Metrové rozestupy mezi žáky, to na českých školách nejde zajistit, soudí ministr

ČTK ČTK
Aktualizováno 2. 4. 2020 23:22
Metrové rozestupy mezi žáky či rozfázování začátku vyučovacích hodin jsou na českých školách neproveditelné. V České televizi to ve čtvrtek řekl ministr školství Robert Plaga (ANO).
Podle ministra školství Roberta Plagy není možné na českých školách zajistit rozfázování vyučovacích hodin tak, aby se děti z různých tříd nepotkávaly.
Podle ministra školství Roberta Plagy není možné na českých školách zajistit rozfázování vyučovacích hodin tak, aby se děti z různých tříd nepotkávaly. | Foto: ČTK

Taková opatření po znovuotevření škol zmínil premiér Andrej Babiš (ANO) v rozhovoru na serveru Blesk.cz.

Plaga věří, že žáci a studenti se budou moci do všech typů škol vrátit ve druhé polovině května, bude ale záležet na doporučení ministerstva zdravotnictví. Školy jsou zavřené od první poloviny března kvůli epidemii koronaviru.

Plaga si umí představit, že ve školách bude po návratu žáků nutná zvýšená dezinfekce, důsledné dodržování hygienických návyků, kontrola zdravotního stavu žáků, možná nošení roušek a další opatření. Není ale podle něj možné zajistit, aby mezi žáky byly metrové rozestupy nebo rozfázovat vyučovací hodiny tak, aby se děti z různých tříd nepotkávaly. "Neumím si to organizačně představit na našich školách," řekl ministr.

Zatímco Babiš mluvil o tom, že školy by se měly po odeznění epidemie začít otevírat postupně, nejprve mateřské školy a první stupeň základních, Plaga by dával přednost tomu, aby školství začalo fungovat jako celek, všechny typy škol v jeden termín. Zdůraznil, že ohledně opatření po otevření škol počká na doporučení ministerstva zdravotnictví, a poté jeho úřad zhodnotí, zda se dají v českých podmínkách realizovat.

Plaga zopakoval, že s prodloužením letošního školního roku do letních prázdnin nepočítá, protože výuka dál pokračuje. Byť v naprosto nestandardních podmínkách a s většími či menšími obtížemi, dodal.

Babiš řekl, že konkrétní plán pro otevírání škol by vláda měla představit po Velikonocích. "Diskutujeme o tom, že bychom začali od nižších stupňů," uvedl. Podle něj je třeba přijmout řadu opatření k tomu, aby školy mohly opět začít fungovat. Vedle zajištění rozestupů mezi žáky zmínil rozfázování začátků vyučovacích hodin, zajištění dezinfekce a pravidelného mytí rukou nebo kontrolu symptomů nákazy koronavirem, včetně měření teploty.

Metrové rozestupy mezi dětmi či rozfázování vyučování, o nichž hovořil premiér, si nedovede představit ani předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. "Nevím, jestli pan premiér byl někdy ve škole v posledních letech. Já si to vůbec neumím představit," řekl dnes Černý. "Jestli mají děti ve škole sedět v metrových rozestupech a de facto si nehrát, nehýbat se a tak dále, tak ať se teda radši učí doma on-line, jak se to teď školy postupně učí," poznamenal.

Dotazník k výuce na dálku
Autor fotografie: Shutterstock

Dotazník k výuce na dálku

Společnost Kalibro, jež se zaměřuje na srovnávací testy a průzkum školství, zjišťuje, jak dobře online výuka funguje. Chce tím dát školám i státu zpětnou vazbu. Prosí proto rodiče, učitele, žáky a studenty o vyplnění tohoto krátkého anonymního dotazníku. (Pokud mají rodiče více dětí ve školním věku, nechť vztahují své odpovědi k tomu dítěti, se kterým tráví v současné době výukou na dálku nejvíce času.) 

Pokud byste měli zájem o uspořádání tohoto šetření v rozšířené verzi přímo ve škole, kterou navštěvuje vaše dítě, ozvěte se na [email protected], případně telefonicky na číslo 724 05 83 83. 

Dotazník pro mladší žáky (1. - 5. ročník ZŠ, vyplňují s rodiči)

Dotazník pro starší žáky (6. - 9. ročník ZŠ, Gymnázia a ostatní SŠ)

Dotazník pro rodiče

Dotazník pro učitele

 

Právě se děje

Další zprávy