Otestujte děti znovu, žádají školy kvůli inkluzi. Poradny nestíhají, zápasí s formuláři i chaosem

Markéta Hronová Markéta Hronová
12. 9. 2016 0:01
Od září začala v souvislosti s inkluzí ve školách platit nová pravidla pro přidělování asistentů či pomůcek dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Školy se na novou podporu ptají a chtějí žáky znovu vyšetřit, aby například měli na asistenta nárok. To zatím platilo jen tehdy, když kraj našel dost peněz. Speciálně pedagogická centra a poradny musejí zodpovídat denně hromady dotazů a zápasí s novým elektronickým formulářem, který mnoha z nich dorazil teprve na konci srpna. Jejich zaměstnanci tak měli jen pár dní na to, aby se s ním naučili pracovat.
Školy se ptají po nové podpoře pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Chtějí například asistenty, poradny nestíhají odpovídat na dotazy.
Školy se ptají po nové podpoře pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Chtějí například asistenty, poradny nestíhají odpovídat na dotazy. | Foto: Thinkstock

Praha – Už dva týdny platí nová pravidla pro přidělování pomoci dětem se vzdělávacími problémy, mentálním či jiným postižením. Na speciálně pedagogická centra a pedagogicko-psychologické poradny, které děti vyšetřují, se začínají valit dotazy.

V září totiž vstoupil v platnost široce diskutovaný zákon, který má podpořit společné vzdělávání dětí s lehkým mentálním i jiným postižením v běžných školách. Velká většina dětí s nějakými vzdělávacími problémy se už v běžných školách vzdělává, dosud ale neměly garantovaný nárok na podporu.

Změny v inkluzi

Od 1. září začal platit takzvaný proinkluzivní zákon, který garantuje podporu všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Aby ji mohly získat, musí je Speciálně pedagogická centra nebo pedagogicko-psychologické poradny znovu vyšetřit a jejich diagnózu zapsat podle nových pravidel.
 Na přechod od starého do nového systému mají školy i odborná pracoviště dva roky. Během této doby budou žáci dostávat podporu i podle starých pravidel, do dvou let by se všichni měli zapojit do nového systému.

Zdroj: Markéta Hronová

Nejvíce se školy ptají se na to, jak získat peníze. Podle očekávání chtějí, aby jejich žáky odborníci znovu vyšetřili, a ti tak dostali podporu podle nových pravidel.

"Hodně nás to zdržuje od práce, stejně jako spousta papírování. Školy chtějí, abychom znovu vyšetřovali dítě, které u nás bylo v červnu. Vysvětlujeme jim, že takhle to nefunguje," uvádí ředitelka Speciálně pedagogického centra při ZŠ Sekaninova v Brně Alena Kohoutová.

Ministerstvo školství slíbilo, že v novém systému se všem dětem dostane pomoci, jakou skutečně potřebují. Nemělo by se tedy stávat, že i když pedagogické centrum či poradna doporučí dítěti asistenta, škola ho nakonec nedostane nebo kvůli nedostatku peněz přijde jen na zkrácený úvazek. Školy doufají, že se jim dostane lepší pomoci, proto je o vyšetření dětí zájem.

V některých regionech naopak zatím hlásí klid. "Je to krátká doba, školy se teprve rozkoukávají. Jak to bude za měsíc, samozřejmě nevím," popisuje situaci ve Strakonicích vedoucí centra Miloslav Majer.

"Nový formulář jsme viděli pár dní před začátkem září"

Tam, kde zatím nemusejí řešit příval požadavků rodičů či škol, se pracovníci poraden a center seznamují s úplně novým formulářem. Tam zaznamenávají diagnózu dítěte, do jaké skupiny patří, jaká pomoc mu náleží a kolik peněz za ním míří. Neměli moc času na to, aby se s ním mohli naučit pracovat.

"Formulář jsme dostali na konci srpna, kdy většina zaměstnanců ještě čerpala dovolenou. Na seznámení s ním jsme měli jen pár dní," vysvětluje Petra Mikešová, vedoucí Speciálně pedagogického centra při SŠ a MŠ Aloyse Klara v Praze. Školení, jak s ním pracovat, jsou v tuto chvíli přeplněná.

Ministerstvo školství se snaží pracovištím pomoci alespoň přes internet. "Právě dnes by centra měla mít k dispozici videonahrávku ze školení, průvodce formulářem dostali už 12. srpna," uvádí vedoucí tiskového oddělení ministerstva školství Klára Bílá.

Těžkosti mají zaměstnanci také s technikou, vyplňování elektronického formuláře je pomalé. "20. července jsme psali zřizovatelům dopis s technickými požadavky na vybavení pracovišť s žádostí, aby měli všichni odpovídající výbavu počítačů," hájí se ministerstvo.

Na všechno je málo času

I přes počáteční problémy ale pracovníci věří, že nový způsob zapisování diagnóz a podpory pro děti bude nakonec přínosem. "Podařilo se sjednotit formuláře v poradnách i pedagogických centrech. Elektronický formulář automaticky nabízí možnosti vyplnění, což nám pomáhá," pochvaluje si Mikešová s tím, že pokud by formulář dostali v březnu, spoustu problémů si mohli ušetřit. Kohoutová na to prý upozorňovala dlouhodobě.

"Říkala jsem to paní ministryni několikrát, když jezdila do krajů, že je na všechno málo času, ale nepomohlo to," uvádí Kohoutová.

Ještě větší problém bez rychlého řešení je nedostatek odborníků, kteří umějí s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami pracovat. "Ministerstvo vytvořilo podmínky pro přijímání nových pracovníků, já bych jich mohla vzít, kolik bych chtěla, ale problém je, že se nám zkušení zaměstnanci nepřihlásí," vysvětluje Blahoslava Pekařová, vedoucí Pedagogicko-psychologické poradny Ústeckého kraje.

Kvůli tomu musí rodiče i školy počítat s delší objednací lhůtou. "Každá novinka způsobí trochu chaos, ale až za dva roky se ukáže, jak bude skutečně fungovat," míní Pekařová.

 

Právě se děje

Další zprávy