Pět let po povodni. A v metru zase byla voda

Pavel Baroch
13. 8. 2007 12:16
Podzemní dráha je chráněna lépe, ubezpečuje magistrát
Velká voda v Praze
Velká voda v Praze | Foto: Aktuálně.cz, Ludvík Hradilek

Praha - Jen pár dní před dnešním pětiletým výročím katastrofální povodně, která v srpnu 2002 vyřadila půlku pražského metra, přišlo vážné varování: prudký liják zaplavil stanici podzemní dráhy Hloubětín, takže zastávka byla více než hodinu uzavřena. Podle pražského magistrátu i vedení dopravního podniku je ovšem metro, kde velká voda  způsobila před pěti lety miliardové škody, ochráněno mnohem lépe.

"Metro je ochráněno mnohem lépe. To, co se stalo minulý týden, byla jiná situace. Protipovodňové bariéry fungují za jiných okolností," řekl Aktuálně.cz Jan Svoboda z Dopravního podniku hlavního města Prahy.

Vysvětlil, že minulý týden se při prudkém dešti nedostala voda až do metra, ke kolejím, ale jenom do vstupního vestibulu, kde byla asi půl metru vysoká hladina. Stanice sice byla pro cestující uzavřena, ale vlaky jí projížděly bez omezení.

Nejohroženější: Florenc a Invalidovna

Obnova podzemní dráhy před pěti lety, kdy voda zcela nebo z části zaplavila šestnáct stanic, vyšla na sedm miliard korun. Je to největší škoda, kterou povodeň napáchala na jednom objektu.

Povodeň před pěti lety

CO NAPÁCHALA VODA

  • Velká voda zaplavila asi třetinu území
  • Zahynulo 17 lidí
  • Škody překročily 73 miliard korun
  • Jen v Praze to bylo téměř 27 miliard
  • Zasaženo bylo na 800 obcí
  • Evakuováno bylo 225 tisíc lidí, nejvíce v Praze
  • Zatopeno bylo 16 stanic metra, nefugovalo 25

Ochrana před stoletou vodou se v srpnu 2002 ukázala jako nedostatečná. Navíc ochranný systém nebyl zcela v pořádku. Voda se totiž šířila netěsnými otvory pro kabely. Dnes už jsou tyto průchodky vyměněny, takže voda by se neměla dostat z jedné stanice do druhé.

U většiny ohrožených stanic jsou připraveny ochranné bariéry konstruované na úroveň povodně z roku 2002 s rezervou šedesáti centimetrů. Ochrana před vodou vyšla na stovky milionů korun.

Dvě stanice jsou zatím chráněny méně: Florenc a Invalidovna. "Oproti roku 2002 se bezpečnost skutečně zlepšila, jsou ale dvě stanice, kde to není úplně dotaženo," citovala ČTK předsedu výboru dopravy pražského magistrátu Davida Vodrážku.

Florenc a Invalidovna jsou totiž konstruovány tak, že se nedají ochránit standardním způsobem jako jiné stanice. Ochrana je náročnější a dražší, nad stanicemi se musí postavit nové budovy. V obou případech se stavby připravují.

Praha nebude zcela ochráněna

Obdobně jako metro je na tom s ochranou před povodní celá Praha. Z větší části je na velkou vodu připravena, ale Zbraslav, Radotín, Chuchle a Troja na protipovodňové zábrany teprve čekají.

Na jihu Prahy se podle ČTK nejspíš začne se stavbou hrází ještě na podzim, ale v Troji až příští rok.

Minimálně stejně vysoké vodě jako před pěti lety by měla odolat centrální část hlavního města od Modřan po Libeň a od Smíchova po Stromovku. Protipovodňová opatření, která zatím vyšla na zhruba dvě miliardy korun, tvoří mobilní zábrany, zemní valy, ale třeba i přečerpávací stanice.

I po skončení plánovaných opatření ovšem zůstanou některé oblasti bez lepší ochrany. Patří k nim Lahovice a Lahovičky, Sedlec a některé jednotlivé domy včetně budov na Malé Straně, jako jsou Sovovy mlýny nebo Lichtenštejnský palác.

Praha v současnosti patří mezi nejlépe chráněná města před velkou vodou. Spousta především menších obcí ovšem nemá na protipovodňová opatření peníze.

 

Právě se děje

Další zprávy