reklama
 
 

Plzeňský podnikatel Jurečko už nechce být “kmotrem”. Vlivný funkcionář ODS chystá výstavu aut

16. 7. 2017
Jako milovník zvířat kdysi plánoval, že postaví psí hotel, v těchto dnech ale v Plzni chystá “ustájení” pro mnoho desítek miláčků na čtyřech kolech. Roman Jurečko, dlouhá léta nejvlivnější muž plzeňské ODS, věří, že jím organizovaná velká přehlídka automobilových krasavců lidem názorně doloží, čeho dobrého je schopen. I tak už ale čelí nařčení ze zištného jednání a parazitování na veřejných financích.
Doporučujeme

Plzeň - Doposud byl plzeňský podnikatel Roman Jurečko znám především jako velmi vlivný politický hráč. Muž, jenž je nadále místopředsedou ODS v Plzeňském kraji, dostal už v éře premiéra Mirka Topolánka nálepku regionálního kmotra a dodnes se jí nedokázal zbavit.

Vít Bárta, někdejší faktický lídr vládní strany Věci veřejné, jej vykresloval téměř jako mafiána, který zpovzdálí ovládá místní úřady. Teď se ale Jurečko - bývalý číšník, nyní majitel dvou restaurací, který s podnikáním začal coby provozovatel bistra a WC na plzeňském náměstí Republiky - snaží na veřejnosti prezentovat zcela odlišným způsobem.

Jím založený Nadační fond Plzeň sobě o příštím víkendu pořádá "unikátní výstavu", jakou prý západní Čechy dosud nezažily. Má jít o přehlídku více než stovky výjimečných automobilových veteránů a moderních sportovních vozů s názvem Skvosty s vůní benzinu.

Jurečko nepředpokládá, že by mu akce přinesla nějaký finanční profit. "Když skončíme na nule, bude to úspěch," soudí. Tajně ale doufá, že nejen Plzeňané výstavu ocení a o něm a jeho aktivitách si tak udělají trošku jiný obrázek, než jaký je šířen médii a politickými konkurenty.

"Za lidi vždy nejlépe mluví výsledky jejich práce. Co dokázal takový Vít Bárta? Jenom mnoha lidem uškodit a rozložit svou vlastní stranu Věci veřejné na prach. Proti pomluvám není obrana, jediná obrana je práce. A tohle je jedna z mých odpovědí," osvětluje motivaci byznysmen.

Jurečko byl kromě podnikání v gastronomii do roku 2014 i šéfem představenstva Plzeňské teplárenské a dnes vede představenstvo Vědeckotechnického parku Plzeň (obě firmy jsou v majetku statutárního města Plzeň, v jehož čele jsou i zástupci ODS). V Topolánkově éře, kdy Jurečko zasedal ve výkonné radě ODS, byl tento muž i členem správní rady státní organizace Správa železniční dopravní cesty.

Podpora z veřejných zdrojů

Zda se Jurečkovi podaří svou image vylepšit, není jisté. Třeba anonymní facebooková stránka Plzeňská pravda poukazuje na to, že Jurečko na přehlídku aut získal od několika plzeňských městských obvodů finanční podporu v celkové výši přes 200 tisíc korun. "Nevidím důvod, proč bych si o peníze nemohl požádat, tak jak si žádají jiné spolky," brání se Jurečko. Namítá, že polovinu peněz de facto vrátí městu zpět za pronájem industriálního areálu DEPO2015, kde bude většina aut vystavena.

Ale i Jurečkova nájemní smlouva s městskou organizací se stala předmětem pochybností. Plzeňská pravda, která je spojovaná s místní opozicí, spekuluje, zda by Jurečko, se svými silnými vazbami na místní politiky, vůbec nějaký nájem městu platil, kdyby se o to veřejnost nezajímala.

"To je přece absurdní. Já, více než kdokoliv jiný, si musím dávat pozor, abych měl všechny věci v pořádku. Vždyť mě pořád všichni kontrolují. A nechci rozhodně dostat do potíží jiné lidi, kteří se na akci podílejí," reaguje na kritiku Jurečko pro Aktuálně.cz.

Že by Jurečkův nadační fond byl nějak zvýhodňován, odmítá i Jiří Suchánek, ředitel městské organizace DEPO2015. "Nerozumím té štvavé kampani. Smlouva by určitě vznikla i bez serveru Plzeňská pravda. Vždyť už na začátku února jsme s Nadačním fondem Plzeň sobě uzavřeli memorandum o vzájemné spolupráci při pořádání této akce. Samotná smlouva byla podepsána v květnu a řádně zveřejněna v registru smluv," popírá Suchánek, že by Jurečko měl nestandardní nájemní podmínky.

Výstava s doprovodným programem má být jednou z největších akcí, kterou DEPO2015 ve spolupráci s externími partnery letos chystá. Schovánek očekává, že Jurečkova přehlídka přinese městské organizaci hrubý zisk kolem sta tisíc korun.

Nostalgie z cest do Bulharska

Otázkou je, proč zrovna výstava aut. "Nejsem žádný velký znalec automobilů, u těch moderních bych možná nebyl ani schopen najít motor. Mám ale rád krásné věci a řada aut, zejména těch starých, je nepochybně velmi krásných," vysvětluje Jurečko, jenž po Plzni jezdí ve Škodě Superb.

Na výstavu, kde bude k vidění třeba i Bugatti Veyron - dnes nejvýkonnější sériově vyráběný vůz na světě - přispěje vlivný podnikatel i svým vlastním sběratelským kouskem. Jde o Škodu Felicia z roku 1958. "Koupil jsem ji někdy v roce 1992 z nostalgie. Přesně takovým autem jsme totiž s rodiči jezdili na dovolenou až do Bulharska," vzpomíná Jurečko. Vedle toho mohou Plzeňané na vlastní oči vidět i starý Mercedes-Benz, zvaný pagoda, z majetku Jurečkova otce.

Vše ostatní jsou auta zapůjčená jinými sběrateli, často i Jurečkovými kamarády. "Pomáhá mi s tím vším mnoho lidí bez nároku na odměnu," zdůrazňuje místopředseda plzeňské ODS neziskovost projektu.

Ještě jedna věc ale Romana Jurečka nutí k tomu, aby podobnou akci co nejdříve uspořádal. Zavázal se k tomu, když si od města na 20 let bezplatně zapůjčil dvě haly v areálu již zmíněného bývalého depa.

Pokud by přehlídka splnila Jurečkovy představy z hlediska návštěvnosti, zvažuje plzeňský podnikatel i stálou expozici, případně celou akci každoročně opakovat. "Když přijde hodně lidi, mohl by z toho být takový každoroční festival krásných aut, umění a dobrého jídla. Když to dopadne špatně, budu si z toho rány lízat třeba ještě pět let," dodává Jurečko.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama