

O půlnoci rovněž vyrazil osobní vlak do Dobříše a v 0:11 rychlík Excelsior do Košic. Krátce na to následovaly příměstské spoje do Všetat, Berouna a Kolína. Zároveň do Čech dorazily první dálkové spoje ze zahraničí, mimo jiné rychlík Excelsior ze Slovenska a Metropol z Budapešti i od Berlína.

Na hlavním nádraží v Praze v odbavovací hale čekala kolem půlnoci na svůj spoj zhruba stovka lidí, většinou cizinců. Další desítky již nastoupily do připravených vagónů.

Jak jste prožívali stávku: Vylidněná nádraží, ucpané cyklostezky

Již zhruba od čtvrtečních 21:00 hodin začali pracovníci Správy železniční dopravní cesty projíždět montážními vozy koridorové a celostátní tratě a kontrolovat jejich stav, včetně zabezpečovacích zařízení. Regionální tratě většinou zkontrolují strojvedoucí vlaků při první jízdě. Pracovníci Správy železniční dopravní cesty podle mluvčího Tomáše Drvoty zaznamenaly několik krádeží drahých kovů ze zabezpečovacích zařízení. Jejich počet však nepřekročil běžný průměr. SŽDC se také potýkala s jednou mimořádnou událostí, kterou byla propadnutá jedna kolej u zámku v Nelahozevsi.

České dráhy odhadly škody vzniklé v souvislosti se stávkou na železnici na 70 milionů korun. Uvedená suma zahrnuje nevybrané jízdné nebo poplatky, které by dopravce získal za provoz vagónů ČD od zahraničních železnic.

Drážďany poznaly, jak se v Česku stávkuje. Braly to v klidu

Další jednorázové náklady si vyžádal opětovný rozjezd dopravy a případné sankce, které od ČD kvůli přerušení dopravy mohou požadovat jiné subjekty. Dráhy každý pracovní den přepraví kolem půl milionu cestujících a vypraví okolo 7000 spojů.

Rozjet by se postupně mělo i zhruba 120 nákladních vlaků, které kvůli stávce nedorazily do cílových stanic. ČD Cargo odhadlo škody na 57 milionů Kč.

Historický klid

Metro ve čtvrtek poprvé v historii hlavního města nevyjelo kvůli protestu dopravních odborů. V minulosti se zastavilo pouze na hodinu při generální stávce v roce 1989, omezeně fungovalo i při povodních v roce 2002.

Renesance kol, Pražané vyrazili ve čtvrtek místo po čtyřech kolech jen po dvou

Ve čtvrtek bylo do práce podle ředitele DPP Martina Dvořáka ze zaměstnanců ochotno přijít něco mezi deseti a dvaceti strojvedoucími metra. K bezpečnému provozu by ale byla potřeba asi třetina z normálního počtu řidičů. Ve špičce podle odborářů jezdí až 270 strojvedoucích.

Tramvaje a autobusy na rozdíl od metra částečně vyjely. Během dne se dopravnímu podniku podařilo zajistit řidiče asi pro třetinu tramvajových spojů a pětinu autobusů. Cestující mohli využít především takzvané páteřní linky.

Stávka proti vládním reformám v Česku po celý den zastavila železniční dopravu a kromě Prahy omezila MHD i v dalších městech.

 

Právě se děje

Další zprávy