Piloti indického letounu použili nad Českem špatnou frekvenci, německé stíhačky preventivně zasáhly

Barbora Němcová ČTK Barbora Němcová, ČTK
Aktualizováno 21. 2. 2017 11:10
Indický dopravní letoun při přeletu nad Českou republikou použil pro kontakt s pozemní letovou kontrolou nesprávnou rádiovou frekvenci, což si vynutilo start dvou německých vojenských letounů. Německé stíhačky poté indické letadlo, které startovalo v Bombaji, doprovázely až do jeho cílové destinace v Londýně, kde letoun s 330 pasažéry a 15 členy posádky úspěšně přistál.
Záběry z okolo letícího letadla. | Video: Mark Stewart

Praha - Indický dopravní letoun se při přeletu nad Českou republikou nespojil s leteckými dispečery, což si ve čtvrtek vyžádalo start dvou německých stíhaček. "Příčinou bylo to, že si pilot špatně zadal frekvenci, takže letěl bez spojení. Na základě toho došlo k rozhodnutí, že bude proveden zásah německých stíhačů," vysvětluje mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Dispečeři podle něj řekli pilotovi při vletu do českého letového prostoru, na kterou frekvenci si má přeladit. "Ta byla poskytnuta správně, pilot ji dokonce i správně potvrdil, pak ale na palubním zařízení nejspíš zadal špatně číselný kód," doplnil Klíma.

Pokud ŘLP nenaváže s letadlem kontakt, opakovaně vysílá výzvu na dané frekvenci a pak i na frekvenci nouzové. "Pokud se pilot ani na jedné z nich neozve, tak je takový let považován za let bez spojení a další postup je koordinován s armádou," upřesňuje.

V tomto případě do vzduchu vyletěly dva německé vojenské stroje, nad jejichž letový prostor indické letadlo mířilo. "Když pilot vedle sebe uvidí stíhačku, tak většinou pochopí, že se něco děje, situaci prověří a spojení naváže, což se stalo i v tomto případě," dodal Klíma.

Německé stíhačky poté indické letadlo, které startovalo v Bombaji, doprovázely až do jeho cílové destinace v Londýně, kde letoun s 330 pasažéry a 15 členy posádky úspěšně přistál. Celou událost natočil svědek z letadla British Airways, které letělo ve větší výšce za indickým letounem.

Důvodem komunikačních potíží se nakonec ukázal spánek jednoho z pilotů, což podle The Economic Times není zakázané, a fakt, že druhý pilot naladil při přechodu pod pražskou letovou kontrolu špatnou frekvenci a navíc si ztlumil hlasitost ve sluchátkách.

 

Právě se děje

Další zprávy