Okamura se musí omluvit za své výroky o "mediální žumpě", rozhodl soud

ČTK ČTK
Aktualizováno 13. 8. 2019 13:40
Předseda SPD a poslanec Tomio Okamura se má omluvit Ústavu nezávislé žurnalistiky, provozovateli serveru HlídacíPes.org. V úterý o tom nepravomocně rozhodl pražský městský soud. Okamura v příspěvku na Facebooku označil web za podvodný, spojený s miliardářem a filantropem Georgem Sorosem, novináře také nazval "mediální žumpou". Okamurův právní zástupce novinářům řekl, že se proti rozsudku odvolá. Ředitel ústavu Ondřej Neumann rozhodnutí soudu uvítal.
Předseda SPD Tomio Okamura.
Předseda SPD Tomio Okamura. | Foto: Tomáš Tesař

Okamura v příspěvku, kvůli kterému by se měl omluvit, reagoval na článek serveru z prosince 2017, ve kterém autorka uvedla, že politik v majetkovém přiznání neuvedl prodej podílu v pražské restauraci. Ten by musel evidovat v případě, kdy by částka přesáhla 100 tisíc korun. U soudu v úterý zaznělo, že Okamura podíl prodal za 20 tisíc korun.

Okamura následně na sociální síti uvedl, že web HlídacíPes.org je podvodný a "spojený s penězi George Sorose". "Nemá smysl jakkoli věřit takovým novinářům, je to jedna velká mediální žumpa s cílem obelhávat dokola občany," uvedl mimo jiné Okamura. Přiložil také obrázek organizací a společností, jež jsou podle něj se Sorosem propojeny a jejichž cílem je podle něj "rozklad tradičních hodnot".

Ústav nezávislé žurnalistiky v žalobě požadoval, aby se Okamura za tato tvrzení omluvil. Soudkyně Růžena Kučerová žalobě vyhověla. "Kritika není přiměřená, nevychází z žádného konkrétního pravdivého základu," uvedla soudkyně.

Omluvu musí Okamura zveřejnit na svém facebookovém profilu. "Soud má za to, že v tomto případě se jedná o útok, který podléhá soudní ochraně," doplnila Kučerová. Upozornila také na to, že se nezabývala tím, zda je článek serveru pravdivý, ale zda mají Okamurovy výroky nějaký pravdivý základ.

Podám odvolání, řekl Okamura

Podle mluvčí SPD Barbory Zeťové soud pro Okamurovu omluvu rozhodl "z nepochopitelných důvodů". Tvrzení novinářů webu HlídacíPes.org se podle ní nezakládají na pravdě. "Právní zástupce Tomia Okamury doložil soudu ověřený notářský zápis o převodu obchodního podílu za částku nižší než 100 tisíc korun, tudíž Tomio Okamura neměl zákonnou povinnost zveřejnit tento údaj v majetkovém přiznání poslance," napsala.

Okamurův právní zástupce Petr Přikryl u soudu řekl, že je schopen doložit další případy, kdy podle něj server uvedl nepravdivé informace. Údajné napojení na Sorose pak prý Okamura vyvodil z veřejných zdrojů. Přikryl také doplnil, že označení "mediální žumpa" se nevztahovalo na zaměstnance ústavu, nýbrž na všechny novináře, kteří na Okamuru útočí. Po jednání novinářům řekl, že proti rozsudku podá odvolání.

Ředitel a zakladatel ústavu Neumann uvedl, že je potřeba Okamurovi a dalším ukázat, že existují jisté hranice. "Svobodně píšící novináři jsou terčem verbálních útoků tuzemských politických špiček již delší dobu. Jejich útoky a urážky novinářů jsou součástí promyšlené strategie. Strategie, která útočí na jeden z pilířů svobodné společnosti - nezávislá média. Nejde zdaleka jen o nepravdivé a urážlivé výroky na adresu HlídacíPes.org," dodal.

 

Právě se děje

před 14 minutami

Na základě jednání s ministrem vnitra Hamáčkem a policií zavedeme na části dálnice D1 zákaz předjíždění kamionů, řekl Babiš podle České televize.

Zdroj: ČTK
Další zprávy