Pendolino dál nemůže na Slovensko

Tomáš Fránek
21. 3. 2006 18:45
Bratislava/Brno - Slovenské železnice přerušily schvalovaní provozu rychlovlaku Pendolino na svém území. Chybí jim potřebné dokumenty.

Ty jim česká strana nedodala.

České dráhy plánují nasazení Pendolina na trati z Prahy do Bratislavy; podobně má vlak jezdit i do Vídně. K provozu rychlovlaku na zahraničních tratích však stále potřebné potvrzení.

Zástupci Železnic Slovenské republiky potvrdili, že první požadavek na  určení podmínek, za kterých může Pendolino na Slovensku jezdit, obdrželi už na konci roku 2004.

"Poskytli jsme všechny potřebné informace související se schválením provozu," uvedl Lubomír Mitas z generálního ředitelství Železnic Slovenské republiky.

Chybějící dokumenty

Podle něj stále nebyly - pro to, aby Pendolino dostalo slovenské povolení pro provoz - předloženy některé dokumenty.

"Nebyl předložený dokument o schválení vozidla příslušným úřadem České republiky. Nebyl také předložený protokol o výsledcích zkoušek rušení zabezpečovacího zařízení provozem rychlovlaku," uvedl Mitas.

Proto je nyní schvalovací proces na Slovensku přerušený a bude obnoven až po předložení potřebných dokumentů Českými drahami.

Foto: Josef Mašek

Mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj odmítl, že by chyba byla na straně českých železničářů.

Podle něj slovenské úřady získají potřebné dokumenty hned po skončení všech zkoušek, které nyní dělá český Drážní úřad. "Ten pro provoz na tratích na Slovensku a v Rakousku musí udělat ještě další dodatečné zkoušky jako je jízda rychlovlaku v malém oblouku. Tyto zkoušky nyní finišují, České dráhy ale nemohou ovlivnit jejich rychlost," uvedl Ondrůj.

Několik termínů

Podle něj začne Pendolino jezdit do Bratislavy a do Vídně hned po vydání povolení - nebude se čekat na změny jízdních řádů. "Mělo by to být už v prvním pololetí letošního roku," řekl Ondrůj.

Právě možnost využít rychlovlak na linkách do zahraniční byla jedním z hlavních důvodů, proč České dráhy Pendolina kupovaly.

Například ministr dopravy Milan Šimonovský už v době, kdy měl rychlovlak problémy a nejezdil ani po českých tratích, uvedl, že by využití Pendolin jenom v tuzemsku bylo příliš drahým luxusem.

Foto: Aktuálně.cz

Pro zahájení provozu Pendolina na mezinárodních linkách přitom padlo už několik termínů. Původně dráhy počítaly s tím, že do zahraničí začne Pendolino jezdit ihned s platností nového jízdního řádu, tedy od 11. prosince 2005.

Na konci minulého roku uvedl generální ředitel Českých drah Josef Bazala, že nejpozdější termín, kdy měl rychlovlak vydat do Bratislavy a také do Vídně, bude přelom února a března. Dalším termínem zahájení jízd Pendolina do Bratislavy byla neděle 27. března, kdy se na Slovensku mění jízdní řády, ani to se však nesplní.

Posledním termínem pro zahájení provozu Pendolina do Bratislavy je tak konec května.

Takhle se České dráhy omlouvaly za poruchy rychlovlaku.
Takhle se České dráhy omlouvaly za poruchy rychlovlaku. | Foto: Aktuálně.cz

 Do Bratislavy bude Pendolino nasazováno na spoj EuroCity, který z Prahy - Holešovic odjíždí v 17:40 a z Bratislavy se vrací ráno v 05:35. Půjde o klasický spoj EuroCity s běžnou cenou. Do Vídně má rychlovlak zajíždět dvakrát denně.

Dráhy koupily od italského výrobce celkem sedm souprav Pendolino za 4,4 miliardy korun. Na pravidelné linky první rychlovlaky ČD nasadily loni v listopadu.

V lednu však vlaky postihla série poruch, která všechny soupravy postupně dočasně vyřadila z provozu. Po opravě již vlaky podle drah jezdí spolehlivě. Od té doby dráhy jednou kvůli signalizaci možné poruchy spoj zrušily a v jednom případě vlak nedojel kvůli provozním problémům do cíle.

 

Právě se děje

Další zprávy