Panenka proti nenávisti nosí brýle nebo nemá maminku. Učí děti, jak se navzájem nezraňovat

Šárka Mrázová Šárka Mrázová
19. 5. 2018 13:45
Velké hadrové panenky učí ve školkách a školách zbavovat děti předsudků. Učitelky jim na nich ukazují, že by měly respektovat lidi bez ohledu na barvu pleti, jazyk nebo zdravotní znevýhodnění. S panenkami Persona Dolls pracuje v Česku už čtyřicítka školek a škol.
Hadrové panenky učí ve školkách a školách děti zbavovat předsudků.
Hadrové panenky učí ve školkách a školách děti zbavovat předsudků. | Foto: Matej Slávik

Praha - Učitelka Tereza Hrzánová vchází do třídy Mateřské školy Duha v pražských Košířích. Na židličkách rozestavených v kruhu na ni čeká skupina dětí. "Dobrý den, děti, dneska za vámi přišla Sašenka," zdraví. Sašenka není živá. Je jednou z panenek, které vznikly v rámci projektu Persona Dolls. Má stejně jako děti jméno, rodinu, domov a svůj příběh.

Každé dítě se s panenkou vítá, některé slovně, jiné ji objímá. Učitelka se k ní naklání, jakoby jí naslouchala. "Sašenka říká, že je ráda, že jste se s ní přivítaly. Moc se jí po vás stýskalo," říká. "Víte, proč tady dnes je? Zajímalo by ji, co jste dělaly o víkendu," ptá se dětí. A vypráví jim, že Sašenka byla o víkendu na Šumavě s babičkou, otcem a sourozenci. Děti už vědí, že panenka maminku nemá.

Školka Duha se loni zapojila do vzdělávacího programu Persona Dolls, který vyvinul program Varianty společnosti Člověk v tísni ve spolupráci s berlínským pedagogickým pracovištěm Kinderwelten. Metoda, při níž se používají panenky, se zaměřuje na odstraňování předsudků u předškolních dětí. Učí je třeba neříkat "on to tak nemyslel" v situacích, kdy se děti navzájem předsudky zraňují. A také jim ukazuje, jak respektovat lidi bez ohledu na pleť, jazyk nebo třeba zdravotní znevýhodnění.

Učitelka se k panence naklání, jakoby jí naslouchala a dětem tlumočí, co panenka "říká".
Učitelka se k panence naklání, jakoby jí naslouchala a dětem tlumočí, co panenka "říká". | Foto: Matej Slávik

Díky panenkám, do jejichž příběhu se děti dokáží vcítit, přemýšlejí o vztazích a hledají řešení problémů. Panenka je veliká zhruba jako dvouleté dítě. Podle Felcmanové tak pro děti vytváří dojem "reálnosti". "Řešíme, jak se člověk cítí, když ho někdo uráží, co může dělat, jak se může bránit. Snažíme se přinášet příběhy panenky a říkat to, co panenka zažívá. Protože ona zažívá diskriminaci," vysvětluje lektorka Alena Felcmanová z organizace Člověk v tísni, která zaškoluje učitele mateřských i základních škol. V Česku se zapojilo už 80 pedagogů ze 40 škol a školek.

Metoda pochází už z 80. let a vznikla ve Spojených státech s cílem bojovat s předsudky ve společnosti. "Nemyslíme si, že lidé už nebudou žít s předsudky. Jde spíše o to, že si je uvědomí," říká Felcmanová.

Když speciální pedagožka Jana Vlachová ze školky Duha dostala tělo panenky, měla přesnou představu, jak bude vypadat. Sama jí vybrala účes, domalovala obličej a oblékla ji. Chtěla, aby panenka měla brýle. "Ne vždy děti brýle v kolektivu přijímají a je potřeba s tímto tématem pracovat," říká Vlachová.

Oční vada může být pozdějším zdrojem šikany. Identitu panence vytvářejí samy učitelky, například když potřebují nějaké děti posílit. "Někdo má panenku, která se pohybuje pomocí vozíčku. Ve školce nikoho takového nemají a je to způsob, jak děti seznámit s tím, jak může takový život vypadat. Je to spojeno s aktivitami prohlubování identity, rozmanitosti, předsudků a diskriminace," doplňuje Felcmanová.

Do Mateřské školy Duha dochází i čtyřicet dětí s potřebou podpůrných opatření, kterým nevyhovuje velký kolektiv. Například děti s poruchou autistického spektra či s kombinovaným postižením dochází do menších tříd, ostatní jsou v rámci společného vzdělávání čili inkluze zapojeny do běžných tříd.

S panenkami zde pracují od loňska. Místním učitelkám se projekt líbil kvůli tomu, že se školka zaměřuje inkluzi. Panenka za dětmi nepřichází každý den. Nejprve se s nimi potká a ony jí vyprávějí o svých oblíbených hračkách, při druhém setkání si například říkají o tom, kdo v jejich okolí nosí brýle a seznamují se s tématem a postupně se pracuje na kritickém myšlení a odstraňování předsudků u předškolních dětí, popisuje Vlachová. Děti podle ní chápou, že panenka není živá, že se jedná o hru, což je u mladších dětí nejlepší formou vzdělávání.

