Plán pro Česko: Na silnicích zemře o 500 lidí méně

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
21. 8. 2011 5:30
Vládní strategie chce udělat české silnice bezpečnějšími, příliš konkrétních řešení ale nenabízí
Foto: HZS Jihomoravského kraje

Praha - V roce 2020 má na českých silnicích zemřít o 500 lidí méně, než je tomu v letech nynějších. Snížit by se měl také počet těžce zraněných, a to dokonce o 1400.

Počítá s tím strategie bezpečnosti na silnicích, kterou pro vládu připravil resort dopravy. Příliš konkrétních řešení ale nenabízí.

V "cílovém roce" by podle vizí odborníků mělo na komunikacích vyhasnout maximálně 330 životů ročně.

A jaký je recept, který má udělat silnice v Česku bezpečnějšími? Vládní materiál především počítá s pokračováním pozitivního vlivu bodového systému, kterému přičítá, že počet smrtelných nehod v poslední době klesá.

Do budoucna pak experti sází také na zkvalitnění dopravní sítě. Nové obchvaty vyženou řidiče z obcí a měst, zlepší se zabezpečení železničních přejezdů a počítá se také s rozšiřováním zón v obydlených oblastech, kde bude omezená rychlost na maximálně 30 kilometrů za hodinu.

Pozitivní roli má sehrát také zpřísnění dozoru nad stanicemi technické kontroly.

Studie naopak příliš neřeší chování řidičů. V obecné rovině rozebírá vyvážení "represivních a preventivních opatření", bezpečnostní kampaně, více policejních kontrol nebo "zapojení motocyklových klubů".

"Speciální pozornost si vyžaduje zásadní zkvalitnění přípravy nových řidičů v autoškolách, vzdělávání učitelů autoškol i zkušebních komisařů," píše se ve strategii. Konkrétní opatření - třeba přísnější kontroly autoškol - už ale chybějí.

Abychom byli spravedliví: konkrétním navrhovaným opatřením je například zavedení řidičského průkazu "na zkoušku" pro mladé začínající řidiče.

Ideál, který nenastane?

"Za konečný ideál je považován stav, kdy se každý občan vrátí ze své cesty ke svým blízkým, živ a zdráv. Jedná se o ambiciózní sen, který se možná nikdy beze zbytku nenaplní," připouští strategie.

Tento téměř "nulový" stav by měl nastat kolem roku 2050.

Autoři strategie ovšem zdůrazňují, že pokud se má Česko tomuto cíli alespoň přiblížit, je nezbytná "politická podpora" a také "zajištění efektivního financování".

Čeští řidiči? Mezi nejhoršími na světě

Analýza ministerstva dopravy také srovnává, jak jsou na tom čeští řidiči v porovnání se zbytkem světa. A není to pěkné čtení.

Infobox

  • Vloni se stalo na českých silnicích 75 522 dopravních nehod.
  • Celkem zemřelo 753 lidí a téměř 3 tisíce dalších bylo těžce zraněných.
  • Škody se vyšplhaly na bezmála 5 miliard korun.

Ze 13 států, které vládní strategie uvádí, je Česko čtvrté nejhorší v počtu smrtelných nehod na 100 tisíc obyvatel - statisticky 8,6 usmrcených. Hůř je na tom jen Jižní Korea (12), Spojené státy (11,1) a Belgie (8,9).

Podobně jako na českých silnicích to vypadá na těch slovenských (8,4).

Na opačném konci tohoto žebříčku je Velká Británie (3,8 mrtvých na 100 tisíc obyvatel) nebo Nizozemsko (3,9).

Ještě hůř je na tom Česká republika, pokud se srovnává počet usmrcených na miliardu ujetých kilometrů: tady se Česko umisťuje za Jižní Koreu už na druhém místě - 19 mrtvých.

 

Právě se děje

Další zprávy