Kolaps dopravy? Existuje ještě horší problém než stoleté trubky, ale Prahu nelze rozkopat naráz

Lukáš Prchal Lukáš Prchal
28. 11. 2016 18:10
Radní pro infrastrukturu Jana Plamínková (Trojkoalice) v rozhovoru pro Aktuálně.cz potvrdila, že v hlavním městě je stále více než 100 kilometrů vodovodního potrubí staršího 100 let. Právě prasklá trubka z roku 1884 způsobila pondělní havárii v Sokolské ulici a následný dopravní kolaps. Potrubí z dob Rakouska-Uherska ale podle ní paradoxně není nejporuchovější. Největší problémy mají vodohospodáři s litinovými trubkami z Polska, které se v Praze instalovaly v 80. letech.
Havárie vody v Sokolské ulici v Praze.
Havárie vody v Sokolské ulici v Praze. | Foto: Jakub Plíhal

Aktuálně.cz: Nehrozí, že se podobná havárie jako v pondělí v Sokolské ulici bude opakovat na jiném místě, když je v Praze stále více než 100 kilometrů vodovodního potrubí staršího 100 let?

Jana Plamínková: Stát se to samozřejmě může. Ty staré trubky tady jsou a my jsme o tom zrovna dneska hovořili s panem ředitelem (Petrem) Žejdlíkem z Pražské vodohospodářské společnosti (PVS). Ta ale zdaleka nepovažuje za nejhorší 100 let staré trubky, ale ty ze šedé polské litiny, které se sem dávaly před 30 nebo 40 lety. Ty jsou nejporuchovější a praskají nejčastěji.

Není na čase je vyměnit?

Ale my je odstraňujeme. PVS je postupně odstraňuje a vyměňuje. Bohužel před rokem 1989 se to řádně nevyměňovalo, takže to stárlo. S údržbou se začalo až v posledních pár letech. Samozřejmě není možné vyměnit trubky v celé Praze za pár let. Není to jen o financích, ale také o tom, že na to musíte mít povolení, a hlavně nejde Prahu rozkopat najednou. To by znamenalo totální ochromení dopravy. 

Jsou takto staré trubky na dalších frekventovaných místech v Praze?

Tato konkrétní trubka, která se porouchala, se táhne dolů do Ječné ulice. My víme už nějakou dobu, že by bylo potřeba tyto vodovody v Ječné stáhnout do jednoho kolektoru, který by tyto problémy odstranil. Kolektory mají velkou výhodu v tom, že víme přesně, v jakém stavu to potrubí máme. Když začne unikat, tak to okamžitě vidíte a dá se to opravit dříve, než vznikne nějaká rozsáhlejší havárie. Právě v Ječné se teď plánuje kolektor.

Kdy odhadujete, že by v Praze mohlo zmizet takto staré potrubí?

PVS si dělá analýzy, kde jim to nejvíc praská, a tyto úseky jdou na řadu přednostně. Někdy se snažíme s opravami počkat, aby se daly přidružit k nějaké větší investici. Když víme, že se někde chystá rekonstrukce povrchu komunikace, tak se před tím vyměňuje tato infrastruktura, aby se do toho při případné budoucí havárii nemuselo znovu hrabat.

Nehrozí na I. P. Pavlova podobná kontaminace pitné vody jako v loňském roce v Dejvicích?

To určitě ne. V Dejvicích k tomu došlo kvůli tomu, že trubky kanalizace byly nad vodovodem. V drtivé většině míst v Praze je vodovod výš než kanalizace.

Vodovod v Praze
rok výstavby délka v km
< 1920 114,27
1921–1950 561,49
1951–1980 979,55
1981–2010 1692,35
> 2010 93,36
celkem 3441,01
 

Právě se děje

teď

U Břeclavi se srazil nákladní vůz s dodávkou. Havárie uzavřela dálnici D2 u slovenských hranic

Srážka nákladního auta a dodávky uzavřela u hranic se Slovenskem dálnici D2 ve směru na Brno. Nehoda je se zraněním, zasahují u ní záchranáři. Vyplývá to z informací policie a Národního dopravního informačního centra (NDIC). Auta se srazila na 56. kilometru D2 kolem 06:00, dálnice mezi státní hranicí a exitem 48 u Břeclavi se uzavřela o půl hodinu později.

Zdroj: ČTK
Další zprávy