Díky panenkám, do jejichž příběhu se děti dokáží vcítit, přemýšlejí o vztazích a hledají řešení problémů.
Díky panenkám, do jejichž příběhu se děti dokáží vcítit, přemýšlejí o vztazích a hledají řešení problémů. | Foto: Matej Slávik

Učitelka Tereza Hrzánová provází děti příběhem panenky Sašenky, která žije bez maminky. "Dost jsem s tím bojovala. Bylo to druhé setkání, kdy jsme si s dětmi opakovali, jaká zvířátka mají rády. A pak Sašenku zajímalo, s jakými členy rodiny doma žijí, a tak jsme se nenásilně dostali i k jejímu aspektu", popisuje.

Psycholog a pedagog David Čáp si myslí, že panenka Persona Doll je dětem blízká kvůli tomu, že jde o hru. "Jsou v období, kdy milují hru na to, že je něco jenom jako, hrají si na profese, hrají si na jiné životy, hrají si na jiné životní role a hrají si všichni na maminky a tatínky," uvedl.

Učitelky ve školce Duha by do budoucna chtěly do práce s metodou Persona Dolls zapojit i autistické děti. Jejich hlavním problémem je právě komunikace a oční kontakt s okolím. "Většina autistů moc nemluví nebo se vyjadřuje jinak," vysvětluje Vlachová. Chceme vyzkoušet, jestli práce s panenkami bude mít pro tyto děti podobu určitého rituálu - přivítání, setkání, řešení a rozloučení. Takováto pravidelnost pro ně mohla znamenat čitelnost a předvídatelnost, které jsou vítané.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 34 minutami

Čeljabinsk v KHL prohrál v Novosibirsku, české góly mu nestačily

Góly českých útočníků Tomáše Hyky a Lukáše Sedláka neodvrátily v KHL porážku hokejistů Čeljabinsku. Traktor prohrál na ledě Novosibirsku 2:5, Hyka si vedle gólu připsal také asistenci u Sedlákovy branky.

Účastník nedělního Utkání hvězd Sedlák dal už 18 gólů a patří k nejlepším ligovým střelcům. Hyka se v ročníku trefil počtrnácté. Hosté díky českým hráčům smazali v druhé třetině dvoubrankové manko, ale Sibir si šesté vítězství v řadě vzít nenechal.

Brankář Kunlunu Šimon Hrubec zastavil 43 střel a pomohl čínskému celku k domácí výhře 4:2 nad Chabarovskem. Jako první ho překonal Hynek Zohorna, podruhé český gólman kapituloval až v závěrečné minutě při hře tří proti šesti. Na vítěznou branku Kunlunu přihrál obránce Andrej Šustr.

Ani moskevskému Spartaku branka českého hokejisty k úspěchu nepomohla, v Minsku hosté podlehli 3:4. Robin Hanzl poslal Spartak 18 sekund po zahájení druhé třetiny do vedení 2:1, další tři góly ale dali domácí hráči, kteří dokázali skórovat i v oslabení.

KHL:

Kunlun Red Star - Chabarovsk 4:2 (Šustr 0+1 - H. Zohorna 1+0), Novosibirsk - Čeljabinsk 5:2 (za hosty Hyka 1+1, Sedlák 1+0),

Ufa - Vladivostok 2:0, Nižněkamsk - Jekatěrinburg 1:2 po sam. nájezdech, Nižnij Novgorod - Jaroslavl 3:1, CSKA Moskva - Petrohrad 3:2, Dynamo Moskva - Kazaň 0:2, Jokerit Helsinky - Barys Nur-Sultan 1:5, Viťaz Podolsk - Omsk 1:2 po sam. nájezdech, Dinamo Riga - HK Soči 1:2 v prodl.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Házenkáři Norska mají na ME na dosah postup do semifinále

Házenkáři Norska vyhráli na mistrovství Evropy i šestý zápas. Vicemistři světa, kteří dosud na turnaji ani jednou nezaváhali, porazili ve čtvrtfinálové skupině v Malmö Island 31:28 a o účast v semifinále mohou přijít už jen teoreticky. Druhou postupovou pozici drží Slovinsko, které přehrálo Portugalsko 29:24.

Norsko může získat jistotu místa v semifinále už dnes, pokud Maďarsko ve zbývajícím večerním duelu neporazí Švédsko. Domácí tým je zatím ve čtvrtfinálové skupině bez bodu.

Norští svěřenci trenéra Christiana Bergeho, které čeká na závěr čtvrtfinálové skupiny ve středu duel se Slovinskem, vyhráli nad Islandem první poločas o sedm branek. Soupeř dokázal po přestávce rozdíl ve skóre jen snížit. Nejlepším střelcem zápasu byl opět Sander Sagosen, který dal devět gólů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V USA diagnostikovali první případ nového koronaviru, který se šíří z čínského města Wu-chan

U cestujícího z Číny byl v Seattlu na západě Spojených států diagnostikován nový typ koronaviru, šířící se z čínského města Wu-chan. Uvedla to v úterý s odvoláním na federální Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí agentura Reuters. O prvním potvrzeném případu nákazy ve Spojených státech jako první informovala televize CNN.

Z Wu-chanu ve střední Číně se záhadný koronavirus, způsobující plicní onemocnění, rozšířil do dalších míst, včetně Pekingu a Šanghaje. Podle čínských úřadů se nakazilo více než 300 lidí a nejméně šest nákaze podlehlo. Kromě Číny se nákaza potvrdila také ve dvou případech v Thajsku a po jednom v Japonsku, Jižní Koreji a na Tchaj-wanu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy