Pivo i rádio v jízdním řádu. Jméno má už 169 rychlíků, firmy za to platí statisíce

Klára Galová
18. 2. 2016 10:24
Stále víc dálkových vlaků Českých drah má kromě obligátního čísla i jméno. Buď po osobnosti, regionu, či třeba řece, stále častěji ale i po produktu. Za takovou reklamu platí firmy stovky tisíc ročně. V minulosti se tak vlak jmenoval třeba i Klidná síla, což byl slogan KDU-ČSL, cestující se mohli svézt i řadou vlaků pojmenovaných třeba po značce piva.
ilustrační snímek
ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - I letos nasazují České dráhy na tratě vlaky s originálními názvy. Stále častěji také firmy využívají služby pojmenování jednotlivých souprav podle sebe. Nejedná se však o novinku, vozy nesoucí různá jména na české železnici fungují už od 30. let minulého století.

Cestující se podle nového jízdního řádu mohou svézt až 169 dálkovými vlaky s nejrůznějšími jmény. Spoje jsou pojmenovány podle významných osobností, regionů, řek, hor a hradů, často ve spojitosti s místy, kterými vede trasa. Cestující se tak mohou setkat s označeními vlaků, jako jsou Johann Strauss, Berounka či Konopiště.

České dráhy nabízejí také pojmenování vlaku coby způsob reklamy komerčním značkám. „V uplynulých letech tak nesly naše vlaky komerční jména například Český rozhlas Region, Rádio Kiss Jižní Čechy, Klidná síla nebo podle značek některých piv, například Přerovský Zubr, Žatecký Chmel, Budvar nebo Náchodský Primátor,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Cena za roční pronájem je stanovena například na základě typu vlaku nebo tratě. Za rok firmy podle Šťáhlavského zaplatí v řádu stovek tisíc korun. Novinkou letošního roku je například Pardubický Porter.

První byla Slovenská strela

Tradice pojmenování vlaků v Česku sahá až do meziválečného období. V roce 1936 vyjel na trať vlak označený Slovenská strela. Další názvy přibyly po válce, například Ostravan. Soupravy pojmenované Vindobona či Hungaria vozí od 50. let cestující i přes hranice.

Pojmenovávání vlaků ovšem není rozhodně český vynález. Stejně tak i využití jejich jména jako nosiče reklamy. V Rakousku tak v minulosti jezdily například vlaky A1 BlackBarry nebo Easybank, na Slovensku jezdí vlak Horalky Sedita. "V Polsku před několika lety dokonce jeden dopravce dražil možnost pojmenování jednoho z vlaků. Vítěz pak pojmenoval tento vlak po své dceři Anastazj," připomněl Šťáhlavský.

 

Právě se děje

Další zprávy