reklama
 
 

Pivo na kartu. Cesta, jak u dětí bojovat proti pití

25. 6. 2015 7:59
Podle OECD má v Česku 94 procent patnáctiletých zkušenosti s pitím piva nebo tvrdého alkoholu.

Praha - Podle poslední zprávy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) má v tuzemsku 94 procent patnáctiletých zkušenosti s pitím piva nebo tvrdého alkoholu. Česko se tak propadlo mezi jinými sledovanými státy v západní Evropě, Americe nebo třeba Asii na samotné dno žebříčku.

„Je to dlouhodobý trend, kde se bohatší země zlepšují a my se zhoršujeme,“ komentuje zprávu OECD národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil. Tvrdí, že následky benevolentního přístupu k pití přijdou stát na desítky miliard korun, které spolknou léčebné náklady nebo řešení sociálních problémů.

„Jsme tolerantní společnost, a pokud si někdo v deváté třídě na jazyk ozkouší pivo, tak to ještě neznamená problém. Horší to je v momentě, kdy se čtvrtina dětí přizná, že se pravidelně opíjí,“ doplňuje Vobořil. 

Kromě státu, který například chystá zákon na ochranu proti návykovým látkám, se do boje s nadměrným pitím u mladistvých zapojují i samotní výrobci. Ti však volí cestu prevence.

Společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka začne do konce roku 2015 přidávat na zadní etiketu všech svých lokálních i importovaných produktů odkaz na internetové stránky s informacemi o zodpovědném přístupu ke konzumaci alkoholu.

„Důvodem umístění odkazu je naše snaha poskytovat spotřebitelům co nejvíc informací. Dlouhodobě se věnujeme prevenci rizik spojených se zneužíváním alkoholu, snažíme se naše spotřebitele v této oblasti vzdělávat a dodržujeme přísný marketingový kodex,“ říká Petra Lindová Dvořáková, personální manažerka likérky Jan Becher – Karlovarská Becherovka.

Školení pokladních

Ve svých aktivitách pokračuje i Svaz pivovarů a sladoven, jemuž se letos podařilo posílit projekt Člověče, nezlob se. Ten obchodníkům poskytuje rady užitečné pro prodej. Za poslední tři roky už pivovarníci proškolili šest tisíc pokladních.

Nově svaz navázal spolupráci s řetězcem Kaufland a poradil dalším stovkám lidí.

„Snažíme se jim například pomoci řešit situaci, kdy si mladí v obchodě počkají na vytvoření fronty, prodavačka je pod tlakem a nemá čas na kontrolu. Učíme zaměstnance, aby i v rychlosti zvládli situaci a nenechali se vykolejit,“ popisuje projektová manažerka Svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. 

Na mladistvé i nadále cílí projekt Respektuj 18 fungující pod záštitou Plzeňského Prazdroje. Pivovar také spolupracuje s neziskovou organizací Sananim. V prevenci jsou aktivní i Pivovary Staropramen nebo český Heineken, který kromě vlastního projektu Pij s Mírou spolupracuje s neziskovou organizací Podané ruce.

„Mnoho firem říká, že věnuje finanční prostředky na prevenci, ale ve skutečnosti to jsou spíše peníze věnované na public relations,“ komentuje obecně aktivity výrobců alkoholu Helena Rampachová, předsedkyně Asociace neziskových organizací, poskytující rady v oblasti závislostí a sociální služby.

Alkohol na kartu?

Dodává, že se i samotné neziskové organizace často obávají přijmout peníze přímo od firmy, aby nebyly nařčeny, že se nechávají kupovat.

Podle jejích slov by řešením mohl být nově založený Zapsaný ústav společenské zodpovědnosti, jenž plánuje spolupracovat s výrobci i odborníky z oblasti prevence a léčby závislostí. Bude oslovovat výrobce a získané finanční prostředky přerozdělí na prevenci a léčbu. 

„Chceme podpořit myšlenku prodeje alkoholu pouze se speciální kartou, která neumožní dětem, aby si za hotové peníze koupily alkohol,“ přibližuje jeden z návrhů zakladatelka organizace Taťána Nepustilová.

„Momentálně intenzivně jednáme s výrobci alkoholu a musím říct, že jsem byla pozitivně překvapená, že společnosti naše aktivity vítají. Protože si uvědomují, že by děti alkohol konzumovat neměly,“ pochvaluje si šéfka organizace.

Více informací o odpovědných preventivních programech proti nadměrné konzumaci alkoholu najdete ve čtvrteční příloze Hospodářských novin.

autor: Kateřina Šefrová | 25. 6. 2015 7:59

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama